Gå til innhold

Tesla og service: Pris for bremser


kremt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (46 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hva dette har lovregulering å gjøre. 

Det er ingen lover som pålegger oss å pusse tennene hver kveld, men forhåpentligvis gjør de fleste av oss det. 
Hvis du mener det holder med en årlig tannpuss fordi du ikke bryter lovverket, så tar du konsekvensene av det. 

Nissan Leaf har etter hva jeg kan se anbefalt årlig bremse service; https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/za/Maintenance/Leaf.pdf 

Ja ikke sant, det var jo litt av poenget. Tesla har jo det samme, anbefalt bremseservice hver 12 måned og sjekk av væske hver 24 mnd. Og bytte om det da trengs. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Salvesen. said:

Ja ikke sant, det var jo litt av poenget. Tesla har jo det samme, anbefalt bremseservice hver 12 måned og sjekk av væske hver 24 mnd. Og bytte om det da trengs. 

Nei. 
Et av poengene var at man ikke måtte ta service på Tesla. 
Et annet poeng var at det ikke var nødvendig på Leaf. 
 

Alle biler har behov for vedlikehold og praksisen ved å «teste» væske kvaliteten i beholderen gir en falsk trygghet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fant denne listen hos VW

https://www.volkswagen.no/no/service/bilservice-og-reparasjon/service-pa-elbil.html

Med unntak av bremser går en vanlig service ut på å sjekke at ingenting lekker og at lys fungerer..

Og en del kontroller av 12V batteri som burde være unødvendig, og som blir unødvendig nå som det blir vanligere å bytte ut blybatteriet med lithium som vil vare bilens levetid.

Storservicen er jo litt mere omfattende, men er jo i grove trekk det samme de sjekker på en eu kontroll.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 minutter siden):

Nei. 
Et av poengene var at man ikke måtte ta service på Tesla. 
Et annet poeng var at det ikke var nødvendig på Leaf. 
 

Alle biler har behov for vedlikehold og praksisen ved å «teste» væske kvaliteten i beholderen gir en falsk trygghet. 

Ja det er ingen forhandler som krever at en tar service. Der Tesla er unik, eller spesiell er at de ikke kutter garantien. De har fortsatt anbefalinger. Som resten. 

Å skifte hver 24 måned gir også falsk trygghet. Problemer kan oppstå i mellomtiden. Men jeg tror nok tesla bytter på alle "sjekkene" sine uansett. Noe annet er jo å kaste bort potensielle inntjeninger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 timer siden):

Alle biler har behov for vedlikehold og praksisen ved å «teste» væske kvaliteten i beholderen gir en falsk trygghet. 

Nja, det skal Du nå ikke være helt sikker på.

 

Vesken er «hygroskopisk» (blander seg godt med vatn), årsak er at man vil unngå ansamlinger med vatn som kan danne ispropper og som lett koker eller koroderer.

Når vesken får godt med vatn - innhold koker også den lettere og damplommer ved varmgang vil kunne skapes, da får Du ikke opp bremsetrykket (gjeld til dømes ikke Citroën med pneumat-hydraulisk-fjærsystem (og Rolse Royse vil eg tro), som har rikelig tilgang på veske fra «fjær» trykket, servo akumulator og pumpe) ved å pumpe litt veske.

Viser bremseveske for høgt vann-innhold i beholder drenerer man den greit ved å opne lufteskrue på kaliper og drenere. Dette gjør man når man skifter bremseklosser for å få mest mulig ut av selve kaliper, men bruk gjærne et skrujern og press den helt tilbake (er stemplet også handbremse, skrur du stemplet tilbake)

 

Eg vil nok sei det slurves litt i meste laget på verksted, man pusser foreksempel ikke opp «holdevanger» for klosser eller gir glideboltene til kaliper litt LHM eller automat olje inn i belgen med en sprøyte. Tja hvorfor ikke slurve litt, da får man jo skiftet bremsene til kunden allerede om 1 år og gjærne kaliper også.

 

Det er å anta at i beholder for bremseveske der fuktig luft slipper inn vil ha høgst innhold av vatn (gummi belg ekspansjonen i påfyllingslokk eksisterer blandt annet av den grunn), men slurver man med å ikke botne stempel på kaliper vil jo der ligge forholdsvis med gammel veske.

 

Det koster å være kar:

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bremsesystem/bremsehydraulikk/bremsecaliper/bremselufter-2000031634

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/bremsevasketester-2000038175

 

 

Joda mykje synsing, men virker det rimelig ?

Er Du litt nevenyttig og koser deg litt med sådanne gjøremål, kikk litt på YouTube. Joda der er litt reklame, men der er ikke BARE reklame, og vegen er jo litt av livet.

Og hva med en momentnøkkel (eller moment - stav om Du har en god trekker som gir + 300Nm, obs husk etterkontrol av trekker) og litt «boltefett», det er ikke farlig, heller tvert om. For det er presset bolten skaper og ikke rusten som holder hjulene faste...., som det meste annet.

 

Obs ! Ved innlevering til bilopphugger, prøv ut bilen litt først...., om mulig.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Nja, det skal Du nå ikke være helt sikker på.

Jo det er jeg.

Jeg har 20 års erfaring med vedlikehold på gatebiler og løpsbiler til å vite hvor store forskjeller det er på gammel bremsevæske.
Selv om væska i beholderen er ren og har under 2% vann, kan man åpne luftenippel og væska der minner mer om Coka Cola med svært nedsatt kokepunkt.

Har man vært i en situasjon hvor bremsevæsken har kokt, må den byttes. Det kan man ikke teste ut i fra væskekvaliteten i beholderen.

Dersom en pakning i stempel eller mansjett er dårlig, vil det påvirke bremsevæsken bak stempelet, det vil aldri vises ut i fra en test i beholderen.

Selv ikke en mekaniker lærling vil under noen omstendigheter garantere at bremsene vil fungere optimalt, ut i fra en måling gjort i beholderen.

Det eneste riktige er å bytte bremsevæske, fra en forsvarlig oppbevart forseglet flaske. Hver eneste gang.

Elbiler spesielt må rengjøres ofte i klaven mot bremseklossene ettersom stålplaten bremsebelegget er limt mot, ikke får samme varmesykluser som ved fossilbiler og derfor ruster mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Complexity said:

Storservicen er jo litt mere omfattende, men er jo i grove trekk det samme de sjekker på en eu kontroll.

En viktig forskjell på service og PKK er at PKK sjekker om bilen fungerer i dag.
Service gjøres for å sikre at bilen fungerer i morgen (og frem til neste anbefalte service)
Det er det vesentlige her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Salvesen. said:

Ja det er ingen forhandler som krever at en tar service. Der Tesla er unik, eller spesiell er at de ikke kutter garantien. De har fortsatt anbefalinger. Som resten.

Tesla avviser som nevnt garanti på bremser og dekk dersom man ikke utfører årlig bremsservice og firehjulskontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (Akkurat nå):

Tesla avviser som nevnt garanti på bremser og dekk dersom man ikke utfører årlig bremsservice og firehjulskontroll.

Nevnt hvor? De er jo helt transparent at de ikke bryter garanti selv om en ikke utfører service. Så det virker rart. Men bremser og dekk er jo wear parts.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Jo det er jeg.

Elbiler spesielt må rengjøres ofte i klaven mot bremseklossene ettersom stålplaten bremsebelegget er limt mot, ikke får samme varmesykluser som ved fossilbiler og derfor ruster mer.

Nedkortet ref

 

Ikke «Utvider seg og stresser / jobber bort rusten ville nå eg tro»

Og man kan jo ikke kjøre innom verksted å skifte veske etter eit par 3 gode oppbremsinger, som «vanlig bilfører»

 

Ikke ment som protest, eg lærer sakte. Men kjenner jo litt på felgene av og til og ved lukt, filer litt og pusser kaliper om stempel virker treg. Ikke ofte, men blir der en lonk uten bruk av bremser så.

 

Men joda, skal se etter det med farge..! Dog inget problem for øyeblikket, har ikke lappen.

Kveldssong: https://www.youtube.com/watch?v=y2Ffjx2qGjY

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Marzo skrev (32 minutter siden):

Jeg har 20 års erfaring med vedlikehold på gatebiler og løpsbiler til å vite hvor store forskjeller det er på gammel bremsevæske.
Selv om væska i beholderen er ren og har under 2% vann, kan man åpne luftenippel og væska der minner mer om Coka Cola med svært nedsatt kokepunkt.

Har man vært i en situasjon hvor bremsevæsken har kokt, må den byttes. Det kan man ikke teste ut i fra væskekvaliteten i beholderen.

Og hvor relevant er det for oss som *aldri* har bilen på bane? Altså oss som ikke er fryktelig glad i høy negativ G inn mot svingen og derfor a)kjører saktere b)bremser før.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kahuna said:

Og hvor relevant er det for oss som *aldri* har bilen på bane? Altså oss som ikke er fryktelig glad i høy negativ G inn mot svingen og derfor a)kjører saktere b)bremser før.

Like relevant. Bilens bremser er dimensjonert til bilens bruk. Skal man på bane er oppgraderte bremser absolutt og anbefale. 
Det er ikke nødvendigvis hard oppbremsing som gir høy temperatur, men lang.
Noe man ofte ser blandt de mer uerfarne på bane. Å bremse på kortest mulig tid gir mindre varmgang og mer tid til nedkjøling. 
 

Langs veiene kan man belaste bremsene mye ved feks å trekke tung henger i en lang nedoverbakke, ved aktivt kjøring, en nervøs sjåfør eller en som ikke holder god avstand og stadig må bremse opp for bilen foran som ikke holder like høy fart. 
Bremsene skal tåle dette under alle omstendigheter. 


Slurv med vedlikehold av bremser kan få katastrofale følger. 
https://www.amcar.no/aktuelt/rapport+fra+utforkjoringsulykken+ved+rjukan.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (7 timer siden):

Merkelig hvordan en tråd om salg hos Volkswagen og Tesla nå i 14 timer (3 sider av 7 så langt) nesten bare handler om bremseservice og garanti hos Tesla 🙄.

Fordi det *som alltid* er Tesla det er morsomt å kverulere om. Og når Tesla-folket prøver å forklare saklig hvorfor Tesla gjør ting sånn som det gjøres, så er det vi som er "fanbois".

Nå har t.o.m. en av moderatorene her (faktisk) laget en egen tråd om det: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (8 timer siden):

Like relevant. Bilens bremser er dimensjonert til bilens bruk. Skal man på bane er oppgraderte bremser absolutt og anbefale. 
Det er ikke nødvendigvis hard oppbremsing som gir høy temperatur, men lang.
Noe man ofte ser blandt de mer uerfarne på bane. Å bremse på kortest mulig tid gir mindre varmgang og mer tid til nedkjøling. 
 

Langs veiene kan man belaste bremsene mye ved feks å trekke tung henger i en lang nedoverbakke, ved aktivt kjøring, en nervøs sjåfør eller en som ikke holder god avstand og stadig må bremse opp for bilen foran som ikke holder like høy fart. 
Bremsene skal tåle dette under alle omstendigheter. 


Slurv med vedlikehold av bremser kan få katastrofale følger. 
https://www.amcar.no/aktuelt/rapport+fra+utforkjoringsulykken+ved+rjukan.html

Poenget mitt er at under vanlig kjøring på offentlig vei vil du sannsynligvis aldri koke bremsevæsken. Kanskje om du kjører i lange nedoverbakker men elbiler bremser jo på motoren. Jeg kjørte for øvrig den veien ned mot Rjukan i sommer og batteriet samlet nok energi til at jeg ikke fikk positivt forbruk før etter 3 mil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Kahuna said:

Poenget mitt er at under vanlig kjøring på offentlig vei vil du sannsynligvis aldri koke bremsevæsken. Kanskje om du kjører i lange nedoverbakker men elbiler bremser jo på motoren. Jeg kjørte for øvrig den veien ned mot Rjukan i sommer og batteriet samlet nok energi til at jeg ikke fikk positivt forbruk før etter 3 mil.

Hvorfor tror du Tesla monterer bremser på bilene sine? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tror du Tesla monterer bremser på bilene sine? 

Ja hvorfor det tror du? For å gi oss en anledning til å koke bremsevæske?

Har du noensinne kjørt på offentlig vei? Du vet at det er mulig å bremse med motoren selv om du har forbrenningsmotor? Blant annet for å ikke overopphete bremsene. Ganske nyttig i grunn at bremseskivene er relativt kalde når du *virkelig* trenger den. ;)

Jeg har forresten kjørt veien ned mot Rjukan med bil med bensinmotor også. Bremser på motoren på strekkene og bruker bremsene rett før hver sving.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kahuna said:

Ja hvorfor det tror du? For å gi oss en anledning til å koke bremsevæske?

Har du noensinne kjørt på offentlig vei? Du vet at det er mulig å bremse med motoren selv om du har forbrenningsmotor? Blant annet for å ikke overopphete bremsene. Ganske nyttig i grunn at bremseskivene er relativt kalde når du *virkelig* trenger den. ;)

Jeg har forresten kjørt veien ned mot Rjukan med bil med bensinmotor også. Bremser på motoren på strekkene og bruker bremsene rett før hver sving.

Du har nå altså rodd deg ut på så dypt vann i å prøve å bortforklare Tesla, at du ikke ser behovet for at bilene har bremser? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (29 minutter siden):

Du har nå altså rodd deg ut på så dypt vann i å prøve å bortforklare Tesla, at du ikke ser behovet for at bilene har bremser? 

 

Jeg har aldri påstått at Tesla, eller noen andre,  ikke behøver bremser. Det jeg påpeker er at ved fornuftig bruk av motorbrems kan du spare bremsene, dessuten påpeker jeg at hvorvidt man koker bremsevæske under banekjøring ikke er veldig relevant for kjøring på offentlig vei. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...