Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hei! Jeg har laget en spørreundersøkelse om påvirkningsoperasjoner på sosiale medier, og håpet på å finne noen deltagere her.

Anbefalte innlegg

https://nettskjema.no/a/187883

Hva handler spørreundersøkelsen om?

“Påvirkningsoperasjoner på sosiale medier”. Det vil si, forsøk på å endre meningen din om noe, helst uten at du legger merke til det selv. Du har kanskje hørt om at Russland prøvde å påvirke det amerikanske valget i 2016? Men hvor mye av denne typen påvirkning foregår i Norge, mot nordmenn?

Hvem har laget undersøkelsen, og hvorfor?

Mitt navn er Bjørnar Liberg, og jeg er en masterstudent på NTNU i Gjøvik, hvor jeg studerer informasjonssikkerhet. Jeg skriver en masteroppgave om påvirkningsoperasjoner.

Undersøkelsen er laget for å finne ut av hva Norge vet, tror, tenker, og føler om påvirkningsoperasjoner, uansett om du har hørt om det før eller ikke.

Undersøkelsen er anonym, og består av 20 flervalgspørsmål som tar ca 10 minutter. Mer info i linken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig tematikk som fortjener mer oppmerksomhet enn det den får i dag. Selv tenker jeg dette er en av de største utfordringene verdens står ovenfor i dag. Man ser bare eksempler på hvor polarisert enkelte land har blitt, kanskje spesielt under valgkampen i USA og Trump-saken. Hvor mye krefter som ble lagt inn i dette - og konsekvensen (6 januar).

Heldigvis ikke like "ille" her i Norge. Men det er urovekkende å se konsekvensene av det i andre land. Som igjen kan ha en indirekte påvirkning på oss. Et veldig interessant og spennende problematikk. 

Har svart på undersøkelsen. Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lettere å lure folk enn å overbevise dem om at de har blitt lurt.

Alle mennesker har et indre ønske om å få bekreftet sin eksisterende bias.

Påvirkningsoperasjoner er helt klart en greie, men det spørs om man ikke må zoome ut litt. Det er ikke bare fremmede agenter som pedler fake news. Det er de tradisjonelle mediene, partiene, politikerne osv. også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...