Gå til innhold

Flytter ut problemer

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi flyttet inn i en ny leilighet for 4 måneder siden. Eieren bor nede, og vi bor ovenpå i et hus.  Nå, han sier vi må flytte ut fordi det er for mye lyd.  ( gulvisolasjonen er veldig dårlig, og det kommer masse lyd  nede năr 2 småbarn leker ) 

Det er ikke et stort problem, fordi vi ikke vil stresse dem, så vi skal flytte ut, skal gi oppsigelse om 3-5 dager. Vi har flyttet in 21 September, og kontrakten begynte 1 October. Jeg har spurte ham og han sier det går bra.

Må jeg betale ham en ukes ekstra leie hvis det ikke er oppgitt i kontrakten?   Han sier vi må flytte ut 21 April fordi vi flyttet in tidligere. Etter jeg vise kontrakten til ham, han sier vi må betale 10 dager ekstra. Jeg vil ikke betale ham dette på grunn av gulvet og at vi blir bedt om å flytte ut.

Et annet problem er rottene. Jeg sendte ham en melding i 20 november om at vi har rotter ved siden av soverommet hvor vi alle sover (med barna). Han løste ikke problemet til 11 Januar. Vi måtte gi ham telefonnummer for selskapet slik at han kan ringe.

Jeg vil ikke betale ham mer leie nå for å være ærlig. Vi åpnet ikke en ny konto for innskuddet, så han har 2 måneders innskudd fra meg. Jeg vil be ham om et skjermbilde av at pengene er på bankkontoen før jeg betaler ham neste måneds leie.   

Skal jeg bare la det gå og bare betale ham den ene uken med ekstra leie og fortsette å betale husleie og spare meg for stresset? Det er bare 3000kr.

Takk til hvem som leser dette :)  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke betale mer hvis:

• Du har levert tilbake nøkkelen, huseier har akseptert å motta nøkkelen. Da betaler du kun frem til datoen nøkkelen er levert inn.
  • Oppsigelsestiden er over (og nøkkelen er levert tilbake). Hvor mange måneder oppsigelsestiden er på står i kontrakten. Og hvis du leverer en oppsigelse i januar og har 3 måneders oppsigelsestid betaler du for hele januar, februar, mars og april.

Hvis eieren har fått inn nye leieboere som tar over leiligheten, skal ikke du betale noe mer fra den dagen de flyttet inn.

Det kan se ut som at eieren gir deg bedre betingelser enn det som er standard her hvis han er fornøyd med at du betaler for 10 dager ekstra.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at det er kontrakten som bestemmer. 

Jeg forstår det slik at dere flyttet inn 21 september. Kontrakten starter fra 1 Oktober, i utgangspunktet er det dette som gjelder. 

Det spørs hva dere avtalte angående innflytt 21 September, om det da var underforstått at leieforholdet startet fra denne datoen istedenfor.

Når det gjelder rottene så er dette en "mangel" som utleieren plikter å rette innen "rimelig tid". 20 November til 11 Januar er mer enn "rimelig tid". Det følger av husleieloven §5-7 jf 2-11 at du kan kreve avslag i leien for den tid husrommet led av en mangel. Prisavslaget skal være slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. 

Jeg forstår det slik at du ønsker å bo der fram til 30 april, uten å betale ekstra fra 21 april - 30 april. Det enkleste er at dere får bo der gratis som følge av problemet med rottene fra 20 November til 11 Januar. Dette er det enkleste fordi det er vanskelig å vite hvilket prisavslag HTU evt vil komme fram til + at slike prosesser tar veldig lang tid. 

Edit: jeg er litt usikker på om dere har opprettet en depositumskonto eller om du har overført 2mnd leie som "depositum" til utleiers konto. Et slikt depositum er å anse som et irregulært depositum og kan kreves tilbakebetalt med forsinkelsesrenter fra dagen pengene ble overført, se husleieloven §3-7

Endret av pedr0a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...