hn66 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Det hadde vært mye lettere hvis Spaceworld, Elkjøp og lignende butikker oppga priser med og uten abonnement i annonsene sine. I f.eks. Elkjøp butikker så har de oppslått tabeller hva telefonene koster med og uten diverse abonnement, men det er jo litt kjedelig å måtte gå i butikken for å finne ut det. Hadde dette stått i annonsen, så kunne man sammenlignet hjemme og så gått til den butikken man ønsket. I daglivarehandelen er de blitt tvunget till å oppgi kilopris (eller tilsvarende). Det gjørtdet mye lettere så sammenligne pris på varer. Når skal elektronikkbransjen bli like seriøs? Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Det som forundrer meg litt er at Spaceworld i det hele tatt eksisterer den dag i dag. Som liten pjokk (rundt 1984) leverte jeg inn en defekt C64 der (det var forresten en kaputt sikring) det tok over 3 mnd'er før jeg fikk den tilbake. Maskina hadde vært i Tyskland ser du. DA slutta jeg å bruke Spaceworld. Da var jeg vel rundt 10 år, og hadde altså nok forstand til å se lusa på gangen. Utrolig at folk handler der! Lenke til kommentar
HansM-740GL Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Her et priseksempel på Elkjøp, Komplett.no og en mobil handler i Danmark. Jeg skulle kjøpe først 1stk. Nokia 6310i uten abn. hos Elkjøp.no kostet denne 3595kr Hos komplett.no kostet den samme telefonen 2595kr! Altså en prisforskjell på 1000kr!! Pappa skulle senere ha den samme telefonen og han kjente en danske som drev en mobil-butikk i Danmark. Han skulle få denne telefonen til innkjøpspris. Jeg fikk sjokk når jeg hørte prisen. Prisen va på 1700DKK. Den gangen var de norske og danske kronene ganske likt. Så hele prisen ble vel på 2000NOK! Jeg tviler på at innkjøpsprisen i Norge er mye høyere enn den danske. Så når Elkjøp solgte en Nokia 6310i så hadde dem tjent 1500NOK. Dette sier litt om prisene til Elkjøp. Prisen på Nokia 6310i var hentet fra websiden til Elkjøp.no og tar jeg den prisen for å være en webshop-pris. Sjekk priser før dere handler! Dere kan spare mye! I mitt tilfelle sparte jeg 1000kr på handle den hos komplett.no framfor Elkjøp.no. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) Det er jo ikke akkurat et nytt fenomen at de store elektro og telebutikkene holder på sann, jeg for min del er blitt helt vant til dette og kjøper kun mobiltelefoner hos webshoppene, hvor den faktiske prisen som regel står oppgitt. Syns Elkjøp også bør nevnes, da de er minst like ille som Spaceworld. Antar at Telenor og Netcom bruker masse masse penger på slik sponsing av telefoner hvert år, men pga bindingstiden tjener de det jo inn igjen etter hvert... Aldri slått deg å spørre hva telefoner og slikt koster UTEN abonnementet da? Elkjøp/Expert/Telehuset osv osv selger ikke bare telefoner med abonnement ... du kan få kjøpt dem uten også .. men da til full-pris selvfølgelig. For min del syns jeg det er helt greit å reklamere med *-priser, for jeg veit at * betyr binding til et eller annet. Hvis jeg ikke vil ha denne bindinga, kan jeg sikkert får kjøpt uten denne, men da til en annen pris. Trenger ikke jobbe hos NASA for å skjønne det Husk : - Du kan ikke få både pose og sekk - Det finnes ingenting som heter en gratis lunsj ..nei.. men ville DU kjøpt deg en kongemiddag for kun kr.199,50* hvor det forutsetter at du kjøper mat der hver måned for kr.250,- og binder deg til å spise der i 12 mnd?? Endret 8. januar 2004 av Patience Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 ..nei.. men ville DU kjøpt deg en kongemiddag for kun kr.199,50* hvor det forutsetter at du kjøper mat der hver måned for kr.250,- og binder deg til å spise der i 12 mnd?? Nei, for jeg pleier å lese (og forstå) hva * betyr etter en pris. Tydeligvis så har desverre en del folk problemer med å skjønne dette. Dessuten ville jeg heller kjøpt meg en flaske Tab og en BigOne Mexican til 55 spenn... Kongemiddag det og ! Lenke til kommentar
phreak-z Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 jeg skjønner heller ikke at spaceworld har overlevt.. går innom der avogtil bare for å se på prisene, og riste på hodet.. tror aldri jeg har handla noe der i mitt liv. telebutikken, der handler jeg kun 1 ting.. cd-r. men ja, jeg også begynner å bli mektig irritert av de prisene med *. jeg ser f.eks den bærbare dvd spilleren, så tenker jeg kuult.. så ser jeg prisen.. wæææææw! så ser jeg *... DOH! nesten som kinderegg.. bare isteden for overaskelsen får du en skuffelse... ARGH @ spaceworld+telebutikken Lenke til kommentar
sirpetterjones Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Det hadde vært mye lettere hvis Spaceworld, Elkjøp og lignende butikker oppga priser med og uten abonnement i annonsene sine. I f.eks. Elkjøp butikker så har de oppslått tabeller hva telefonene koster med og uten diverse abonnement, men det er jo litt kjedelig å måtte gå i butikken for å finne ut det. Hadde dette stått i annonsen, så kunne man sammenlignet hjemme og så gått til den butikken man ønsket. I daglivarehandelen er de blitt tvunget till å oppgi kilopris (eller tilsvarende). Det gjørtdet mye lettere så sammenligne pris på varer. Når skal elektronikkbransjen bli like seriøs? Helt enig Synes det er veldig irriterende å se alle stjernene og de digre ett-tallene i reklamebilagene... Synes noen seriøst burde gjøre noe med dette. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg kjenner en som jobber på Spaceworld, jeg har spurt om det samme: Hva er det som dere selger? Han svarte at de selger mye Sony PS2, spill, DVD filmer, utstyr til spillkonsoller osv. Det virket ikke som de solgte mye av annet (data, stereo, TV). Han kjøpte seg selv TV for et år siden, det var ikke på Spaceworld! (selv om han får rabatt). Stereo kjøper han på Hi-Fi klubben! Lenke til kommentar
DrittData Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 (endret) jeg skjønner heller ikke at spaceworld har overlevt.. går innom der avogtil bare for å se på prisene, og riste på hodet.. tror aldri jeg har handla noe der i mitt liv. telebutikken, der handler jeg kun 1 ting.. cd-r. men ja, jeg også begynner å bli mektig irritert av de prisene med *. jeg ser f.eks den bærbare dvd spilleren, så tenker jeg kuult.. så ser jeg prisen.. wæææææw! så ser jeg *... DOH! nesten som kinderegg.. bare isteden for overaskelsen får du en skuffelse... ARGH @ spaceworld+telebutikken Er elkjøp og Expert noe bedre da? De har like mange stjerner, de har vel heller aldri priser uten stjerne på mobiler. Var forresten på Elkjøp og kjøpte en scanner-skriver som B-skriver til 7 lapper (hundringser) i går, ventet først i 30 min - før jeg måtte huke tak i en ansatt da han kom ut fra en dør (da var det 10 stk foran meg på tele/dataavd. med 1 ansatt). Da jeg først fant skriveren var den gjemt under et bord... Endret 9. januar 2004 av DrittData Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Er det noen som har tenkt tanken at kanskje Elkjøp/Expert/Telehuset osv vil selge deg 2 ting, mobil og abbonement?? Hvorfor?? Fordi da tjener de penger både på telefonen og at du blir/er kunde hos tex Netcom/Telenor Mobil, det er ikke et større mysterium enn det! Liker du ikke det? hva med å handle et annet sted? Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 jeg tror ikke det ER lov.. jeg tror ikke de har lov til å "sponse" varer som ikke har tilknytning til produktet. jeg ser ikke helt at en dvd spiller har noe med ADSL å gjøre, så jeg tror ikke det er helt lovlig..Dette var jaffal noe min far sa, og det var logisk for meg det er helt korekt,skal du lokke kunder til en vare ved hjelp av et virkemiddel,så må vrikemiddelet ha noe med varen å gjøre. Norsk lov. lov Eks: kjøp en cd spiller og få 10 cd r med på kjøpet. ikke lov: kjøp en gressklippertraktor og bli med i trekningen av en syden reise. Ser dette nesten hver dag,det er utrolig mangen foretak som bryter disse reglene. Bryr meg ikke så hard jeg altså,men enkelte ting ireterer meg. Kjører man for fort ,mister man lappen i all evighet,kjøre man i fylla og dreper noen så går man fri for man var utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Reglene blir tolket etter hva som passer liksom. heia norge Lenke til kommentar
DrittData Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 lov Eks: kjøp en cd spiller og få 10 cd r med på kjøpet.ikke lov: kjøp en gressklippertraktor og bli med i trekningen av en syden reise. Er vel lov å sette opp en konkurranse, SÅ LENGE DEN ER GRATIS. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Kjører man for fort ,mister man lappen i all evighet,kjøre man i fylla og dreper noen så går man fri for man var utilregnelig i gjerningsøyeblikket.Reglene blir tolket etter hva som passer liksom. heia norge Hjelp! Er det sånn du innbiller deg at det funker? Kjører du i fylla og dreper noen så er det overlagt drap, ferdig med det. Aldri om du slipper unna med utilregnelig i fylla. Og du skal kjøre temmelig mye for fort før lappen ryker. Og ryker lappen da, har du fortjent det! Lenke til kommentar
AHzip Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Folkan på spaceworld har veldig lite peiling også! Kan huske de selgte et Geforce MX kort dyrere enn et vanlig geforce og da jeg spurte hvofor det dårligste var dyrest sa han jeg måtte ha begge to for at det skulle funke!!! Mulig dette bare er slik jeg bor Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 For ordens skyld: Markedsføringslovens Kapittel 1: Kontroll med markedsføring, §4, ledd 1 & 2 § 4. Tilgift. Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke fremmet avsetningen av en eller flere varer, tjenester eller andre ytelser (hovedytelsen) ved å by eller la by tilgift til forbruker. Som tilgift anses enhver tilleggsytelse (vare, tjeneste eller annet) som er knyttet til avsetning av hovedytelsen, uten at det er naturlig sammenheng mellom ytelsene. En pengeytelse reknes likevel for tilgift bare når den mangler naturlig sammenheng med betalingen for hovedytelsen, eller når det blir brukt merker, kuponger eller liknende dokumenter som hovedsakelig har til oppgave å tjene som bevis for rett til pengeytelsen. Som tilgift anses det også om det reknes særlig lav pris for tilleggsytelsen. Levner ikke akkurat mye rom for tolkinger.. Lenke til kommentar
DrittData Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Folkan på spaceworld har veldig lite peiling også! Kan huske de selgte et Geforce MX kort dyrere enn et vanlig geforce og da jeg spurte hvofor det dårligste var dyrest sa han jeg måtte ha begge to for at det skulle funke!!! Mulig dette bare er slik jeg bor Har litt med selgeren også da Finns vel tragiske folk overalt tror jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå