Anterialis Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 (endret) Hei! Skatt er for meg kompliserte greier. Nylig holdt jeg et foredrag og honoraret ble utbetalt av biarb.giver og dermed forstår jeg at det trekkes 50% forskuddsskatt. Dette er jo greit, tanken er kanskje at man da ikke risikerer å trekke for lite skatt.. Men når skatteåret er omme, og endelig skatt beregnes, så regnes vel slik bi-inntekt som alminnelig inntekt på lik linje som min lønn fra hovedarb.giver? Min tanke er at jeg til slutt sitter igjen med akkurat samme sum uavhengig om jeg eg. mottok 10k som ekstralønn/overtidsarbeid fra hovedarbeidsområder.giver, eller om jeg fikk 10k i honorar for et foredrag (selv om forskuddstrekket på førstnevnte er lavere enn hva gjelder biinntekter hvor det er 50%). Som alminnelig inntekt beregnes vel skatten på dette likt, etter fradrag. Har jeg forstått riktig? Tilleggsinfo: Dersom jeg har "toppskatt" (heter vel trinnskatt nå..), "legger" vel disse 10,000 kr på toppen av total inntekt. Således, om jeg e.g. tjener en million/året i utgangspunktet (med foredraget; 1,010,000 kr), så vil disse siste 10k beskattes først 22% (skatt på alminnelig inntekt), deretter 8,2% (trygdeavgift), så 16,20% (trinnskatt), sum ca. 46% skatt på disse ekstra 10k kronene. Dersom jeg har formue (la oss si jeg ikke har det), så kommer vel dette i tillegg. Blir dette relativt riktig tenkt? På forhånd takk for litt opplæring 😃 Endret 20. februar 2021 av Anterialis Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Lønn er lønn - uansett om det er fra hovedarbeidsgiver eller en biinntekt. Når skatteoppgjøret kommer er resultaet det samme. 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 20. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2021 Takk, da har jeg forstått korrekt. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Anterialis skrev (48 minutter siden): Skatt er for meg kompliserte greier. Nylig holdt jeg et foredrag og honoraret ble utbetalt av biarb.giver og dermed forstår jeg at det trekkes 50% forskuddsskatt. Dette er jo greit, tanken er kanskje at man da ikke risikerer å trekke for lite skatt.. Men når skatteåret er omme, og endelig skatt beregnes, så regnes vel slik bi-inntekt som alminnelig inntekt på lik linje som min lønn fra hovedarb.giver? Ja, det vil beregnes likt. Skatteetaten bryr seg ikke om hva som er bi-inntekt og hovedinntekt, men ordningen med tabelltrekk tar utgangspunkt i at man kun har en arbeidsgiver. Den ene arbeidsgiveren sørger da for å trekke riktig beløp ut fra hvor mye du tjener, men dette blir da feil om du har flere arbeidsgivere og derfor trekkes det 50%. Om du har tenkt å fortsette med bi-inntekter så ville jeg endret på skattekortet og bedt begge arbeidsgivere om å trekke prosentsats, men da må du selv ha styr på at du har lagt inn riktig lønn på skatteetaten. Anterialis skrev (52 minutter siden): Tilleggsinfo: Dersom jeg har "toppskatt" (heter vel trinnskatt nå..), "legger" vel disse 10,000 kr på toppen av total inntekt. Således, om jeg e.g. tjener en million/året i utgangspunktet (med foredraget; 1,010,000 kr), så vil disse siste 10k beskattes først 22% (skatt på alminnelig inntekt), deretter 8,2% (trygdeavgift), så 16,20% (trinnskatt), sum ca. 46% skatt på disse ekstra 10k kronene. Dersom jeg har formue (la oss si jeg ikke har det), så kommer vel dette i tillegg. Det ser ut som du tenker riktig, ja 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 20. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2021 Takk for informativ tilbakemelding 😃 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå