lada1 Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) Her er to eksempler på merkelig retorikk: Flere har påpekt at ordet (korona-)dugnaden ikke helt passer. Personlig har jeg profittert på pandemien. Mange andre er blitt rikere. Og hjemmeskole er topp. Andre har fått ulempene. Noen som kan foreslå bedre ord å denne "dugnaden" ? "Arbeidslinja" er et annet eksempel på merkelig retorikk. Denne "linja" betyr at en ofte låser folk inne i en støtte-/avhengighets-situasjon som de ikke lett kommer ut av. Det er ikke sjekket ut om en slik "arbeidslinje" får flere i arbeid. Jeg tipper motsatt. Jeg mener at en bør døpe om "arbeids-linja" til "trygde-linja". Flere eksempler på merkelig retorikk/språkbruk? Endret 22. februar 2021 av lada1 Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Ja dugnad er vel sånt som i hovedsak fattigfolk driver med.. Her på bygda har det blitt noen år siden forrige dugnad, ikke at vi er så rike, men vi klarer å passe på ting rundt oss uten å få beskjed... Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Dugnad er et ganske passende ord. Med tanke på at man regner med at folk holder seg oppdaterte på statens retningslinjer, endringer i disse og å følge retningslinjene. Dette kan en kalle "ulønnet arbeid". Mange har i tillegg måtte gjøre store ofre som går ut over dem selv for å klare å følge dette. Dette varierer jo mye fra person til person, men alle har vi måttet forholde oss til retningslinjene. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Enig med klovnen, dugnad er et perfekt ord i forbindelse med pandemien og det at vi alle sammen må bidra ved å følge smittevernreglene. Det er noe vi kun løser i fellesskap ved at så mange som mulig av oss bidrar med det vi kan. https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/dugnad/ 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 23. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2021 (endret) Hva med å kalle "pandemi-dugnaden" for nedstegning i stedet? 20.000 kroner i bot for å gå på fest kan vel ikke kalles dugnad? 🙂 OK, jeg forstår vel at kanskje de viktigste tiltakene baserer seg på frivillighet og fellesskaps-ånd, men med tanke på fordelingen av byrden så er jeg i tvil. Skal man føle felles-skap så burde vel byrden fordeles litt? NB: jeg er personlig ikke missfornøyd - jeg har tjent på pandemien. Og har kost meg. Endret 23. februar 2021 av lada1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå