Complexity Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) 58 minutes ago, Marzo said: Men man får avslått garanti på bremser og dekk hvis det ikke er utført? Kommer vel helt ann på hvorfor bremsene eller dekkene er utslitt? Det med bremsene gjelder i hovedsak for dem som bor der det saltes mye. For meg som bor en plass hvor det nesten ikke saltes er det ikke vits å smøre bremsene hvert eneste år. Nå kommer jo VW og Skoda med Trommelbremser på sine biler og. Tro hva de skal gjøre med disse på den årlige servicen.. Endret 22. februar 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Marzo skrev (3 minutter siden): Man bør også få skiftet bremsevæske hvert 2. år som er produsentens anbefaling. At Tesla ikke følger dette er svært risikabelt. Men kan det være en taktikk for å ikke belaste service senterene mer enn nødvendig? Og kravene vil bli tilbakeført etterhvert som kapasiteten normaliserer seg? Er jo en del av anbefalt service? Brake Fluid Test Tesla recommends testing brake fluid for contamination every 2 years and replacing as needed. 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Just now, Complexity said: Kommer vel helt ann på hvorfor bremsene eller dekkene er utslitt? Det med bremsene gjelder i hovedsak for dem som bor der det saltes mye. For meg som bor en plass hvor det nesten ikke saltes er det ikke vits å smøre bremsene hvert eneste år. Da er det kjekt at jeg ikke må betale for det hvert år. Det burde vertfall henge sammen. Men er redd du raskt kan få avvist en garanti feil på bremsene dine hvis du ikke kan vise til årlig vedlikehold.. Quote Nå kommer jo VW og Skoda med Trommelbremser på sine biler og. Tro hva de skal gjøre med disse på den årlige servicen.. De forsikrer kunden om at bremsene virker. Prevantivt vedlikehold er absolutt å foretrekke når det gjelder bremser. 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) 7 minutes ago, Salvesen. said: Er jo en del av anbefalt service? Brake Fluid Test Tesla recommends testing brake fluid for contamination every 2 years and replacing as needed. Ja den praksisen finner man ikke hos noen andre merker, av gode grunner! Dette har jo vært belyst en rekke ganger og Tesla vil også her endre praksisen sin etterhvert som behovet melder seg. Endret 22. februar 2021 av Marzo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Marzo skrev (2 minutter siden): Ja den praksisen finner man ikke hos noen andre merker, av gode grunner! Dette har jo vært belyst en rekke ganger og Tesla vil også her endre praksisen sin etterhvert som behovet melder seg. Ser egentlig ikke problemet. De anbefaler at en sjekker væsken for "skit" hvert andre år, og de vill såklart finne "skit" 10/10 ganger da de ønsker å utføre servicen.. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) 8 minutes ago, Marzo said: Det burde vertfall henge sammen. Men er redd du raskt kan få avvist en garanti feil på bremsene dine hvis du ikke kan vise til årlig vedlikehold.. De forsikrer kunden om at bremsene virker. Prevantivt vedlikehold er absolutt å foretrekke når det gjelder bremser. Det kan godt hende, men er jo ingenting som hindrer meg i å bestille årlig vedlikehold? Ett par trykk i appen til bilen så er timen bestilt. Så er jo ikke noe problem for de som ønsker "Prevantivt vedlikehold", men det er jo helt valgfritt og garantien ryker ikke om man driter i det slik som den gjør hos andre merker. Jeg personlig synes det er flott å spare penger på at jeg kan gjøre dette selv. Har og en bremsevesketester så det kan jeg også holde under oppsyn uten å betale mange tusen årlig til verkstedet for at de skal sjekke den for meg. Endret 22. februar 2021 av Complexity 3 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 1 minute ago, Salvesen. said: Ser egentlig ikke problemet. De anbefaler at en sjekker væsken for "skit" hvert andre år, og de vill såklart finne "skit" 10/10 ganger da de ønsker å utføre servicen.. Problemet oppstår når man er inneforstått med at bremsevæsken bør byttes 10/10 ganger, men kunden ikke blir opplyst om det. Det bør ikke være opp til kundene å forstå behoved for bilens prevantive vedlikehold. Når bremsene slutter å virke, er det for sent. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Marzo skrev (3 minutter siden): Det bør ikke være opp til kundene å forstå behoved for bilens prevantive vedlikehold. Når bremsene slutter å virke, er det for sent. Ja dette er sikkert et sjempeproblem på Tesla-bilene... Hvor mange Tesla-biler vet du om hvor dette har vært et problem siden 2012? Det er jo 9 år nå, så det må vel ha materialisert seg X antall tilfeller i løpet av det tiåret (nesten). Eller kan det være at du kun synser og svartmaler om Tesla nå også? 4 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 4 minutes ago, Complexity said: Det kan godt hende, men er jo ingenting som hindrer meg i å bestille årlig vedlikehold? Ett par trykk i appen til bilen så er timen bestilt. Så er jo ikke noe problem for de som ønsker "Prevantivt vedlikehold", men det er jo helt valgfritt og garantien ryker ikke om man driter i det slik som den gjør hos andre merker. Det er heller ingenting som hindrer en alenemor med dårlig økonomi i å ikke gjøre det. Quote Jeg personlig synes det er flott å spare penger på at jeg kan gjøre dette selv. Har og en bremsevesketester så det kan jeg ogs holde under oppsyn uten å betale mange tusen årlig til verkstedet for at de skal sjekke den for meg. Problemet med å måle væske i beholderen, er at det er væsken i kaliperene som er utsatt. Du har ingen garanti for at kvaliteten er lik begge steder. Det ser man enkelt under en bremse service, hvor mye mer forrurenset væsken ytterst i systemet er vs den i beholderen. Quote Nei, de bare annbefaler det. Kan kjøre i 8 år uten å gjøre noe og det vil ikke påvirke garantien. Som du selv påpeker er det svært risikabelt å kjøre en bil i 8 år uten å gjøre noe som helst. Jeg vil aldri møte en slik bil på veien. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 2 minutes ago, Marzo said: Det er heller ingenting som hindrer en alenemor med dårlig økonomi i å ikke gjøre det. Problemet med å måle væske i beholderen, er at det er væsken i kaliperene som er utsatt. Du har ingen garanti for at kvaliteten er lik begge steder. Det ser man enkelt under en bremse service, hvor mye mer forrurenset væsken ytterst i systemet er vs den i beholderen. Som du selv påpeker er det svært risikabelt å kjøre en bil i 8 år uten å gjøre noe som helst. Jeg vil aldri møte en slik bil på veien. Så en alenemor med dårlig økonomi kjører ett par år gammel Tesla? Dette har vel vært diskutert mange ganger før - og konklusjonen ble vel at verksteder også bare sjekker kvaliteten i beholderen... 3 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 4 minutes ago, Hanhijnn said: Ja dette er sikkert et sjempeproblem på Tesla-bilene... Hvor mange Tesla-biler vet du om hvor dette har vært et problem siden 2012? Det er jo 9 år nå, så det må vel ha materialisert seg X antall tilfeller i løpet av det tiåret (nesten). Eller kan det være at du kun synser og svartmaler om Tesla nå også? Trenger du et nøyaktig antall? https://www.elbil24.no/nyheter/frykter-alvorlige-ulykker-pa-grunn-av-bremsesvikt/70780267 https://www.elbil24.no/nyheter/bremsene-sviktet-helt-plutselig/70762812 https://drm24.no/nyheter/ulykkesjafor-tar-tesla-til-retten-1921601 https://elbilforum.no/index.php?topic=44374.0 https://www.elbilnyheter.no/2019/02/norske-tesla-eiere-skal-kartlegge-bremsesvikt/ 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Marzo skrev (1 minutt siden): Trenger du et nøyaktig antall? https://www.elbil24.no/nyheter/frykter-alvorlige-ulykker-pa-grunn-av-bremsesvikt/70780267 https://www.elbil24.no/nyheter/bremsene-sviktet-helt-plutselig/70762812 https://drm24.no/nyheter/ulykkesjafor-tar-tesla-til-retten-1921601 https://elbilforum.no/index.php?topic=44374.0 https://www.elbilnyheter.no/2019/02/norske-tesla-eiere-skal-kartlegge-bremsesvikt/ Og disse kan du dokumentere skyldes manglende service? 4 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Marzo skrev (1 minutt siden): Trenger du et nøyaktig antall? https://www.elbil24.no/nyheter/frykter-alvorlige-ulykker-pa-grunn-av-bremsesvikt/70780267 https://www.elbil24.no/nyheter/bremsene-sviktet-helt-plutselig/70762812 https://drm24.no/nyheter/ulykkesjafor-tar-tesla-til-retten-1921601 https://elbilforum.no/index.php?topic=44374.0 https://www.elbilnyheter.no/2019/02/norske-tesla-eiere-skal-kartlegge-bremsesvikt/ Autopilot og nå bremser som aldri sjekkes. Nok en grunn til å holde litt ekstra avstand. 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 3 minutes ago, Complexity said: Så en alenemor med dårlig økonomi kjører ett par år gammel Tesla? Dette har vel vært diskutert mange ganger før - og konklusjonen ble vel at verksteder også bare sjekker kvaliteten i beholderen... Så forklaringen din er at det kun er mekanikere med fagbrev og god økonomi som kjører Tesla? Sukk.. Verkstedet må ha inn bilene for å vurdere kvaliteten. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Marzo skrev (20 minutter siden): Problemet oppstår når man er inneforstått med at bremsevæsken bør byttes 10/10 ganger, men kunden ikke blir opplyst om det. Det bør ikke være opp til kundene å forstå behoved for bilens prevantive vedlikehold. Når bremsene slutter å virke, er det for sent. Så andre bilmerker tvinger kundene inn hvert andre år og skifter bremsevæsken? Aldri opplevd det altså.. 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 1 minute ago, uname -i said: Autopilot og nå bremser som aldri sjekkes. Nok en grunn til å holde litt ekstra avstand. Alle sakene gjelder vel Model S? De hadde vel serviceintervaller frem til 2019 som alle linkene er fra. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) 24 minutes ago, Marzo said: Så forklaringen din er at det kun er mekanikere med fagbrev og god økonomi som kjører Tesla? Sukk.. Verkstedet må ha inn bilene for å vurdere kvaliteten. Absolutt ikke, men jeg har vært innom en del verksteder og sett på arbeidet deres.. Utrolig mye slurv. Det fylles gjerne bare billigste motorolje fra en tønne på alle biler. Ikke så viktig med viskositet og slikt. Hjul fylles med helt feil mengde luft og hjulmuttere strammes alt for mye (her har Tesla noe å lære for de er ille på det) Sikkert mange verksteder som er flinke, men stoler mer på mitt eget arbeid. Og da er det bra jeg kan utføre arbeidet selv og uten å miste garantien. Endret 22. februar 2021 av Complexity 3 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Marzo skrev (23 minutter siden): Det er heller ingenting som hindrer en alenemor med dårlig økonomi i å ikke gjøre det. Samme som for alle andre biler. Det er ingen som kan tvinge på deg service noe sted, det er ikke lovpålagt. Vi eide en Leaf i 8 år og hadde den på service én gang. 6 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 26 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Samme som for alle andre biler. Det er ingen som kan tvinge på deg service noe sted, det er ikke lovpålagt. Vi eide en Leaf i 8 år og hadde den på service én gang. Jeg forstår ikke helt hva dette har lovregulering å gjøre. Det er ingen lover som pålegger oss å pusse tennene hver kveld, men forhåpentligvis gjør de fleste av oss det. Hvis du mener det holder med en årlig tannpuss fordi du ikke bryter lovverket, så tar du konsekvensene av det. Nissan Leaf har etter hva jeg kan se anbefalt årlig bremse service; https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/za/Maintenance/Leaf.pdf 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): Ser egentlig ikke problemet. De anbefaler at en sjekker væsken for "skit" hvert andre år, og de vill såklart finne "skit" 10/10 ganger da de ønsker å utføre servicen.. For skit? Regner med du tenker på vann, da vanninnholdet øker over tid og det er derfor man må bytte bremsevæske i ny og ne. Endret 22. februar 2021 av freddy85 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå