Gå til innhold

Eksempler på rar retorikk: "dugnaden" og "arbeidslinja"

lada1

Anbefalte innlegg

Her er to eksempler på merkelig retorikk:

Flere har påpekt at ordet (korona-)dugnaden ikke helt passer. Personlig har jeg profittert på pandemien. Mange andre er blitt rikere. Og hjemmeskole er topp. Andre har fått ulempene. Noen som kan foreslå bedre ord å denne "dugnaden" ?

"Arbeidslinja" er et annet eksempel på merkelig retorikk. Denne "linja" betyr at en ofte låser folk inne i en støtte-/avhengighets-situasjon som de ikke lett kommer ut av.  Det er ikke sjekket ut om en slik "arbeidslinje" får flere i arbeid. Jeg tipper motsatt. Jeg mener at en bør døpe om "arbeids-linja" til "trygde-linja".

Flere eksempler på merkelig retorikk/språkbruk?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dugnad er et ganske passende ord. Med tanke på at man regner med at folk holder seg oppdaterte på statens retningslinjer, endringer i disse og å følge retningslinjene. 
Dette kan en kalle "ulønnet arbeid".

Mange har i tillegg måtte gjøre store ofre som går ut over dem selv for å klare å følge dette. Dette varierer jo mye fra person til person, men alle har vi måttet forholde oss til retningslinjene. 

Lenke til kommentar

Hva med å kalle "pandemi-dugnaden" for nedstegning i stedet? 20.000 kroner i bot for å gå på fest kan vel ikke kalles dugnad? 🙂   OK, jeg forstår vel at kanskje de viktigste tiltakene baserer seg på frivillighet og fellesskaps-ånd, men med tanke på fordelingen av byrden så er jeg i tvil.  Skal man føle felles-skap så burde vel byrden fordeles litt?

NB: jeg er personlig ikke missfornøyd - jeg har tjent på pandemien. Og har kost meg.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...