Gå til innhold

Klarer reciveren dette oppsettet.


Anbefalte innlegg

Jeg har denne reciveren: http://www.sony.no/view.x?cat=1037548&prod=1006373&loc=no_NO

 

og jeg har tengt og satse på dette højttaler systemet:

 

front: http://hifiklubben.no/show.php?folder=47&product=gale3030

 

 

center: http://hifiklubben.no/show.php?folder=48&product=gale3050c

 

 

bak: http://hifiklubben.no/show.php?folder=46&product=gale3020

 

Det jeg lurer på er om reciveren er kraftig nok til og drive dette systemet uten om og gi etter, jeg spiller på litt over normalt lytte nivå, og hvordan kan jeg se eller høre att reciveren sliter.

 

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når forsterkeren du har sliter skaper den høyfrekvent støy og det kan skade diskantene før du merker noe annet.

Regner med at du har spurt HiFi klubben. De sa vel bare at du må kjøpe en ny av dem?

Husk at når du ser på spesifikasjonene på en forsterker er det ofte forskjeller på hvor mye støy den gir ut ved samme output. Laveste % forvregning ved samme Watt er best. Dette vet du vel.

Lenke til kommentar

I i bruksanvisningen til reciveren star det:

 

Referensuteffekt

(in i 8 ohm vid 1 kHz, med 10% overtonesdistorsion)

 

FRONT 90w

 

CENTER 90w

 

SURR 90w

 

Bruksanvisningen er på svensk så jeg skrev på svensk jeg.

 

10% :scared: er ikke det veldig mye a, jeg komer til og sprenge diskanten jeg da. Hjelp. :cry:

Lenke til kommentar

Bare ikke vri opp mer enn du trenger, så går det som oftest bra. Nå du føler at lyden begynner å tape seg i kvalitet og høres anstrengt ut, spiller du for høyt.

 

Ampen virker ikke veeelig sprek, men skal sikkert få lyd i kassene. Har du en aktiv sub i tillegg, burde det dog gå storveis!

 

Det som bekymrer meg litt er forskjellen i følsomheten, hhv 80, 87 og 90 db/w/m. Dette kan da ikke bli bra? Nå er ikke jeg noe surroundfantom, men dette uroer meg litt.

 

bfisk

Lenke til kommentar

10% det var mye det jeg vet ikke hvor mye diskantene tåler, jeg har brent mine engang. Pioneer med 1,9% forvregning på max output.

Merket meg at det var ved 1 kHz, snodig.

 

Du har skrevet at det var ved 90 W i reklamen står reciveren med 5*80 W.

Det kan være litt håp her.

Det er 80W som står i DIN normen, du har sikkert lest for max output.

Endret av kerog
Lenke til kommentar

Dette står i bruksanvisningen.

 

 

Modeller med orådskode CEL, CEK

Markeffekt i stereo

(in 8 ohm vid 1kHz, med 0,7% overtonesdistorsion)

 

80w + 80w

 

Referensuteffekt

(in 8 ohm vid 1kHz, med 0,7% overtonesdistorsion)

 

FRONT 80W\ch

 

CENTER 80W\ch

 

SURR 80W\ch

 

 

 

Modeller med områdskode SP

Markeffekt i stereo

(in 8 ohm vid 1kHz, med 0,7% overtonesdistorsion)

 

70W + 70W

 

Referensuteffekt

(in i 8 ohm vid 1 kHz, med 10% overtonesdistorsion)

 

FRONT 90w\ch

 

CENTER 90w\ch

 

SURR 90w\ch

Endret av mX mann
Lenke til kommentar
Ang. "Watt", så er ikke dette noe som er så vesentlig. Spessielt når det gjelder surround receivere og forsterkere (receiver = forsterker med innebygget radio) så stemmer sjelden de tallene som blir oppgitt.

 

Ofte måles effekten med en (eller to) kanal(er) i drift, også føres det samme tallet opp for 5, 6 eller 7 eller hvor enn mange kanaler det dreier seg om. Du kan få et lite hint om hvorvidt det stemmer eller ei, ved å se om det er oppgitt i RMS effekt (20-20kHz med 8ohm last) og i tilllegg ta en titt på hvor mange Watt forsterkeren drar fra nettet. Effekt er i så måte en konstant, og trekker forsterkeren din 200W fra nettet, så kan den aldri levere mer enn 2x100W ut til høyttalerne dine. Den produserer ikke kraft selv. Så uannsett om det står 5x150W i håndboka, leverer den ikke så mye om det bakpå står "Power consumtion 400W".

 

Dessuten: Om forsterkeren trekker 500W fra nettet, men er spesifisert til 2x150W, så kan du faktisk regne med at den leverer mer enn den lover, og kan klare å kjøre store høyttalere med bra kontroll.

 

LunarG

Tenkte dette var noe for deg.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...