Gå til innhold

Tesla og service: Pris for bremser


kremt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Marzo said:

Glemte å påpeke dette. 

Man bytter ikke væske ved behov, da skriver man i beste fall skademelding. 

Er det noe statestikk på hvor mange ulykker som er forårsaket av dårlig bremseveske?

Bremseveska kokte titt og ofte på min første bil men opplevde aldri at bremsene svikta helt. Den hadde nok hatt flere motorer i seg enn bremseveskeskift.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Glemte å påpeke dette. 

Man bytter ikke væske ved behov, da skriver man i beste fall skademelding. 

Man har jo en del rar kjøring også, enten dei nå holder god fart eller snirklekjører. Eg heiker en del og er litt forundret over at turtallet utnyttes dårlig av så å si alle, både ved kjøring undabakka, ved forbikjøring og på tung stigning / belastning.

Motoren toler jo oppgitt turtall (der toppeffekt er) og vel så det i hele bilens levetid i dei tilfeller man kan dra nytte av det. Spesielt øst-europeerne er artige, slår bilen i fri undabakka og gneker bremser nå man har bensinkutt på en rundt 1 300 omdreininger eller så.

Og ja det er ikke så få som kjører i 3´de gir når dei kan bruke 5´te med bensinkutt og en liten kort bremsing av og til.

 

Og man kan jo frese litt og hoppe over et par gir også....., litt moro kan man ha uten at det går utover noke, heller tvert om.

Dog, som en artighet; eg greide over 70 km/t i første gear med en Nissan Stanza på veg til bilopphuggeren. Ok, det var ikkje lenger enn 18 km og den måtte tenke seg om i 5 sekund før den gikk over 45, men Stanza ikke.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Complexity said:

Er det noe statestikk på hvor mange ulykker som er forårsaket av dårlig bremseveske?

Kjenner ikke til om det spesifikt går på bremsevæske, eller om de definerer alle ulykker med bremsesvikt under ett.

Havarikommisjonen etterforsker kun dødsulykker, da gjør de grundige undersøkelser. 
https://havarikommisjonen.no/Vei/Avgitte-rapporter/2019-06?pid=SHT-Report-ReportFile&attach=1 
"Bremsevæsken var forurenset og hadde høyt vanninnhold og lavt kokepunkt."

Ellers har man en del artikler som disse, Hver sjette bil risikerer bremsesvikt 

Bremsevæsken bør byttes hvert annet år, og dette følger gjerne bilens serviceintervall. Vi er nok mest bekymret for bileiere som ikke følger opp servicene og bruker de periodiske kjøretøykontrollene som sovepute. Der sjekkes ikke kokepunktet på bremsevæsken, sier Bakkemo

Quote

Bremseveska kokte titt og ofte på min første bil men opplevde aldri at bremsene svikta helt. Den hadde nok hatt flere motorer i seg enn bremseveskeskift.

Da er jeg svært glad at ingen av mine nærmeste har vært passasjer, eller at jeg har måttet møte deg i trafikken.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (5 timer siden):

Du kan spørre en hvilken som helst bilmekaniker om han tester bremsevæske. 
Det har aldri vært en praksis og væsken skal byttes etter faste intervaller enten på tid eller km. Det som kommer først. 
Hvorfor du mener å ha snakket med noen som gjør det er skremmende. Jeg lar tvilen komme dem til gode og tror de har misforstått spørsmålet ditt. Den mest åpenbare grunnen er som allerede nevnt at væske kvaliteten i beholderen ikke har noen sammenheng med væsken nede i kaliperene. Dette vet selv en mekanikerlærling.. Han bytter væske basert på kjørelengde eller alder, alltid. 

Her beskriver du jo at mekanikere *ikke* vet noe om kvaliteten på bremsevæsken de bytter. De bytter uansett, fullstendig uavhengig av om det er nødvendig eller ikke. Kanskje bremsevæsken de bytter ut er helt fin, men den kan også være farlig dårlig. Så lenge de ikke måler bytter de i blinde..

Angående kvaliteten på bremsevæsken i beholder så vil jeg anta at fuktighet vil spre seg i systemet, måling i beholder vil være dermed være tilstrekkelig for vanninhold. For å se om bremsevæsken er skadet ved kalliper må man nok løsne lufteskruen og inspisere det som kommer ut. Om det ser ut som Cola er det sikkert smart å bytte. ;)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Man har jo en del rar kjøring også, enten dei nå holder god fart eller snirklekjører. Eg heiker en del og er litt forundret over at turtallet utnyttes dårlig av så å si alle, både ved kjøring undabakka, ved forbikjøring og på tung stigning / belastning.

Motoren toler jo oppgitt turtall (der toppeffekt er) og vel så det i hele bilens levetid i dei tilfeller man kan dra nytte av det. Spesielt øst-europeerne er artige, slår bilen i fri undabakka og gneker bremser nå man har bensinkutt på en over 1500 omdreininger eller så.

Det finnes en rekke ulike metoder og systemer for å minimere bremsesvikt. 
Tungtransport har ofte en retarder på mellomaksling, noe som kan sammenlignes med regenerering hos en elbil. 
I USA bygger de ramper for å hjelpe kjøretøy som mister bremser i en lang nedoverbakke; https://en.wikipedia.org/wiki/Runaway_truck_ramp 

Felles for alt dette er at ingenting fritar noen for mindre vedlikehold av bremsene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kahuna said:

Her beskriver du jo at mekanikere *ikke* vet noe om kvaliteten på bremsevæsken de bytter. De bytter uansett, fullstendig uavhengig av om det er nødvendig eller ikke. Kanskje bremsevæsken de bytter ut er helt fin, men den kan også være farlig dårlig. Så lenge de ikke måler bytter de i blinde..

Ja det er akkurat det jeg sier.
Det er ingen som har noen evner til å vurdere kvaliteten på væsken ut i fra det som ligger i beholderen. 
Å når man må vurdere i blinde, så bytter man alt. Det er ikke et kostnadsspørsmål, selv om sikkerheten trumfer og hvis det hadde vært en økonomisk gevist av å gjøre dette så ville neppe noen valgt en slik løsning.

Quote

Angående kvaliteten på bremsevæsken i beholder så vil jeg anta at fuktighet vil spre seg i systemet, måling i beholder vil være dermed være tilstrekkelig for vanninhold. For å se om bremsevæsken er skadet ved kalliper må man nok løsne lufteskruen og inspisere det som kommer ut. Om det ser ut som Cola er det sikkert smart å bytte. ;)

Væsken i beholderen vil vanligvis være den med minst slitasje. Man har heller ingen garanti for at noen har ettefylt væske og da er det naturligvis en annen kvalitet på denne enn der hvor væsken faktisk skal gjøre en forskjell. 
Dersom noen faktisk hadde brukt en teknikk hvor man bruker tid på å måle kvalitet, må man så klart ta utgangspunkt i væsken ute ved luftenippel. På alle fire hjulene, pluss evt clutchen. Å betale en mekaniker å gjøre noe sånt ville vært i samme prisklasse som å bare bytte væsken. Men man vil fremdeles ikke ha noen garanti for om det har vært etterfyllt væske til et eller flere hjul, og kunne gi noen garanti for at væsken er godkjent.

Derfor gjentar jeg til det kjedsommelige, at det alltid skal byttes væske med ny fra en uåpnet emballasje.Alltid. 
Dette er helt grunnleggende kunnskap om vedlikehold av bil. 

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (35 minutter siden):

Her beskriver du jo at mekanikere *ikke* vet noe om kvaliteten på bremsevæsken de bytter. De bytter uansett, fullstendig uavhengig av om det er nødvendig eller ikke. Kanskje bremsevæsken de bytter ut er helt fin, men den kan også være farlig dårlig. Så lenge de ikke måler bytter de i blinde..

Angående kvaliteten på bremsevæsken i beholder så vil jeg anta at fuktighet vil spre seg i systemet, måling i beholder vil være dermed være tilstrekkelig for vanninhold. For å se om bremsevæsken er skadet ved kalliper må man nok løsne lufteskruen og inspisere det som kommer ut. Om det ser ut som Cola er det sikkert smart å bytte. ;)

Seier ikke noe på det med vanninhold (fuktig luft kommer jo inn på topp), men lufteskruen på kaliper ligg på topp attmed bremserør inngang (blir en form for minste motstands veg). Dette medfører at det vil være greit å ta frem skrujernet og presse stempel i bunn, for å få bort så å si alt som er i kaliper.

 

Ta automatkasser, der er avtrapping også på konverter, rundt 10% av automatoljen er der og ja huhh noe kan vere i  en kombinert eller egen radiator fremme. Men alt hjelper, og her sirkulerer det jo, så 80% blir vel byttet «i praksis»

Husk tomgang ved måling, og forskjell på varm og kald.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Seier ikke noe på det med vanninhold (fuktig luft kommer jo inn på topp), men lufteskruen på kaliper ligg på topp attmed bremserør inngang (blir en form for minste motstands veg). Dette medfører at det vil være greit å ta frem skrujernet og presse stempel i bunn, for å få bort det som er i kaliper.

Ikke riktig. Bremsevæsken forværres av å bare være utsatt for atmosfæren. Vanndampen i lufta. 
Den vil forrurenses i hele systemet, både i gummislanger og ved stempel. 

Man skal for alt i verden heller ikke presse gammel væske tilbake i systemet. Det må ut! 
Både fordi vann er komprimerbart som gjør at man kan få svekket eller tape bremsekraften helt. 
Og pga vann koker på 100c og man oppnår enkelt 100c i bremsene under en enkel oppbremsing. Koker vann blir det gass og vil enkelt komprimeres, da går bremsepedalen i gulvet og bilen vil ikke stoppe.. 

Selv moderne bremseluftere som bruker vaccum suger alltid væsken ut via caliper, aldri motsatt. 
Det er også slik bremsekretsene blir designet fra bilprodusentene.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (32 minutter siden):

Ikke riktig. Bremsevæsken forværres av å bare være utsatt for atmosfæren. Vanndampen i lufta. 
Den vil forrurenses i hele systemet, både i gummislanger og ved stempel. 

Man skal for alt i verden heller ikke presse gammel væske tilbake i systemet. Det må ut! 
Både fordi vann er komprimerbart som gjør at man kan få svekket eller tape bremsekraften helt. 
Og pga vann koker på 100c og man oppnår enkelt 100c i bremsene under en enkel oppbremsing. Koker vann blir det gass og vil enkelt komprimeres, da går bremsepedalen i gulvet og bilen vil ikke stoppe.. 

Selv moderne bremseluftere som bruker vaccum suger alltid væsken ut via caliper, aldri motsatt. 
Det er også slik bremsekretsene blir designet fra bilprodusentene.
 

Det var da voldsomt.

 

Lufteskrue er på topp, stempel må i bunn for å få ut vesken !

 

Når man skifter klosser og følglig presser stempel i bunn er det bare å ha lufteskruen open, det holder i de aller fleste tilfeller tror eg. Joda saml det opp og bruk gjærne hansker, bremseveske og annen hydraulikkolje er noe dritt.

 

Men joda, få ikke panikk, eg er langt over 50 år, røker, snuser, drikker, smaker sågar på vesker for å finne ut om det er bakakselolje eller bremseveske, har handtert både DDT og asbest så støvet fyker, og ja Jehovas Vitner fått infusert veske fra minst 40 personer.

 

En enkel huskeregel : Ikke brems før Du må.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Lufteskrue er på topp, stempel må i bunn for å få ut vesken !

Når man skifter klosser og følglig presser stempel i bunn er det bare å ha lufteskruen open, det holder i de aller fleste tilfeller. Joda saml det opp og bruk gjærne hansker, bremseveske og annen hydraulikkolje er noe dritt.

Man behøver ikke røre stempelet i kaliper når man lufter bremsene? 

Enten pumper man fra hovedsylinderen med en hjelper som sitter å trykker på pedalen, eller suger ut væsken med vacum/trykkluft. 

Det virker som du blander med å bytte bremseskiver og klosser. Da kan man naturligvis også utføre bytte av bremsevæske samtidig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget er godt, men hvordan skulle det gjøres i praksis? Vi vet allerede at det gir liten mening å bare måle i tanken da det er lite bevegelse der. En måling burde vært gjort på et av bakhjulene skulle det gitt noen mening. Da må man sette på trykk, åpne skruen, tappe av litt, stenge. skru av trykket. Men det er noen komplikasjoner i en sånn handling. Skruer kan være fastrustet og knekke. Man kan få luft i systemet dersom det gjøres feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
17 minutes ago, Complexity said:

Om det er så farlig med litt vann i bremsevesken, hvorfor sjekkes ikke det på EU-kontroll?

Ja si det. 🤔
Utifra det som er postet over her ørten ganger er det jo ett særdeles kritisk punkt på en bil.
Bremsvæske bør absolutt kontrolleres og helst byttes ett par ganger i året skulle man tro?

Seriøst:
Jeg skrur (for) mye på egne/familens biler, men bremsevæske har jeg sjelden byttet. Blir jo (nesten) som å bytte når man lufter etter service på skiver/klosser. På enkelte modeller må jo det ofte gjøres annethvert år. 😒

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Complexity said:

Om det er så farlig med litt vann i bremsevesken, hvorfor sjekkes ikke det på EU-kontroll?

Det er flere eksempler på kritiske ting en EU kontroll ikke sjekker. Datostempling på dekk feks

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (59 minutter siden):

Det er ingen som har noen evner til å vurdere kvaliteten på væsken ut i fra det som ligger i beholderen. 

Ble det ikke postet link til et apparat tidligere i denne tråden? Da *har* vi altså en kjapp metode for å vurdere det som befinner seg i beholderen, i det minste hva angår vanninnhold. 

Det som er ute ved kallipperne er litt værre men ikke håpløst. Jeg prøvde å finne ut om bilen min har temperatursensorer der, fant ikke noe(sannsynligvis ikke) men jeg fant en app som lovet 'virtuelle bremsetemperatursensorer' ved å sammenstille data fra ABS-kretsen med hastighet osv(avhengig av track mode). Det er med andre ord mulig for bilen å vurdere hvorvidt bremsene har blitt brukt på en måte som gjør det sannsynlig at bremsevæsken har kokt. 

Trenger du noe mer da? Mekanikeren bruker apparatet sitt for å sjekke bremsevæsken i beholderen, så leser han av en verdi fra kjørecomputeren som sier noe om sannsynligheten for kokt bremsevæske, så tar han beslutningen om bremsevæsken bør byttes. Som en ekstra bonus vil mekanikeren oppdage om det er noe galt med bremsesystemet som for eksempel gjør at den trekker fuktighet så raskt at bremsevæsken degraderer på under 2 år..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Mekanikere har allerede apparat for å måle kvaliteten på bremsevæska. Og den er uendelig mye mer nøyaktig enn en teoretisk beregning ut i fra sensorer, hastighet etc. Og det som er problemet er ikke om bremsevska har kokt men om den kan koke (høyt vanninnhold).

Eksempel: https://www.trwaftermarket.com/en/passenger-cars-and-lcv/trw-tools/brake-fluid-tester/

Vel og bra det men det er ikke godt for noe med mindre de faktisk åpner lufteskruen så de får noe å måle på..

Lenke til kommentar

Det var ikke poenget. Hvis man først skal gjøre noe så har man allerede måter å gjøre det på som er bedre enn forslaget ditt med å bruke sensorer og lagre sansynligheten for at bremsene har gått varme. Det vil fortelle en absolutt ingenting. Det er bare én måte å teste bremsevæska på og det er å teste den. Man kan evt la være og så oppdage at den begynner å koke ned Ørnesvingene.

Lenke til kommentar

Det springende punktet i diskusjonen later å være hvorvidt bremsevæsken ved kalipperne kan ha en vesentlig annet kokepunkt enn i reservoaret. For meg virker dette å være mest av akademisk interesse. For vedlikehold av bremser og annet sikkerhetsutstyr gjelder: Er du i tvil da er du ikke i tvil.

Tatt i betraktning hvor enkelt det er å bare bytte bremsevæsken kan jeg ikke se at det er så mye å tenke på. Bilen er alt inne på verksted om væsken skal testes, da kan man likegodt hoppe over testingen og bare bytte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...