Gå til innhold

DEBATT: – I framtida vil de smarte innbyggerne bo i dumme byer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns at denne artikkelen belyser noe svært viktig: mangelen på muligheten til å velge å leve fritt og personvernvennlig. 

Jeg har boikottet nesten alt fra Google, holder meg unna alle Chromium-nettlesere, boikottet alt fra Facebook, og bruker ikke Snapchat, TikTok, Clubhouse, eller alskens annet invaderende skit. Hvis jeg ikke kan bruke en nettside uten å trykke ja til at jeg godtar sporing, går jeg ut igjen fra nettsiden. Jeg prøver så godt som mulig å ikke bruke Microsoft-produkter, dog er det umulig å unngå dem, siden de presses nedover hodet på meg fra alt av utdanning til arbeidsplasser, eller helt enkelt av den grunnen at jeg som liker spill, vel, jeg har lite annet valg enn Windows. Zoom dyttes på meg. (Norske universiteter brukte forresten som unnskyldning at Zoom ligger på deres egne tjenere. Det er feil, eller, ehm, løgn. Studenter gis lenker til de amerikanske nettsidene, som bruker Zooms egne tjenere).

Dette er nesten ikke til å leve med. Det umuliggjør ekstremt mye sosialt for meg, og mange jobber og studier kan jeg ikke ta. Selv ikke min egen familie utenom de aller nærmeste, gidder å ha kontakt med meg, selv ikke når jeg selv gjentatte ganger prøver. For mange år siden, når jeg selv var ignorant og brukte Facebook, hadde jeg kontakt med dem alle. Får ikke engang burdagshilsener lengre. Venner får jeg meg ikke, siden ingen gidder å ha kontakt over noe annet enn Facebook og Snapchat. Signal, med flere, er for tungvint. Selv SMS (ja, jeg vet at SMS er usikkert) er for tungvint for dem. I løpet av de siste 5 årene, er det 1 person jeg møtte, som gikk med på å ha kontakt med meg utenom disse personverninvaderende tjenestene. Kan si vi ble ganske godt kjent etterhvert. 

Så når man ikke får sosial kontakt, ikke får ta utdanning, ikke får seg jobb, nesten ikke kan bruke internett (går fortsatt, enda), hva har man da å leve for?

Endret av Memento scientiam
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kjempeflott innlegg som bør få stor oppmerksomhet!

Folk er utrolig naive. Svært mange har ingen betenkeligheter med å melde seg på alt av "sosiale" medier, anskaffe "smarte" dingser som høyttalere og alt annet som kan kobles til nettet.

Samtidig er mange av de samme svært skeptisk til norske myndigheter som de er livredde for overvåker dem. Jeg lurer på i hvilken sving de falt av lasset.

Svært mange av disse "smarte" dingsene har bortimot null sikkerhet, og man risikerer at man blir frastjålet ID og tømt bankkontoen da hackere kan nå inn til PC'en gjennom kaffetrakteren.

Man blir lurt til å tro at man får et så mye bedre liv hvis man kan slå på kaffetrakteren fem minutter før man kommer hjem. Hvor naiv er det mulig å bli?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...