Redaksjonen. Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Rapport: Kun bussen er bærekraftig i byen. Elbilen er ikke stort bedre enn dieselbilen Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 19. februar 2021 Populært innlegg Del Skrevet 19. februar 2021 Sitat En elbil og en dieselbil har nesten like store negative konsekvenser i trafikken i rushtiden. Det er bare buss som kan være et bærekraftig valg. Bare hvis de neglisjerer klima og lokal forurensning, men hvorfor i alle dager neglisjerer de to så viktige faktorer? Hva er motivasjonen bak å forlede folk på den måten? Sitat Pandemien fører til at færre ønsker å reise kollektivt, så nå er det avgjørende at det settes inn tiltak som forhindrer at flere kjører egen bil i rushtiden. Selvsagt ønsker folk å utsette seg selv for mindre smittefare. Det ønsker myndighetene også og mange er naturlig nok loyale til myndighetene på det. NEI, det er ikke avgjørende at man setter inn tiltak for å hindre folk fra godt smittevern. Tvert i mot. Rapporten er på kollisjonskurs med myndighetene, folk og smittevern. Sitat For selv en buss som kjører nesten tom er mer bærekraftig enn personbiler. Hva? Er det noen som tror på dette tøvet? Et digert tungt dieselkjøretøy vs små og lette personbiler.. Tror de som skrev dette på det de selv skriver? Sitat Overgangen til elbiler er viktig for både reduksjon av klimagassutslipp og lokal forurensing. På andre områder gir de ingen spesiell endring. Om alle biler er elbiler blir det ikke mindre veislitasje, færre ulykker eller mindre kø. Man får ikke alle alle fordelene i ett og samme produkt. Ei heller buss. Disse tunge kjøretøyene sliter vesentlig mer på veiene grunnet den høye aksel-lasten, tidvis bruk av kjetting og piggdekk langt utenfor de lovlige periodene. Sitat Den skjulte skadekostnaden er den kostnaden transportmetoden har for samfunnet i form av kø, forurensing, støy og veislitasje. Ingen personbiler støyer så mye som bussen i mitt nærområde - Ingen. Bussen er verst på det punktet og støy koster samfunnet mange flere helseproblemer og tidlige dødsfall enn folk flest er klar over. Ja, bussene reduserer køer, men det kommer til en stor kostnad i form av støy, forurensning, veislitasje og ikke minst skjulte kostnader i form av skatte- og avgifts-trykk. For de som tror buss bare koster det man som bruker betaler må tro om igjen. Det koster oss omtrent dobbelt så mye. Sånn røffly 70 kroner per reisende, der den reisende bare betaler halvparten selv. Skal busstrafikken øke på bekostning av bilene så må nødvendigvis skatte- og avgiftstrykket øke tilsvarende. Pluss at samfunnet går glipp av en del bilrelaterte inntekter som også må dekkes inn med økt skatte- og avgiftstrykk. Man skal også være klar over at bilene har svært mye ledig setekapasitet. En kapasitet i størrelseorden 10 ganger mer enn all kollektivtrafikk til sammen. Teoretisk kan vi halvere biltrafikken, legge ned all kollektivtrafikk og likevel frakte flere personer rundt, helt uten eksos og med like lite veislitasje som personbiler gir. Samfunnet bør tenke mer i denne banen i stedet for å kaste bort penger på kollektivt. Penger som heller kunne gått til en rekke andre gode formål (plukk din favoritt). Stakeholders virker med andre ord å være propaganda bestilt på vegne av kollektivbransjen, via NHO. 23 9 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Disse diagrammene er jo totalt dominert av køkostnader. Men det er jo ikke slik at alle står i kø i rushtiden, selv i større byer. Dessuten er det vel en klar trend nå med mye hjemmekontor at rushtraffikken er mindre og spres mer utover. Støy har også fått mye vekt. Men her har det mye å si hvor man kjører og hvor fort man kjører. Hvordan vektes for eksempel støy fra en bil som kjører inne i en tunnel? Elbiler som står i kø støyer forresten veldig lite. 8 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 "Hvor utgangspunktet er galest, blir resultatet titt originalest (Ibsen)" synes jeg passer bra her. Et tungt kjøretøy som en tom dieselbuss koster 485 kr/km i storby i skjulte kostnader (ifølge TØI. Strengt tatt tall for 50 tonn vogntog). For en bil som kjører 30 km i storby er dert 5,18 kr per km i skjult kostnader, mot kr 0,26 i spredt bebyggelse (i følge TØI). Da de færreste kjører mer enn 5 km innen Oslo by på vei til jobb, og de færreste venter mye i kø, så må en tro at artikkelforfatterne heller tar utgangspunkt i Los Angeles heller enn i en større by i Norge (de går ut fra 30 km jobbreise i kø hele tiden og innenfor storby sentrum hele tiden). Så ja, noe feil med utgangspunktet! En må også ta i betraktning at de er minimalt med trafikkulykker i Oslo (faktisk 0 (null) døde det ene året) og NOx-utslipp er på full fart ned og enda mer når elbilandelen blir høy og kommunen kvitter seg med flertallet av busser (som går på diesel). Latterlig artikkel! 5 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 (endret) «TØI-forsker Lasse Fridstrøm sier at Stakeholders rapport ser ut til å bygge på et premiss om at det er et mål i seg selv å få flere til å reise kollektivt. Det er å snu problemstillingen på hodet. Ooenget er å få ned utslippene. Men det blir mer utslipp av å ha flere busser på veiene. Og når bilene blir utslippsfrie, er det liten klimagevinst i å få flere over på kollektivtransport.» En skulle tro at en TØI forsker var mer reflektert enn som så. Å produsere en bil gir vesentlige utslipp. Ca halvparten for en fossilbil og mye mer enn halvparten for en elbil sol brukes i Norge. Å lage veier med plass til mange biler har også miljøkonsekvenser. Den største kilden til mikroplastforurensning er dekkslitasje fra biler. Kollektivtransport gir færre kjøretøy totalt sett og er vesentlig mer miljøvennlig enn personbiler. Endret 20. februar 2021 av TorHansen 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Thorny Skrevet 19. februar 2021 Populært innlegg Del Skrevet 19. februar 2021 "utarbeidet på oppdrag fra NHO Transport." 🤑 14 Lenke til kommentar
Populært innlegg Emil Skrevet 19. februar 2021 Populært innlegg Del Skrevet 19. februar 2021 Sjelden jeg skriver noe bare for å samstemme med resten av kommentarfeltet, men dette var elendig. Gidder ikke peke på hvor engang. Så gjennomgående dårlige resonnement så mange steder. Mulig mye er artikkelen og ikke rapporten men... 13 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Jeg regner med at TU publiserer dette for å høste klikk fra drama, skuffende å se da dette var et rent bestillingsverk fra NHO Transport. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Proton1 Skrevet 19. februar 2021 Populært innlegg Del Skrevet 19. februar 2021 En tåpelig artikkel som åpenbart skal bevise en forutinntatt konklusjon om at privatbilisme er uønsket i Norge. Om det er en kostnad å stå i kø, er kostnaden langt større å ta offentlig transportmiddel når det tar dobbelt så lang tid hjem fra jobben. At trafikk sliter på veiene er ingen stor nyhet. Er det ikke for å dekke disse utgiftene at vi betaler en bråte avgifter for å kjøre bil? Å hevde at en 15 tonns buss med sjåfør og 5 passasjerer er like miljøvennlig som en elbil er bare en latterlig påstand. 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 19. februar 2021 Populært innlegg Del Skrevet 19. februar 2021 NHO Transport - om oss Sitat NHO Transport er en kombinert bransje- og arbeidsgiverforening for norske transportselskaper. Foreningen jobber for å styrke medlemsbedriftenes politiske rammebetingelser og bedre avtaleforholdene. I tillegg ivaretar NHO Transport medlemsbedriftenes interesser innenfor tariff- og arbeidsrett. Medlemslisten består av busselskaper, turbussoperatører, aktører innenfor skinnegående persontransport og taxiselskaper. NHO Transport på wikipedia Sitat NHO Transport er en sammenslutning etablert av tidligere bransje- og arbeidsgiverforeninger. Bransjeforeningen ble stiftet i 1929 som Norges Rutebileieres Forbund, senere skiftet organisasjonen navn til Norges Rutebileierforbund og fra 1989 til Norges Transportforbund (NT). Rutebileiernes Arbeidsgiverforening ble etablert i 1954 og var tilsluttet Norsk Arbeidsgiverforening. Etter fusjonen av disse to i 1990 ble Transportbedriftenes Landsforening (TL) etablert. 1. februar 2011 byttet foreningen navn til dagens. NHO Transport er en landsforening tilsluttet Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Svein Thompson i enkeltmannsforetaket Stakeholder AS vet nok godt hva kunden hans ønsker og har derfor blitt leid inn ved flere anledninger til å lage rapporter for NHO Transport. Legg også merke til styrets sammensetning i Stakeholder AS. Svein Thompsons kone og styremedlem i Stakeholder AS, Kristin Holter, er også Fagsjef i Ruter AS. Så kanskje ikke så vanskelig å skjønne hvorfor Svein får så mange oppdrag for NHO Transport der Ruter AS sannsynligvis er det mest innflytelsesrike medlemmet. Deres to døtre med etternavn Holter Thompson er også involvert i Stakeholder AS, uten at de har noe mer med saken å gjøre. Det er altså en god sammensveiset familie med godt sammensveisede roller og interesser som står bak rapporten. 13 10 Lenke til kommentar
MakeItBetter Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Jeg vil bare komme med noen ville ideer her: Hva med å kunne ta med din egen sykkel på kolletivtransport? Hva med å tilby et større lukket sitteområde enn i dag. Bruke nytt matriell bare i trafikksvak tid, så det blir ugunstig å reise i rushtid, sånn at kapasiteten egentlig ikke går ned. Nytt matriell må selfølgelig være elektrisk. Dersom flere sykler, blir også utgiftener til helse lavere. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Ketill Jacobsen Skrevet 20. februar 2021 Populært innlegg Del Skrevet 20. februar 2021 Simen1 skrev (27 minutter siden): NHO Transport - om oss NHO Transport på wikipedia Svein Thompson i enkeltmannsforetaket Stakeholder AS vet nok godt hva kunden hans ønsker og har derfor blitt leid inn ved flere anledninger til å lage rapporter for NHO Transport. Legg også merke til styrets sammensetning i Stakeholder AS. Svein Thompsons kone og styremedlem i Stakeholder AS, Kristin Holter, er også Fagsjef i Ruter AS. Så kanskje ikke så vanskelig å skjønne hvorfor Svein får så mange oppdrag for NHO Transport der Ruter AS sannsynligvis er det mest innflytelsesrike medlemmet. Deres to døtre med etternavn Holter Thompson er også involvert i Stakeholder AS, uten at de har noe mer med saken å gjøre. Det er altså en god sammensveiset familie med godt sammensveisede roller og interesser som står bak rapporten. Stakehoder prøvde seg også med betalt desinformasjon i fjor med en artikkel i TU om elbiler som var så lite klimavennlige. Oppdraget var gitt av Drivkraft Norge, og gjett hva denne organisasjonen het før, Norsk Petroleumsinstitutt! Slå opp på Internett og les om foreningens formål! TU bør nok jobbe med sin kvalitetssikring for å unngå å ta inn slike artikler som langt på vei bør betegnes som "fake news". 13 5 Lenke til kommentar
J. Ingebrigtsen Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Uten inntektene fra personbilene hadde sett svært dårlig ut for vegstandarden Norge. Da hadde det vært vanskelig for både buss og varetransport. 3 Lenke til kommentar
3AB76EIX Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Kan ikke ta en rapport som ikke tar med sykkel som transportmiddel seriøst. Med el-sykkel er det oftest raskere og enklere med sykkel på avstander under 10km. Erfaringen min er at også lenger avstand (20km) går raskere med sykkel med mindre det er en strekknkng der man kan ta én og samme kollektivtransportmiddel uten å behøve bytte. 6 Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Rutebilbransjen er fullstendig i ferd med å miste miljøtillit med sin ensidige satsing på diesel som energikilde. De er laaaaangt bakpå. 4 Lenke til kommentar
Del Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Denne tråden begynner å bære preg av ekkokammer. Resultatene er velkjente, leste meg opp på dette for noen år siden da Sturle trodde samfunnskostnader med kø også bare handlet om klima. Det er såvidt jeg kan se TØI sine tall som er brukt, og selv elbilideologen Lasse Fridstrøm benekter ikke resultatene, han simpelthen bare påstår at det ikke er mulig å få folk over på kollektivtransport. Marius har ved gjentatte anledninger avfeid rapporter hvis de våger å sette norsk elbilpolitikk i dårlig lys, så det er befriende å se ham publiserte denne. Flott om det er mulig å diskutere rapporten på saklig måte. Den belyser bare noe flere av oss vet, framtiden er ikke at alle kjører rundt i hver sin Tesla, det er simpelthen ikke bærekraftig. 9 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Eneste fordel buss har for pendlere er pris. Komforten ved å ha egen bil kontra kollektivt er derimot så dominerende at mange er villige til å betale mye mer for å kjøre selv. Min erfaring med buss er at de er kalde om vinteren, varme om sommeren og ofte stappfulle slik at man må stå i midtgangen. Setene er smale og ukomfortable, mange setebelter er bare topunkts, og selv elbusser bråker med ulyder som knirking og harde slag hver gang bussen kjører over fartshumper eller ujevnheter i vegbanen. Og så har man bråkete og i noen tilfeller illeluktende medpassasjerer. Det er en tapt kamp å tvinge folk over på buss. 5 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Så med tanke på at hovedproblemet er kø, er vel løsningen å bygge bedre infrastruktur. Feks kunne en bygget flere veier (ikke flere felt på eksisterende strekk) og laget en app som oppfordrer bilister til å kjøre på den veien som sørger for optimal kø fordeling. Om jeg må bruke 1 time+ til jobb i personbil pga 45min kø, er det fremdeles bedre (mer fleksibelt og komfortabelt) enn å bruke 1 time til jobb ved å reise kollektivt (mindre optimal rute, buss bytte, gange til og fra busstopp). Vi er kanskje laaaangt på overtid om å bygge ut infrastrukturen, men det blir ikke bedre av å straffe bilister enda hardere, så lenge kollektiv reisetid tilsvarer å kjøre i kø. Sagt det før, sier det igjen, folk flest kjører ikke bil og skaper kø til og fra jobb fordi de synes det er gøy, men fordi de skal på jobb for å holde samfunnet gående. Hva med å belønne dette fremfor å piske? 3 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 FrihetensRegn skrev (9 minutter siden): Eneste fordel buss har for pendlere er pris. Komforten ved å ha egen bil kontra kollektivt er derimot så dominerende at mange er villige til å betale mye mer for å kjøre selv. Min erfaring med buss er at de er kalde om vinteren, varme om sommeren og ofte stappfulle slik at man må stå i midtgangen. Setene er smale og ukomfortable, mange setebelter er bare topunkts, og selv elbusser bråker med ulyder som knirking og harde slag hver gang bussen kjører over fartshumper eller ujevnheter i vegbanen. Og så har man bråkete og i noen tilfeller illeluktende medpassasjerer. Det er en tapt kamp å tvinge folk over på buss. Det verste av alt er at det ikke er så økonomisk å reise kollektivt heller. I tillegg "betaler" en mer av kontoen en ble tildelt ved fødsel, som det ikke er mulig å fylle opp igjen, nemlig timer av livet. 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Tar tallene i artikkelen med en klype salt. Men det bør være åpenbart for alle at det ikke er noen fremtid i å kaste vekk titalls milliarder på å bygge og vedlikeholde infrastruktur som har som eneste formål at folk kan drasse med seg 2 tonn bil til kontoret. Det må økt satsing til på kollektivtrafikk som ganske enkelt kan elektrifiseres(det har gått for treigt i Oslo) og så må man ikke avspore dette med den hodeløse sløsingen på sykkel som ikke er noen løsning på transportbehovet i det hele tatt. Hvis man ikke tåler å sitte ved siden av andre mennesker på bussen så bør man kanskje stille seg spørsmålet om byen er noe for deg. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå