Gilbert Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 bare for å få brakt det på det rene, jeg har litte bitte granne hodepine i dag. $mottagere_result = mysql_query("SELECT * FROM brukere WHERE mottanyhetsbrev = 1"); hvordan skal jeg få ut mailadressene og få brukt de fornuftig i $mail_til ? mail($mail_til, $mail_emne, $mail_innhold,$info); BTW sitter og kjører netscape nå, det er jo verdt en applaus for en som alltid har brukt MIE God, I really have a bad headace... Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 $mail_til="mail1; mail2; osv"; ikke prøvd men Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 onkel phpmanual sier følgende: Multiple recipients can be specified by putting a comma between each address in to. http://www.php.net/manual/en/function.mail.php for å få ut alle emailadressene, må du gå gjennom radene i resultatet som vanlig i en while løkke. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 (endret) $mottagere_result = mysql_query("SELECT * FROM brukere WHERE mottanyhetsbrev = 1"); [PIRKE-MODUS] Hvis du skal ha bare mail-adressen er det vel ikke nødvendig med "SELECT *". Det vil (hvis du har en stor database) føre til unødvendig load på serveren. [/PIRKE-MODUS] Regner med du greier å sette opp while-løkken selv? Ulempen med å ha mottakere separert med komma, er at alle ser mail-adressen til alle som har fått mailen. Bedre å sende mail til en og en i en while-løkke (samme løkke som du henter adressene?). Endret 6. januar 2004 av ZoRaC Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 $mottagere_result = mysql_query("SELECT * FROM brukere WHERE mottanyhetsbrev = 1"); [PIRKE-MODUS] Hvis du skal ha bare mail-adressen er det vel ikke nødvendig med "SELECT *". Det vil (hvis du har en stor database) føre til unødvendig load på serveren. [/PIRKE-MODUS] Regner med du greier å sette opp while-løkken selv? Ulempen med å ha mottakere separert med komma, er at alle ser mail-adressen til alle som har fått mailen. Bedre å sende mail til en og en i en while-løkke (samme løkke som du henter adressene?). Vil det med å sende en og en mail gjøre det treigere enn å sende alt i en? Altså hva er fordeler og ulemper? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 ja, det vil nødvendigvis bli tregere. men hva gjør 20 min fra eller til hvis det er en gang i måneden kanskje? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 interessant hva som er mest praktisk - en og en mail eller en stor. Z > ja, * var kun for demonstrasjonens skyld ca. 700 mottagere, 1 gang uka er trikset med nyhetsbrevet - poenget et at det sendes automatisk med første hit på hovedsiden hver nye uke, deretter registreres det at det er sendt, slik at det kun sendes en gang hver uke. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Jeg har webhotell på servetheworld.net og der har man en egen "mailing-liste-funksjon" har ikke testet den, men kanskje du har tilgang til noe lignende? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 *ikke* bruk web hit for å sende dette, sett opp en cron jobb!! Lenke til kommentar
???????? Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Har du muligheten til å bruke en Cron Job er det mye bedre for da kan du kontrollere når på døgnet mailen skal sendes. Pass på å sende mailen når serveren har lite trafikk. Videre kan du lett med Cron Job gjøre det litt lettere for serveren ved å sende 100 mail om gangen. [PIRKE-MODUS]Hvis du skal ha bare mail-adressen er det vel ikke nødvendig med "SELECT *". Det vil (hvis du har en stor database) føre til unødvendig load på serveren. [/PIRKE-MODUS] Hvis du henter ut verdien av arrayen med nummer, f.eks. $rad[5] - for å få e-post adressen skal du heller ikke bruke * for MySQL garanterer ikke for at feltene blir hentet rett hver gang! (NB: Dette har stått i manualen lenge, men har ennå ikke hørt om noen som har hatt problemer med da!) Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 .....så hva skjuler det seg bak dette berømte uttrykket "cron job" ? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 regelmessige oppgaver som kjøres ved spesifiserte klokkeslett. f.eks hver mandag kl 07, eller annen hvert minutt, eller første hver måned. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Les litt på: http://www.webmasters-central.com/t/cron.shtml Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 For å si det slik så kjøres mailingen fra forumet en og en uten at det nødvendigvis går merkbart tregere, en mail vil alltid bruke tid på å komme frem uansett. Lenke til kommentar
Akke Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Alt hadde jo vært enklere om man hadde blindcopy på mail(), da kunne alle fått i en jafs uten at de så hverandres adresser. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 det er ikke noe poeng at alle skal få en mail samtidig. pri1 for meg er at alle skal motta, og at ingen skal motta mer enn en gang . b-one støtter ikke cj - hvordan skal jeg da løse det uten å bruke web hits? hele vitsen er at den skal sendes uten menneskelig innblanding Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 kjøre crontab på din egen maskin, så kan den kalle opp et php skript på serferen som gjør det... #!/usr/bin/php -q <?php fopen('url til din mailsender.php'); ?> Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) hvis jeg forstår deg rett, skal jeg lage et script og legge på min egen maskin i stua, som aktiverer noe på serveren? med andre ord, jeg må uansett klikke på noe? da er jo poenget borte. *forvirra jeg* Endret 8. januar 2004 av fjartan Lenke til kommentar
Akke Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 hvis jeg forstår deg rett, skal jeg lage et script og legge på min egen maskin i stua, som aktiverer noe på serveren? med andre ord, jeg må uansett klikke på noe? da er jo poenget borte. *forvirra jeg* med cron så kjører server scriptet på de tidspunkt du har satt uten at du må klikke på noe. Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Forutsatt at du kjører linux på din pc hjemme Jeg ville regnet med at folk som kjører linux har hørt om cron. Hvis du så ikke har linux, men windows, så må du bruke scheduled tasks i windows (XP Pro har hvertfall dette). Når det gjelder store mengder mail, så vet jeg ikke hva ISP'en mener om det. SMTP serveren vil kanskje bli noe belastet når det kommer en sånn request. Den må jo tross alt tolke mailen og sende en og en mail avgårde til hver mottaker på lista. Men, er ikke akuratt ekspert på "belasting av SMTP server" , var egentlig bare en tanke som slo meg, en slags "what-if" tanke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå