Gå til innhold

Ekspertenes tips: Hva bør du passe på ved kjøp av brukt elbil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En grunn til å unngå kjøp av brukte elbiler utenfor garantien er at det som oftest ikke lønner seg å betale for skader som oppstår som følge av feil eller kollisjon. Gjennomsnittsalderen på bensin og dieselbiler når de vrakes er ca. 18 år. Gjennomsnittsalderen på elbiler når de vrakes er 6,5 år. Det er mye lettere å få tak i billige brukte deler til en eldre bensin Golf enn en brukt e-Golf eller Model S. Jo større, dyrere og nyere bruktelbilen er, jo mindre lønner det seg å kjøpe nye deler. Et nytt batteri kan koste flere hundre tusen kroner. En ny ladeenhet kan koste mange titallstusen kroner, samme med elmotor. Har man god forsikring så kan man kanskje slappe litt mer av, men om man kjøper en brukt Leaf til 50 000 kr så er det kanskje ikke verdt å spandere mer enn delkasko eller ansvar. Det finnes også historier om folk som har spandert kasko+ forsikring på bilen sin, men så endt opp med ubrukelig bil og ingen hjelp fra forsikringsselskapet fordi vilkårene ikke dekker akkurat den ene skaden eller feilen som har oppstått. Ønsker man seg et feilfritt bruktbilkjøp, så skaffer man seg en Toyota (ikke hybrid).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du kjøpe en gammal Leaf kan det være kjekt å investerer/låne seg en Bluetooth OBD2 dongel for å lese ut litt ekstra informasjon fra bilen.

Da får du sett batteriets helse mere detaljert og hvor mye den har vært hurtigladet osv. 

Dette gjelder vel flere biler enn Leaf. Mange biler har en app man kan bruke med OBD dongel for å lese ut informasjon.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (45 minutter siden):

Skal du kjøpe en gammal Leaf kan det være kjekt å investerer/låne seg en Bluetooth OBD2 dongel for å lese ut litt ekstra informasjon fra bilen.

Da får du sett batteriets helse mere detaljert og hvor mye den har vært hurtigladet osv. 

Dette gjelder vel flere biler enn Leaf. Mange biler har en app man kan bruke med OBD dongel for å lese ut informasjon.

Viktigste er jo å vite hva man skal med informasjonen. Godt tips er å sjekke cellene og differansen dem i mellom. Rundt 2.5% avvik er ca det man leter etter. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

En grunn til å unngå kjøp av brukte elbiler utenfor garantien er at det som oftest ikke lønner seg å betale for skader som oppstår som følge av feil eller kollisjon. Gjennomsnittsalderen på bensin og dieselbiler når de vrakes er ca. 18 år. Gjennomsnittsalderen på elbiler når de vrakes er 6,5 år. Det er mye lettere å få tak i billige brukte deler til en eldre bensin Golf enn en brukt e-Golf eller Model S. Jo større, dyrere og nyere bruktelbilen er, jo mindre lønner det seg å kjøpe nye deler. Et nytt batteri kan koste flere hundre tusen kroner. En ny ladeenhet kan koste mange titallstusen kroner, samme med elmotor. Har man god forsikring så kan man kanskje slappe litt mer av, men om man kjøper en brukt Leaf til 50 000 kr så er det kanskje ikke verdt å spandere mer enn delkasko eller ansvar. Det finnes også historier om folk som har spandert kasko+ forsikring på bilen sin, men så endt opp med ubrukelig bil og ingen hjelp fra forsikringsselskapet fordi vilkårene ikke dekker akkurat den ene skaden eller feilen som har oppstått. Ønsker man seg et feilfritt bruktbilkjøp, så skaffer man seg en Toyota (ikke hybrid).

Kjøpte en brukt Leaf i 2013 (2011 mod). Eneste utgift jeg har hatt på alle disse årene er to vindusviskerblad! Ingen service, ingen reparasjoner. Kun EU-kontroller. Den desidert mest rimelige bilen jeg noen gang har hatt og sikkert kommer til å ha. Perfekt bybil/bil nr.2. Regner med jeg kan ha den i ti år til.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, PV-fan said:

Regner med jeg kan ha den i ti år til.

Da blir jeg mektig imponert! Regner med den blir tatt av rust og elektriske feil som de fleste andre biler. Bremser, foringer, dempere og fjører får det også etterhvert og koster en del å bytte. En 2011 leaf er vel verdt bare 30-40 tusen nå uansett, så ikke store risikoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, kremt said:

Da blir jeg mektig imponert! Regner med den blir tatt av rust og elektriske feil som de fleste andre biler. Bremser, foringer, dempere og fjører får det også etterhvert og koster en del å bytte. En 2011 leaf er vel verdt bare 30-40 tusen nå uansett, så ikke store risikoen.

Så lenge batteriet oppfører seg kan man nok holde disse bilene på veien med minimale kostnader. Foringer, dempere og fjører er jo lik som på fossilbiler og er mange gamle av dem på veiene. Bremsene sliter litt med rust om man ikke bruker dem, men bremser må man jo også styre med på fossilbiler.

Kjenner flere som har handla seg billig Leaf nå bare for å pendle til og fra jobb med. De er geniale til det.

Har ikke inntrykk av at det er så mye elektriske feil heller. Fordelen med å ha en veldig simpel bil.

Endret av Complexity
  • Liker 5
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Det skal godt gjøres å vrake en elbil på (gjennomsnittlig) 18 år. Da måtte den i gjennomsnitt vært førstegangsregistrert i 2003. Ettersom nesten alle elbiler er betydelig yngre måtte det altså også finnes elbiler som var betydelig eldre enn registrert i 2003 for å få gjennomsnittsalderen opp til 18 år og det finnes det virkelig få av.

Men godt forsøk 😉

Eller sagt på en annen måte: de fleste elbiler som er laget ruller fortsatt på veien.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Gjennomsnittsalderen på bensin og dieselbiler når de vrakes er ca. 18 år. Gjennomsnittsalderen på elbiler når de vrakes er 6,5 år. Det"

.

.

.

En totalt irrelevant opplysning. Statestikken for bil med forbrenningsmotor gjelder både kondemnering etter skade og hugging pga oppnådd forventet levetid, mens statestikken for elbil gjelder kun kondemnering etter skade. Under 5 % av innmeldte skader til forsikringsselskap ender med kondemnering av elbil, så tallene er ikke så ille. Og når man ikke lengre har garanti på bilen, så trenger man ikke bruke nye deler. Er rimelig sikker på at en brukt i3 er den billigste BMWen å holde etter at garantien er gått ut. Brukte deler er ikke spesiellt dyre. Feks koster en brukt motor til i3 ca 10.000kr. Tilsvarende for en nyere dieselmotor med samme ytelser er gjerne 30-60.000

  • Liker 5
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Da blir jeg mektig imponert! Regner med den blir tatt av rust og elektriske feil som de fleste andre biler. Bremser, foringer, dempere og fjører får det også etterhvert og koster en del å bytte. En 2011 leaf er vel verdt bare 30-40 tusen nå uansett, så ikke store risikoen.

Ikke antydning til rust så langt på Leafen. Batteriet lader helt fullt enda. Bruker bilen bare til bykjøring, blir ikke så mange km per år. Så gode utsikter for at den holder lenge. Elbiler er helt overlegne fossil biler når det gjelder vdl-utgifter og vil sannsynligvis holde mye lenger. Jeg har også en relativt ny Tesla mod. 3 og jeg er sikker på at jeg har kjøpt min siste bil (er 54 år). Innen Teslaen må gi opp har det sikkert kommet autonome biler jeg kan bestille via mobilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (3 timer siden):

Eller sagt på en annen måte: de fleste elbiler som er laget ruller fortsatt på veien.

Jeg er usikker på om hypotesen din holder hvis man hensyntar at noen av de nyere el-bilene er i ferd med å bli like sensitive som forbrukerelektronikk likt med PC/Nettbrett/smartphone. I fukt, varme og kulde. Litt skeptisk foreløbig. Kanskje er elektronikk og systemer etter mil-spec / luftfartstandard, jeg vet ikke?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

"Jeg er usikker på om hypotesen din holder hvis man hensyntar at noen av de nyere el-bilene er i ferd med å bli like sensitive som forbrukerelektronikk likt med PC/Nettbrett/smartphone."

.

.

.

Du later til å glemme at ingen av de elbilene som er bygget til nå er blandt de top ti bilene på markedet med mest elektronikk.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når de fleste elbiler er såpass nye så er den eneste måten å si noe vettugt om dette å se på vrakeprosent for et registreringsår. For eksempel for alle nyregistrerte biler i 2017 så kan man se om noen merker eller typer skiller seg ut.  Så blir neste jobb å finne ut om de med høy vrakeprosent er forårsaket av høyere ulykkkesrate og/eller lavere terskel for vraking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (7 timer siden):

En grunn til å unngå kjøp av brukte elbiler utenfor garantien er at det som oftest ikke lønner seg å betale for skader som oppstår som følge av feil eller kollisjon

Det tipset kan i mange tilfeller utvides til å gjelde fossilbiler også. Har hørt mang en skrekkhistorie om reparasjonskostnader på Audi, BMW m.fl. Eller Golf, for den del. En kompis måtte bytte topp på en Golf VR6-motor 😱 Jeg tror bare toppen alene kostet 36.000,- Og det er skremmende mange år siden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dovreekspressen said:

En kompis måtte bytte topp på en Golf VR6-motor 😱 Jeg tror bare toppen alene kostet 36.000,- Og det er skremmende mange år siden.

Hvem kjøper fabrikknye deler til en gammel golf uanz 🤪 N00b kalles det.

Lenke til kommentar
7 hours ago, FrihetensRegn said:

En grunn til å unngå kjøp av brukte elbiler utenfor garantien er at det som oftest ikke lønner seg å betale for skader som oppstår som følge av feil eller kollisjon. Gjennomsnittsalderen på bensin og dieselbiler når de vrakes er ca. 18 år. Gjennomsnittsalderen på elbiler når de vrakes er 6,5 år. 

Tvert i mot! De fleste biler (uansett fremdrift) har både full kaskoforsikring og garanti inntil de er minst fem år gamle. Dersom en bil som har garanti repareres med brukte deler, vil produsenten/importøren fraskrive seg garantiansvar, noe som betyr at forsikringsselskapet ikke kan få bilen reparert med brukte deler. De vil normalt heller ikke selge til privatpersoner, ettersom det både medfører en del ekstra jobb for forsikringsselskapet, og risiko for ansvar dersom bilen blir reparert for dårlig, og havner i en ny ulykke.

Derfor vil dessverre biler som er under fem år veldig ofte kondemneres, selv om vi som kan litt, lett kunne reparert de. (Elbiler havner noe dårligere ut, altså litt større sannsynlighet for kondemnering, ettersom pris på reparasjon inklusive moms sammenlignes med pris på helt ny bil uten moms og avgifter.) 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Spennende! Hvilken er de?"

Tja, spørs jo hva en legger i mest elektronikk. Flest microkontrollere, mest regnekraft, raskeste dataoverføringer, lengst ledningsnett etc. S-klasse, A8 og 7-serie troner nok overlegent i toppen, sammen med de 2-3 fremste engelske merkene. De råeste Lexusmodellene begynner vel også å bli rimelig avanserte, selv om jeg ikke vet så mye om detaljene omkring disse.

De som troner øverst i toppen er selvføgelig S-klasse, A8 og 7-serien

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...