Herr Brun Skrevet 21. februar 2021 Del Skrevet 21. februar 2021 Hva slags tjenester selger du? Utleie av innehavers arbeidskraft fra ENK er en logisk umulighet og er derfor reelt sett ansettelse, og skaper skattemessig trøbbel. Skal du fakturere timer bør du sikre at du reelt sett er oppdragstaker og ikke leier ut arbeidskraften din (en vanskelig grensedragning for enkelte typer tjenester), eller gjøre det via AS. (Hvor innleie fra selskap uten minst 50% annen virksomhet enn utleie som ikke er registrert som bemanningsbyrå er ulovlig og kan lede til krav om direkteansettelse hos innleier. Men det er jo deres risiko og ikke din) Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 21. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2021 Gjør litt forskjellig. Mye beredskap innen oljen, maritim forsøpling, vedlikehold av utstyr brukt til beredskap. Jobber mandag til onsdag med dette, så resten av uken er det en del montering innen industrien, alt etter hvor det er behov. Disse tingene fakturerer jeg pr time. I tillegg blir det en del småjobber som å legge terrasse, bytte kledning osv, men her er det ikke snakk om utleie. Tydelig at jeg ikke har satt meg godt nok inn i ting, dette var nytt for meg. Men virker som dette er helt vanlig måte å gjøre det på. Møter til stadighet andre som leier seg ut på samme måten når jeg er innom diverse byggeplasser. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 21. februar 2021 Del Skrevet 21. februar 2021 Eg syns Nord-Norge er ekstremt undervurdert. Eneste minus for min sin del, det tar nokså langt tid å komme seg til Oslo (for å komme videre til Europa/verden). Eg vurdere å flytte nord etter kvart. 1 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 21. februar 2021 Del Skrevet 21. februar 2021 Sjekk om NUF (Norsk utenlandsk foretak) kan være et alternativ hvis ENK eller AS ikke passer deg helt. Noen utgifter, men ikke så store som AS, men mer enn ENK. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 ProphetSe7en skrev (9 timer siden): Gjør litt forskjellig. Mye beredskap innen oljen, maritim forsøpling, vedlikehold av utstyr brukt til beredskap. Jobber mandag til onsdag med dette, så resten av uken er det en del montering innen industrien, alt etter hvor det er behov. Disse tingene fakturerer jeg pr time. I tillegg blir det en del småjobber som å legge terrasse, bytte kledning osv, men her er det ikke snakk om utleie. Tydelig at jeg ikke har satt meg godt nok inn i ting, dette var nytt for meg. Men virker som dette er helt vanlig måte å gjøre det på. Møter til stadighet andre som leier seg ut på samme måten når jeg er innom diverse byggeplasser. Høres ut som utleie av arbeidskraft. Da bør du ha AS. (NUF som noen over her sier er en vesentlig mindre attraktiv idé etter Brexit) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå