Redaksjonen. Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Det blir Super Puma-helikoptre på den nye redningsbasen i Tromsø Lenke til kommentar
FB.093090871808135 Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Er det vurdert om Sea King kan brukes av spesialstyrkene i en overgangsperiode til de får sine tilpassede helikopter? Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Dyktig gjeng fra CHC som driver ''Rescue 8'' på Florøbasen idag, så har god tro på at de kommer til å gjøre en kjempejobb i nord også. Kjekke folk er det også som stiller opp på litt forskjellig for å bygge kompetanse også i de litt mer grisgrendte strøk 👍 Lenke til kommentar
torehl Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Hva gjør SuperPuma'en godkjent for redningsoperasjoner i Nord når ingen vil fly det i Nordsjøen i sør? Er girboksen endret? Er vi nordlendiger så lettlurte? Å redusere vedlikeholdet fra 4000t til 1000t og bruke ett litt bedre filter gjør vel ikke gearboksen noe bedre? Sammenlign en Bell 412 gearboks med Superpuma'en sin, da ser en hva som er engineered for krig ( beating ). --Tor https://aibn.no/Aviation/Published-reports/2018-04 https://www.sintef.no/globalassets/project/hfc/2018-04-ln-ojf-aibn-2018-rapport-om-luftfartsulykke-nar-turoy-29-april-2016-med-airbus-helicopters-ec-225-lp.pdf https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_AS332_Super_Puma#Specifications_(AS332_L1) Lenke til kommentar
Rune Galambos Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Spesialstyrkene flyr bell 412 I dag og den duger til oppgaven enn så lenge. Sea king er heller ikke egnet da denne er veldig stor og har ingen eller lite timer igjen på skrog. Man får nesten ikke skaffet deler til den lenger. Lenke til kommentar
Rune Galambos Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Torehl om du leser innlegget så flyr de L1 og ikke L2. Disse har ikke den nyere girkassen som har vært årsaken til flere ulykker. L1 er en skikkelig arbeidshest. 3 Lenke til kommentar
torehl Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Fra spefikasjone på L2 tender. "...manufacturers were invited to tender for the AS332L2 planet gear bearings in 1986: The invitation specified a number of criteria. One such criterion was that it should be based on the existing design used in the AS 365 Dauphin gearbox, a gear already produced by FAG. Specifically, the focus was on limiting spalling on the inner raceway, as this had been a problem with the AS 332 L1." Altså L2 skulle altså være en forbedring på L1. Og L1 er "en skikkelig arbeidshest". Si det til min sønns bestekompis som mistet faren på Turøy. Faktum er at pengene rår, og press fra Frankrike/Airbus endrer ikke dårlig design. Har lest rapportene... Lenke til kommentar
Rune Galambos Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Det var ikke L1 utgaven som var var involvert i ulykken på Turøy. Maskinene som har vært involvert i ulykkene har utelukkende vært L2. L1 har blitt brukt i hele verden i mange år uten problemer med MR/gearbox. CHC hadde aldri operert L1 om de var redd for liv og helse. Det er en grunn til at L2 ikke lenger blir brukt i Norge. Selv om L2 skulle ha en forbedret girkasse, så har den oppgraderte kassa medført noen andre problemer L1 ikke har. 3 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 torehl, du må slutte å tulle, det kan muligens hende at du ikke var overdramatisk med din familiehistorie som kjente noen som døde osv. Super Puma L1 er et av de mest driftssikre helikopetere som noen sinne har tatt til luften. Airbus tok for øvrig over Eurocopter, tidligere Aerospatiale (AS) for få år siden. Og å dra frem spesifikasjoner fra et anbud er direkte useriøst. 1 Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Torehl, selv om begge Super Pumaer har ganske like girkasser har EC225 28% mer maks. tillatt vekt og 19% mer kraft og større rotor med 5 blader mot 4 på AS332L1. Forskjell i maks. torque pga. av økt vekt, økt kraft og kanskje litt annet skrog/rotor belastning spektrum hadde dessverre betydelig påvirkning på utmatting av hele drivlinje:( Ser ut at drivlinje var i utgangspunkt underdimensjonert for EC225 og den burde aldri vært godkjent igjen uansett om enda mer begrenset tillatt antall timer i lufta. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå