Gå til innhold

Ny pc -ustabil


Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny pc. spesifikasjonar i signaturen.

 

Problemet er at av og til når eg slår han på kjem eg ikkje lenger enn til den svarte opningssaken (ikkje windows, men der kor det viser master/slave osb.). Dette skjer ikkje ofte, men noko som skjer oftare er at når eg spelar ghost recon, så restartar maskinen seg automatisk midt i spelet. Får ein blå skjerm først, men den er der så kort tid at eg ikkje klarar å lesa kva som står. Har lasta ned nyaste driverar til VIA og til skjermkortet (27.20)

 

Brukar WinXP

 

Kva er problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet her har da ingenting å gjøre med skjermkortdriveren. Ustabile drivere kan være årsaken til at maskinen restartes, men ikke at den henger i oppstarten. Når maskinen oppfører seg slik du beskriver, vil jeg heller tro at det er noe galt med hardwaren som resulterer i restart, samt oppstartsproblemene som følger.

 

Jeg har vært borti 2 situasjoner tidligere med samme problemet. Den ene gangen var det dårlige minnebrikker, noe som var enkelt å finne ut. Dersom du kjøre 2x256MB med minnebrikker, kan du teste dem hver for seg. Den andre gangen var det hovedkortet som var problemet, den var litt mer vrien å finne ut av (kan jo håpe det ikke er det som er kaputt).

 

Jeg ser det er en heftig prosessor du har i maskinen, har du skikkelig kjøling på denne? Kjør "cpu stabilitytest" satt på "CPU warming only", og sjekk hvilken temperatur prosessor har etter 10-15 minutter. Programmet er lett å finne på google.

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet selv en stund. Først og fremst, skru av Automatically Restart som beskrevet litt lengre opp her, men det er jo bare en midlertidig løsning, for noe er jo galt. I mitt tilfelle så ble det mye mer stabilt når jeg kjøpte større PSU. (Hadde 250 W, gikk opp til 340), men det kan også være RAM'en.. Tipper på en av de delene..

Lenke til kommentar

"I de tilfellene PC'en stopper i POST... hva viser D-LEDene?"

 

Kva er D-LED?

 

"Prøvd 27.42 driverne ?"

 

Har høyrt at 27.20 skal vera betre...

 

byggeren: Korlesi kan eg sjekka om det er hk eller ram? bruker ei singel 512 brikke frå apacer.

 

kjølaren min er ein taisol cgk760 m/AS3. Testar med CPU Stability Test no, skal skriva kva mld. eg fekk der når eg er ferdig.

 

bruker 340w som følgde med kabinettet

Lenke til kommentar

Litt om feilmld. eg får i WinXP.

 

error signature:

BCCode : 1000007e BCP1 : C0000046 BCP2 : 804EBB46 BCP3 : F89819A0

BCP4 : F89819F0 OSVer : 5_1_2600 SP : 0_0 Product : 256_1

 

the following will be included in the information:

C:WINDOWSMinidumpMini030802-02.dmp

C:DOCUME~1STIGRO~1LOCALS~1TempWER1.tmp.dir00sysdata.xml

 

Nokon som kan få noko ut av dette?

Er det noka måte å få vekk denne irriterande dingsen? ingen vits i å senda mld. til microsoft om det samme heile vegen. Denne får eg også når eg startar maskinen vanleg, og når eg restartar han vanleg..

Lenke til kommentar

Jeg tror at det er RAMen.

Min far kjøpte for en måned siden en ny maskin. Jeg installerte Windows XP Home Edition på den og alt virket fint. Etter noen dager så klikket diverse programmer i Windows, og så fikk han noen feilmeldinger allerede i oppstarten.

Jeg klarte ikke å starte maskinen, så formaterte jeg maskinen og la windows inn på nytt, noe som ikke virket. Jeg kom ikke gjennom installasjonen engang.

 

Da fant jeg ut at det var hardware problem, min far har 2 minnebrikker så det var lett for meg å teste. Det viste seg at den ene brikken var deffekt.

 

Han fikk en ny av MultiCom hvor han kjøpte maskinen, og nå virker alt som det skal.

 

 

Så jeg er ganske sikker på at det er RAM feil, men mindre du gjorde noe merkelig før det skjedde. Har du prøvd å reinstallert windows?

Lenke til kommentar

Idag når eg spelte ghost recon, sette eg på pause for å eta middag. Når eg kom opp igjen, var alt veldig tregt og hakkete. Gjekk ut av spelet, og sjekka cpu usage i winxp. Der var kurva VELDIG høgt oppe på den tida dette hendte, men var gått ned til 0 igjen når eg gjekk ut av spelet...

 

Kan dette ha noko med saken å gjera?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-09 19:55, Gullars skrev:

Har no slått av automatisk restart, og på blåskjermen står det: irql_not_less_or_equal


 

Jeg har faat AKKURAT SAMME feilmelding! PC'en fungerte fett paa alt untatt heavy 3d-grafikk. Jeg skulle kj0re 3DMark test, maskinen hang, jeg restarta, og fikk den blaaskjermen (..tidlig i WinXP startup prosessen) Pr0vde forskjellige drivere. Hjalp ikke. Testet ditt og datt, hjalp ikke.

 

Men jeg fant en 'l0sning' paa problemet! Saa lenge jeg kj0rer FSB/RAM @ 100/100MHz funker alt ordentlig. Ingen problemer. Kan spille som bare det. Men pr0ver jeg aa kj0re FSB&RAM eller bare FSB eller RAM paa 133MHz funker ikke 3d. Har pr0vd med to forskjellige skjermkort.. haaper at en BIOS update vil fixe problemet!

 

Anyways, her er mine specs:

* Thunderbird 1,33GHz

* ABit KT7A-RAID rev1.0~1.2

* 2x 128mb PC133 SDRAM

* 1x 256mb PC133 SDRAM

* GeForce2 GTS

 

Jeg har en bitteliten mistanke om minneproblemer paa baade mitt og ditt system.. jeg raader deg aa pr0ve aa kj0rer FSB/RAM @ 100MHz for aa rett og slett se om det fungerer! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...