Gå til innhold

Hvorfor er det så steile fronter mellom elbil entusiaster?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Har lenge vurdert å laget en tråd om dette, men bare i frykt for at det vil gnisse opp til en flamewar bare med å stille spørsmålet har jeg faktisk latt være, som jo og understreker litt poenget og spørsmålet jeg stiller. Hvorfor er det å steile fronter mellom oss elbil entusiaster? 

Jeg har selv vært aktivt medlem i volkswagen audi club norwegen før jeg begynt å interessere meg mer for elbiler, og det var jo eksempelvis til dels steile fronten mellom VAG folk og BMW folk, men dette var vertfall på mitt ståsted mest tolket som banter og ikke direkte fiendtlighet som jeg opplever mange av elbil diskusjonene er mellom elbil entusiaster. Som moderator i et forum hvor det er mye elbil snakk har jeg jo og ett litt særegent bilde av akkurat dette, og holdningene elbilister har til andre konkurrerende merker og sjåførene av disse. Jeg ser dette og blant de merke spesifikke elbil gruppene på facebook hvor en støtt og stadig ser folk som ikke eier bilene melder seg inn i grupper for å legge frem hvorfor deres bil er så mye bedre enn bilen gruppen handler om osv. 

Jeg finner fenomenet ganske spesielt og på en helt annen skala av de typiske bilmerke konfliktene en ellers har sett som bilentusiast de siste tiårene, det har liksom blitt en "oss mot dem" holdning når jeg etter mitt skjønn syns elbil entusiaster i større grad burde stå samlet og ikke bare krige seg imellom. 

Min simple teori om hvorfor det er slik går mye ut på at elbiler har skapt lang flere entusiaster på veiene som ønsker å involvere seg uten å ha hatt bil som noen hobby tidligere som føler et veldig stort behov for å rettferdiggjøre sitt valg overfor seg selv og andre som fører til at det blir steile fronter med en gang, istedenfor å dyrke hobbyen som ellers andre bilentusiaster gjør, som vertfall jeg føler er mer inkluderende og ikke like fiendtlig. Men hva vet vel jeg, syns likevel det er et interessant fenomen. 

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (22 minutter siden):

Fordi alle er egentlig imot elbil

Fosilbil entusiaster mot elbil entusiaster er en konflikt jeg har større forståelse for, da elbilene faktisk direkte truer deres hobby og interesse. Men som elbil entusiast kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen i din generalisering, jeg syns elbil og teknologien bak disse er veldig spennende, samt selve kjøreopplevelsen er milevis bedre enn sine fosile motstykker. Men dette blir en digresjon fra emnet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbil-entusiaster er bilentusiaster. Make no mistake...

Tipper du henviser til "Tesla mot røkla"-holdningen som kan se svært bastant ut. Den kommer av TO ting:

1) Tesla-eierne har gjort grundig research og funnet ut hva som er den beste elbilen (for deres behov), inkl. ladenettverk etc., og da må det være lov å påpeke hvilken elbil som har den beste løsningen, uten at det skal tas for å være fientlighet. Er bare faktabasert informasjon.

2) Eierne av "røkla" av elbiler blir da lett noe hårsåre og negative i sine tilbakemeldinger. Godt "hjulpne" av de residente elbil-trolla vi er så heldige å ha hengende her 24/7.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke samme erfaring, som bilentusiast med EL og andre kjøretøy merker jeg at presset fra "fossil koste hva det koste vil" gruppen er nokså irriterende, men ubehag mellom EL-eiere har jeg faktisk ikke opplevd enda og visste ikke at dette var en greie. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (19 minutter siden):

Elbil-entusiaster er bilentusiaster. Make no mistake...

Tipper du henviser til "Tesla mot røkla"-holdningen som kan se svært bastant ut. Den kommer av TO ting:

1) Tesla-eierne har gjort grundig research og funnet ut hva som er den beste elbilen (for deres behov), inkl. ladenettverk etc., og da må det være lov å påpeke hvilken elbil som har den beste løsningen, uten at det skal tas for å være fientlighet. Er bare faktabasert informasjon.

2) Eierne av "røkla" av elbiler blir da lett noe hårsåre og negative i sine tilbakemeldinger. Godt "hjulpne" av de residente elbil-trolla vi er så heldige å ha hengende her 24/7.

Nei jeg mener det ikke bare mot Tesla eiere, men takk for du illustrerer ett poeng, at du automatisk gikk til at dette måtte være et angrep på ditt merke. Jeg ser det i Nissan leaf grupper hvor Kia E-Soul eiere legger ut opp og ned om hvor mye bedre e-soul er , jeg ser på E-Soul grupper hvor det kommer inn folk for å demonstrere hvor mye bedre Hyundai Kona er (litt ironisk siden det i stor grad er samme bilen) og ikke minst alt Volkswagen ID.3 eiere får gjennomgå fra langt flere hold enn bare fra tesla folk siden det har vært en del media oppmerksomhet rundt bug i software. Jeg er og medlem i Model 3 grupper da det var en bil jeg vurderte og ser mange usaklige folk som kommer inn i disse lukkede gruppene bare for å prøve å få frem billige poeng mot tesla. 

Så min tolking er at dette er et større fenomen enn bare Tesla vs Resten eller "røkla" som du så fint kaller alt annet. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Har lenge vurdert å laget en tråd om dette, men bare i frykt for at det vil gnisse opp til en flamewar bare med å stille spørsmålet har jeg faktisk latt være, som jo og understreker litt poenget og spørsmålet jeg stiller. Hvorfor er det å steile fronter mellom oss elbil entusiaster? 

IMHO. Agressivitet kommer gjerne av usikkerthet og å være overinvestert følelsesmessig. Hva så usikkerheten består i og hvorfor noen lar seg så investere følelsesmessig i bedrifter og deres merkevarer er da det neste spørsmålet. Jeg har ingen svar på det men vi har jo sett slikt før i diverse fanboi kulturer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Nei jeg mener det ikke bare mot Tesla eiere, men takk for du illustrerer ett poeng, at du automatisk gikk til at dette måtte være et angrep på ditt merke. Jeg ser det i Nissan leaf grupper hvor Kia E-Soul eiere legger ut opp og ned om hvor mye bedre e-soul er , jeg ser på E-Soul grupper hvor det kommer inn folk for å demonstrere hvor mye bedre Hyundai Kona er (litt ironisk siden det i stor grad er samme bilen) og ikke minst alt Volkswagen ID.3 eiere får gjennomgå fra langt flere hold enn bare fra tesla folk siden det har vært en del media oppmerksomhet rundt bug i software. Jeg er og medlem i Model 3 grupper da det var en bil jeg vurderte og ser mange usaklige folk som kommer inn i disse lukkede gruppene bare for å prøve å få frem billige poeng mot tesla. 

Så min tolking er at dette er et større fenomen enn bare Tesla vs Resten eller "røkla" som du så fint kaller alt annet. 

Mulig du har rett. Jeg er bare på generelle elbilgrupper pluss Tesla- og Leaf-grupper.

Personlig så er jeg en brennende elbil-tilhenger på generelt basis, og sjekker jevnlig om andre (nye) modeller fra andre produsenter kan være reelle alternativer både praktisk, teknisk og økonomisk. Ikke funnet noen enda. Og da hender at jeg opplyser om hva som er bedre hos Tesla. Satser på at folk greier å leve med det. Jeg har en gammel Leaf i dag som jeg er svært fornøyd med (og en Tesla i bestilling). Ser mange andre elbiler som kunne ha erstattet Leaf'en, men ingen som kan erstatte Tesla'en. Sålangt... 😏

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er svaret: https://en.wikipedia.org/wiki/Choice-supportive_bias

Her er tesla-folk helt ekstrem; statistisk sett er Tesla den bilen med høyest tilfredshet-score, og er samtidig den bilen med mest problemer og verksteds-timer statistisk sett. Så noen lyver definitivt, og jeg tror ikke det er statistikken for å si det sånn ;)

Men mer seriøst, jeg mener dette definitivt handler om "Choice-supportive bias". Biler er dyre, og det er ofte slik at man føler man må rettferdiggjøre et kjøp eller et valg, spesielt et dyrt et. Så i stedet for å snakke opp sitt eget valg, snakker man også ned andres, dessverre.

Man ser det samme i mange andre settinger også; Playstation vs Xbox, Android vs iOS, Windows vs MacOS, C# vs Java, Firefox vs Chrome, Nvidia vs AMD, Intel vs AMD, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksempelet ditt med VAG vs BMW er et godt utgangspunkt. 
Forskjellen her er at hvis BMW laget en dårlig modell/motor, så var både VAG og BMW folkene enige om det. 
 

I elbil verden er det ikke slik. Spesielt et merke er overrepresentert av entusiaster som ser en hver kritikk som en krigserklæring, og skal forsvare merket sitt og deres handlinger langt over fornuften. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 hours ago, Kajac said:

Her er svaret: https://en.wikipedia.org/wiki/Choice-supportive_bias

Her er tesla-folk helt ekstrem; statistisk sett er Tesla den bilen med høyest tilfredshet-score, og er samtidig den bilen med mest problemer og verksteds-timer statistisk sett. Så noen lyver definitivt, og jeg tror ikke det er statistikken for å si det sånn ;)

Dette er ingen selvmotsigelse. Teslaene har hatt en del kvalitetsutfordringer, spesielt på det kosmetiske. Men de er også biler som er svært gode å kjøre, med masse teknologi og ytelse, noe som gjør at folk blir fornøyde.

Jeg har hatt trøbbel med luftfjæringen på min Model X i år (etter 135k km) og det har vært lang ventetid for verkstedet, men hver gang jeg vurderer å bytte ut Model Xen, så konkluderer jeg at det er ingen bedre biler på markedet (for meg). e-tron er nok det nærmeste, men om jeg skulle f.eks kjøre den til Nordkapp, som jeg gjorde med min Model X i fjor, så vet jeg at jeg ville jeg ende opp med å hate livet. Og den er jo relativt daff, så den ville ikke være spesielt spennende i hverdagen heller.

Når det gjelder de steile frontene - jeg tror dette går mest på enkeltindivider. Jeg tror ikke frontene egentlig er så steile når man ser på et bredere utvalg av elbilister eller folk generelt.

Men skal ikke si jeg aldri "snakker ned" andre elbiler. (Og med å "snakke ned" mener jeg da stort sett å påpeke faktainformasjon som viser at alle biler har sine svakheter.) For min del gjør jeg stort sett kun dette fordi det er et tema som interesserer meg, og noen ganger syns jeg folk bør bli presentert for et annet synspunkt enn det de finner i sin egen boble. En ting jeg har lagt merke til om folk som har bestilt/reservert biler som ennå ikke er i salg er at forventningene er skyhøye. Det forventes nesten at bilen skal være bedre på absolutt alle områder enn alle andre biler. Da venter det et ublidt møte med virkeligheten. Ingen biler er perfekte. Da er det nesten bedre å gi de en litt myk overgang i møtet med virkeligheten.

En annen grunn til at det hender at jeg "snakker ned" andre elbiler er at den påfølgende diskusjonen kan ofte være ganske interessant. Jeg liker å lære om andre elbiler, og det er ikke uvanlig at jeg lærer noe nytt.

Men det er ganske sjeldent at jeg oppsøker dybde-diskusjoner om andre elbiler. Stort sett når jeg blir dratt inn i diskusjoner av typen Tesla vs X, så er det fordi noen har kommet med feilinformasjon om Tesla, og jeg korrigerer denne feilinformasjonen. Og så takler ikke de å bli korrigert, og så er diskusjonen i gang.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Elbil (og generelt sett ny bil) er en stor investering. Elbil skiller seg også litt ut siden det er så mange som kjøper nye, og dermed dyrere biler. Ingen vanlige lønnsmottakere tar lett på 500 000 NOK, og de vil gjerne føle at valget de har tatt er det beste. Psyken vår fungerer slik at vi alltid (ofte) fosvarer egne valg i ettertid, spesielt store valg. Du ser liknende innen andre dyre hobbyer, men bil er nok ganske ekstremt siden det tross alt er snakk om så mye penger med så stort verditap når du kjøper nytt.

Og noen elbilmerker har  egne ladere (Tesla) som gjør det gunstig for kjørere av disse hvis flere har samme bil, som gir flere ladestasjoner og enklere liv for eieren. Det er litt som at kameraentusiaster ofte anbefaler samme type kamera for å få opp objektivutvalget for sitt kamera. Dessuten vil  flere elbiler av samme merke/modell øke sjansen for at det lokale verkstedet støtter akkurat din elbil. I det hele gjør flere kjørere av din elbil hverdagen din enklere.

Og så skal man ikke glemme at det er mange hobbyinvestorer i Norge. Det er mange som har kjøpt aksjer i diverse bilselskaper, og dermed har en ekstra stake inne i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...