Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Svigers dilemma


Gjest d90ae...231

Anbefalte innlegg

Gjest d90ae...231

Har ett lite dilemma her ang. Svigers.. 🙈 Jeg har vært sammen med min forlovede nå i 7 år nå, og vi er i 30 årene og har en svigerfamilie som jeg ikke trives så godt i.. De er  ganske sammensveiset familie, noe jeg ikke er så vandt med. Er fint for de, men synes det blir litt for mye til tider. Svigermor vil ofte at vi skal komme på helgabesøk, men kjenner det blir slitsomt da alle søskener kommer, med alle dyrene sine. De tar med både katter og hunder, så det er fullt hus kan man si! (Fire hunder og to katter i ett lite hus) Familien er veldig høylytte og energiske og alle prater i munnen på hverandre og tar stor plass. Jeg er ganske rolig og stille av meg, så jeg blir sittende å høre på som oftest. Føler meg litt utenfor og ikke inkludert til tider, da de er så opptatt med å snakke med hverandre og om interne ting og snakker lite til meg. Svigerfar drikker seg dritings hver gang vi er der, noe jeg synest er flaut og irriterende. Hva om vi får barn? Tillater ikke å ta med barna våre dit da om han ikke slutter å drikke. Jeg og forloveden min er enige at dette blir for mye til tider og forsøker å besøke de alene, uten søskener, men så snart de får vite at vi er der, så kommer de med engang. Svigermor synes også det er best at vi samles alle på én gang. Tror jeg skal holde meg hjemme heretter, da jeg blir så sliten og føler meg utilpass. Er jo en ærlig sak det? De er veldig hårsåre og tar ting ille opp.. Tror at jeg ikke liker de osv.. Er jo også ett stykke å kjøre dit (2 timer) så er stress da vi må hive oss i bilen etter en lang arbeidsdag og er sliten. Har forsøkt å overtale forloveden med å heller kjøre på lørdagen i steden, men det går ikke, da han vil tilbringe mest mulig tid der. Vi pleier å være der ca én gang i mnd. Men det er tydeligvis altfor skjeldent.. 

Noen flere med lignende situasjoner? 🤪 Råd mottas med takk! 

Anonymous poster hash: d90ae...231

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klassisk dilemma. 😆 Hadde en litt lignende situasjon for noen år tilbake - også med to timer kjøring. Fordi jeg var ganske rolig av meg og litt annerledes enn resten av familien, følte jeg ofte at jeg ble satt på prøve. Men jeg hentet meg elegant inn igjen med enkle og naturlige ting å gjøre. Slik som å ta tallerken av bordet og skylle den av selv. Takke for maten og generelt vise god høflighet som ikke den familien var særlig kjent for. Da ble "eks-svigermor" imponert og undertegnede godkjent. Men det var ganske slitsomt for min del.

Det endte med at kjæresten titt og ofte reiste alene dit. Noen ganger tok hu toget, så kom jeg kjørende og hentet henne etter noen dager. Da kom jeg selvfølgelig inn for en kopp kaffe og litt sladder. Eller jeg dro alene videre sørover på hyttetur eller noe annet sprell.

Etter noen år syns også min kjæreste på den tiden at det var et "slit & ork" med å reise på besøk. Hu forsøkte deretter å lokke dem ned til byen, slik at de heller kunne komme til oss. Da kom unnskyldningene på rekke og rad. Svært få gadd å ta turen, og da fant vi ut at det var like greit for oss også å holde seg hjemme. Hvorfor skal vi kjøre 4 timer t/r når de knapt gidder å komme selv. ^^ 

Tanken var å "dele opp kaoset", ved at kun noen kom til oss om gangen. Når de er gjester i vårt hus - må de tilpasse seg våre rutiner og regler. Da blir det straks mye enklere. Men det tok ikke så lang tid før det var akseptert at hun reiste sørover alene uten meg. Bonusfordelen ved det - var at hu ofte da kunne besøke venninner og andre i nærmiljøet der hu kom fra, uten å ta hensyn til meg hele tiden. Så hu fikk litt større frihet. Så er det nok bare sunt for et par å også ha litt pause fra hverandre tenker jeg.

Er helt enig i at alkohol og barn ikke hører sammen. Et glass vin til maten er greit. Men noe flatfyll er helt uakseptert. Akkurat der kan du stille et beinhardt ultimatum. Lag en avtale med typen din om at dersom svigers drikker for mye, så er det rett inn i bilen og hjemover - uten diskusjon, uten snakk. Bare å pakke sammen og kjøre. Dette kommer nok til å skje en gang! (Som et eksempel på vilje til handling). Så blir det nok slutt på drikkinga (forhåpentligvis). 

Føler med deg! Kan ikke fordra støy, høylytte folk. Jeg får øresus i flere dager etter en slik seanse. 

 

Lenke til kommentar

Eg trur for han (forlovoden) er det litt vanskelig å se ting fra ditt perspektiv.
Du sier at der er veldig sammenspleisa. Så han savner de og koser seg når han er der. Han syns det er normalt korleis de prater oppfører seg. Han lengter etter det. Naturlig nok, er det vanskelig for han å se korleis du ikkje lengter etter det. 

Det beste er vel å ta de opp med han. Si at du kan være med han å besøke familien 2-3 ganger i året, ellers så ønskjer du heller å være hjemme og kose deg med å IKKJE prate med noen, for det er det du liker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...