Gå til innhold

Lønn grafisk designer

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet som grafisk designer i 21 år nå, og de siste 6 årene for et stort firma. Da jeg startet der var lønnen veldig lav, 12.500kr pr mnd under snittlønn for designere, i følge SSB. Jeg fikk forespeilet at den ville øke med årene, samt at jeg fikk et gode, en fleksibilitet, som for min del kompenserte for den lave lønnen.

Men i fjor mistet jeg dette godet, i tillegg til at min lønn nå er hele 16.500 kr måneden under snittet. Jeg trives veldig godt i jobben, men når jeg ikke lenger har dette godet og gapet opp til snittlønna bare øker og øker føler jeg ikke at det er verdt det lenger. Sjefene viser liten forståelse og vilje til å gjøre noe med det. Det var en stor omorganisering i fjor hvor flere med samme stilling som meg mistet jobben. Jeg føler at disse står klare til å ta over min jobb, og at jeg bør være takknemlig for at jeg var så heldig at jeg fikk fortsette.

Jeg har begynt å søke på nye jobber, men som sagt trives jeg i jobben min og vil helst fortsette, men med litt bedre vilkår enn jeg har i dag. Så om noen har tips til hva jeg kan si til sjefene mine ang lønn og det tidligere godet som jeg mistet, hadde jeg vært veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thomas_H skrev (26 minutter siden):

I følge SSB (https://www.ssb.no/statbank/table/11418/tableViewLayout1/?loadedQueryId=10025935&timeType=top&timeValue=1) så ser det ut som snittlønn for grafisk designer er 593.000. 

Jeg vet, som jeg skrev har jeg allerede kikket på den. Jeg tjener som sagt 16.500 kroner mindre i måneden enn gjennomsnittet for grafiske designere. I følge en undersøkelse fra Grafill tjener jeg det samme som en nyutdannet, og jeg har 21 års erfaring.

Å finne en ny jobb hvor jeg tjener minst det samme vil ikke være noe stort problem, men jeg vil som sagt fortsette i jobben min. Men da med litt bedre lønn eller i det minste det godet jeg hadde tidligere som de nå har tatt fra meg.

Men sjefene sier bare at de ikke har mulighet til å gjøre noe med det, og jeg vet at minst en av designerne som mistet jobben under omorganiseringen prøver å få jobben sin tilbake. Dermed føles det som sjefene ikke bryr seg så mye om meg. Om jeg ikke er fornøyd og sier opp, kan de bare ansette den andre designeren igjen. Så for dem et det ikke noe stort problem.

Endret av IpsumLorem
Lenke til kommentar

Ah beklager, var visst litt treg i oppfattelsen før jeg hadde fått i meg kaffe i dag ser det ut som. Om du tenker at du enkelt kan flytte på deg og få bedre betalt, så kan du jo kanskje bare bruke det som en brekkstang og si at enten så gir de deg en mer rettferdig kompensasjon, eller så mister de deg. 

Lenke til kommentar
IpsumLorem skrev (På 20.2.2021 den 12.36):

Men sjefene sier bare at de ikke har mulighet til å gjøre noe med det, og jeg vet at minst en av designerne som mistet jobben under omorganiseringen prøver å få jobben sin tilbake. Dermed føles det som sjefene ikke bryr seg så mye om meg. Om jeg ikke er fornøyd og sier opp, kan de bare ansette den andre designeren igjen. Så for dem et det ikke noe stort problem.

Samtidig så er det ein grunn til at arbeidsgiver ville beholde deg og at det var nettopp den andre designeren som mista jobben.

Om det stemmer det som sjefen seier at det ikkje er mulig å tilby meir i lønn så er saka veldig grei, då må du bytte jobb. Det at du har blitt fråtatt den fleksibiliteten som du hadde ført kan du eigentleg sjå på som at du har blitt satt ned i lønn etter omorganiseringa.

Mitt råd er å fortsette å søke jobb, og når du får eit jobbtilbud så spør du sjefen ein siste gong om det er mulig å få meir i lønn før du takker ja til den nye stillinga.

Som nemnt så ser arbeidsgiver heilt klart verdien din ettersom du var ein av dei som fekk fortsette i jobben. Det er gode muligheiter for at arbeidsgiver satser på at du ikkje kjem til å slutte og at det derfor ikkje er nødvendig å betale deg meir når du uansett kjem til å gjere jobben. Det er ikkje uvanleg at sjefen plutseleg finner økonomi til å betale deg meir når du er på veg ut av døra.

PS. Du bør også merke deg at sjølv om du får meir lønn ved å "true" med å slutte så er det mykje som tyder på at sjefen din ikkje verdsetter deg nok til å gi deg ei fornuftig lønn. Så sjølv om du kjem deg opp på eit akseptabelt nivå ved å vise til at du har ståande jobbtilbud frå ein anna arbeidsgjevar så er det ikkje sikkert at du vil fortsette å gå opp i lønn. Du kan fort ende opp at du om nokre år igjen står igjen med uendra lønn og at du blir nødt til å gjere drastiske grep for å få regulert lønna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sitat

Om det stemmer det som sjefen seier at det ikkje er mulig å tilby meir i lønn så er saka veldig grei, då må du bytte jobb. Det at du har blitt fråtatt den fleksibiliteten som du hadde ført kan du eigentleg sjå på som at du har blitt satt ned i lønn etter omorganiseringa.

Mitt råd er å fortsette å søke jobb, og når du får eit jobbtilbud så spør du sjefen ein siste gong om det er mulig å få meir i lønn før du takker ja til den nye stillinga.

Som nemnt så ser arbeidsgiver heilt klart verdien din ettersom du var ein av dei som fekk fortsette i jobben. Det er gode muligheiter for at arbeidsgiver satser på at du ikkje kjem til å slutte og at det derfor ikkje er nødvendig å betale deg meir når du uansett kjem til å gjere jobben. Det er ikkje uvanleg at sjefen plutseleg finner økonomi til å betale deg meir når du er på veg ut av døra.

Problemet med grafisk design er vel usikkert marked, er man dyktig fra før er det vel lettere å forhandle en hvis man bruker mye tid og ikke spesielt dyktig.

Slik det er nå er det viktigere å tatt høy utdannelse før corona tiden siden blir vanskeligere å få god lønn og mere risiko å gå i jobb fortiden.

Ser mye krav i stillingsanonser: for it ( Java, JavaScript/TypeScript, NodeJS, mikrotjenestearkitektur, Docker, Kubernetes, OpenShift

• har erfaring med Microsoft Azure, Amazon Web Services og/eller Google Cloud Platform
  • har praktisk erfaring med Java, DevOps, Spring framework, Docker, Kubernetes,

Så virker ut som er mye som er vanskelig å få skaffe arbeidsøker til, i slike tilfeller kan det være lettere å forhandle om pris.

Lenke til kommentar

Så etter å ha jobbet som grafisk designer i 15 år takket du ja til en jobb i et stort firma med en årslønn på rundt 350 000,-. Og nå 6 år senere er lønnen din oppe på ca 400 000,-?

Det høres jo i så fall særdeles useriøst ut. Lønnen din er på nivå med hva nyutdannede fikk for 15 år siden. Jeg har vanskelig for å se for meg at du noensinne vil klare få lønnen din opp på et akseptabelt nivå i den bedriften. Men det skader jo ikke å prøve.

Du har jo nok av argumenter å ta av så lønnsforhandling burde jo være en grei sak. Du er 40+ år med over 20 års erfaring og du tjener vesentlig mindre enn nyutdannede. Du kan også argumentere for at du ønsker tittel som senior designer eller noe slikt. I større bedrifter er det ofte lettere å få godkjent store lønnshopp ved ny stilling/tittel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde en samtale med jobben nå, og da ble det sagt at om jeg ikke er fornøyd kan jeg se etter en annen jobb.

Så da gjør jeg det. Det er takken for at man står på og jobber hele tiden, og aldri er syk. Det er synd at de store firmaene ikke ser verdien i de ansatte, men at man heller velger å bruke og kaste dem.

Endret av IpsumLorem
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...