trikola Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 4 minutes ago, Complexity said: Nei, de bare annbefaler det. Kan kjøre i 8 år uten å gjøre noe og det vil ikke påvirke garantien. https://www.tesla.com/support/car-maintenance?redirect=no 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) kremt skrev (På 21.2.2021 den 11.14): Tesla er ikke engang et tech-selskap. Consumer cyclical. Stampe ut biler og sette sammen 8000 laptopceller i en pakke er ikke så unikt. Hvis de har gjort det fra bunn kan hvem som helst som klarer å skaffe nok kapital gjøre det. Vi lever i en verden der kapital er gratis eller man sågår får betalt for det. Hva med denne, isteden for en riskoker fra Tesla, som plugg in hybrid selvsagt (men grisedyr, over 200 000 dyrere en en Tesla modell S)😞 https://www.youtube.com/watch?v=o86qjnOmyXs Men joda, eigentlig ingen bil, full av leiketøy og annen dritt. Endret 22. februar 2021 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
tjohan Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Det er stor mangel på halvledere, og flere bilprodusenter har måttet gå til kutt i produksjonen. Man bruker ressurser her på kloden som om tilgangen skulle være ubegrenset. Man vil nok i tiden fremover se en større bevissthet når det gjelder å pakke produkter inn med unødvendige funksjoner som krever bruk av elektronikk. Gjøres det ikke noe med det vil snart utviklingen stanse. Man burde for lengst ha forutsett mangel på ressurser siden visstnok alt skal benytte elektrisk energi. Elektrisk energi skal faktisk benyttes til å produsere elektrisk energi også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071 Skrevet 23. februar 2021 Del Skrevet 23. februar 2021 Splittet ut til egen tråd: Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 Marzo skrev (På 21.2.2021 den 1.50): Her er 50 eksempler til fra annen tråd, biler som er registrert videre på kunder. Jeg tror ikke Tesla har gamblet på om de ville ha leiebiler å tilby kundene sine eller ikke. Og jeg tror du er enig. Ja som jeg sa, ett eksempel på bil registrert på kunde. Resten registrert på Tesla. Altså sannsynligvis i bruk som leiebil o.l. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 (endret) uname -i skrev (På 21.2.2021 den 11.12): Det med forventet inntjening sier ikke så veldig mye siden det er noe man kan slenge ut for ethvert selskap uavhengig av hvor høyt hodeløse investorer har pumpet opp kursen. Og det med at fortid og nåtid ikke gir noe innsikt i fremtidige prestasjoner er bare en unnskyldning som eksklusivt blir brukt der fortid og nåtid ikke er spesielt imponerende. Selvfølgelig har nåtid og fortid noe å si for hva man kan forvente i fremtiden. Spør hvem som helst som driver med jobbintervjuer. Nå er Teslas nåtid vanvittig imponerende. At de klarte å levere en halv million biler i 2020 til tross for en global pandemi er rett og slett helt utrolig. Og haterne trodde aldri Tesla ville klare det noen gang. Men igjen, verdien på et selskap ser fremover, ikke tilbake. Du har et par ting å lære her. Det er ingen unnskyldning, men et faktum. Sitat VWs nettomargin er dobbelt så høy som Tesla sin. Forholdet profitt/pris er 100 ganger høyere. Tesla har over 20% margin på bilene sine. VW lang, langt under det såvidt jeg kan se. Jeg skjønner virkelig ikke hva du snakker om. Endret 24. februar 2021 av hekomo 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 hekomo skrev (43 minutter siden): Tesla har over 20% margin på bilene sine. VW lang, langt under det såvidt jeg kan se. Jeg skjønner virkelig ikke hva du snakker om. Hyggelig for kundene som betaler 15% overpris. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 32 minutes ago, Trestein said: Hyggelig for kundene som betaler 15% overpris. Den riktige prisen er den som kjøper og selger blir enige om. Sålenge kundene ønsker å kjøpe Tesla-biler så er prisen riktig. Når salget svikter er det tid for marginskvis. Forøvrig betaler kunden også for superladernettverket samt fremtidig utvikling av egen bil (les OTA-oppdateringer). Klart at VAG ikke har ressurser til sånt med den lave marginen. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 trikola skrev (15 minutter siden): Den riktige prisen er den som kjøper og selger blir enige om. Sålenge kundene ønsker å kjøpe Tesla-biler så er prisen riktig. Når salget svikter er det tid for marginskvis. Forøvrig betaler kunden også for superladernettverket samt fremtidig utvikling av egen bil (les OTA-oppdateringer). Klart at VAG ikke har ressurser til sånt med den lave marginen. Er ikke ionity eiet av blant annet vw? Tror de har betalt noen kroner de også. Har ikke sett tall for vw marginer. De hadde vel noe slikt som 120 milliarder i overskudd? En ting jeg har regnet på flere ganger men ikke får til å stemme. Tesla mottar 50 milliarder fra bilfabrikanter slik at de kan lage biler med forbrenningsmotorer. om tesla lager 500 000 biler i året og får 50 milliarder i overføringer. Blir ikke dette mye pr bil? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 Trestein skrev (2 minutter siden): En ting jeg har regnet på flere ganger men ikke får til å stemme. Tesla mottar 50 milliarder fra bilfabrikanter slik at de kan lage biler med forbrenningsmotorer. Kanskje du skal sjekke tallene dine på nytt? Tesla's dirty little secret: Its net profit doesn't come from selling cars (mercurynews.com) It’s a lucrative business for Tesla — bringing in $3.3 billion over the course of the last five years, nearly half of that in 2020 alone. The $1.6 billion in regulatory credits it received last year far outweighed Tesla’s net income of $721 million — meaning Tesla would have otherwise posted a net loss in 2020. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 (endret) @TresteinTror du forveksler det med gjelden på ca €170.000.000.000: https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/volkswagen-ag-hoechstverschuldetes-unternehmen-der-welt-2019/ Endret 24. februar 2021 av trikola 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 trikola skrev (28 minutter siden): @TresteinTror du forveksler det med gjelden på ca €170.000.000.000: https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/volkswagen-ag-hoechstverschuldetes-unternehmen-der-welt-2019/ https://www.google.no/amp/s/www.cnbc.com/amp/2021/01/23/volkswagen-profits-fell-automaker-missed-co2-emission-targets-in-2020.html leser det som 12 milliarder dollar Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 Kahuna skrev (29 minutter siden): Kanskje du skal sjekke tallene dine på nytt? Tesla's dirty little secret: Its net profit doesn't come from selling cars (mercurynews.com) It’s a lucrative business for Tesla — bringing in $3.3 billion over the course of the last five years, nearly half of that in 2020 alone. The $1.6 billion in regulatory credits it received last year far outweighed Tesla’s net income of $721 million — meaning Tesla would have otherwise posted a net loss in 2020. 16 milliarder delt på 500 000 biler er en hel del. Over 30 000kr pr bil? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 Trestein skrev (48 minutter siden): Er ikke ionity eiet av blant annet vw? Tror de har betalt noen kroner de også. SNIP VW AG er en av opprinnelige 4 deleiere i Ionity (nå 5 etter at Hyundai Group ble med), som forøvrig har fått €39,1 milloner i EU-støtte, noe som visstnok tilsvarer 20 % av totalt investeringssbudsjett, ifølge Wikipedia. Altså har de 4 andre store eierne delt på de sist 80 %. Disse 4 er så store til sammen at de burde ha klart langt mere uten støtte, i mine øyne. Spesielt side de kun har Europa som "nedslagsfelt" foreløpig. Pga. støtten fra EU, burde de aldri fått lov å pris-segrere på den måten de har gjort til nå. Hadde de valgt å ta kostnaden uten støtte, skulle jeg vurdert å ha et annet syn på saken. "The joint venture is privately funded but has been awarded €39.1 million in EU public funds (20% of the cost for building out the network)." https://en.wikipedia.org/wiki/IONITY 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 Snowleopard skrev (28 minutter siden): VW AG er en av opprinnelige 4 deleiere i Ionity (nå 5 etter at Hyundai Group ble med), som forøvrig har fått €39,1 milloner i EU-støtte, noe som visstnok tilsvarer 20 % av totalt investeringssbudsjett, ifølge Wikipedia. Altså har de 4 andre store eierne delt på de sist 80 %. Disse 4 er så store til sammen at de burde ha klart langt mere uten støtte, i mine øyne. Spesielt side de kun har Europa som "nedslagsfelt" foreløpig. Pga. støtten fra EU, burde de aldri fått lov å pris-segrere på den måten de har gjort til nå. Hadde de valgt å ta kostnaden uten støtte, skulle jeg vurdert å ha et annet syn på saken. "The joint venture is privately funded but has been awarded €39.1 million in EU public funds (20% of the cost for building out the network)." https://en.wikipedia.org/wiki/IONITY Vel de driver ikke med sørafrikansk apartheid på laderne sine. Så får heller prisene være litt ulike. Synd å komme frem til en lader og oppdage at din polestar eller tesla ikke får lade fordi de har feil merke. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 (endret) Men hvordan skal vi telle «0 - utslipp» busser i China som er over 500 000 i antal ? Ikke i forhold til Tesla, men «0 - utslipp» og semantikk. ref : Endret 25. februar 2021 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 7 hours ago, Trestein said: 16 milliarder delt på 500 000 biler er en hel del. Over 30 000kr pr bil? 27.000 kr. Dollaren er ikke 10 kr. Sannsynligvis vil dette tallet falle utover i tid. Ville ikke overraske meg om det er nede på omkring 10.000 kr per bil i 2021. Godt hjulpet av vekst i salget på 60-100%. (Altså lignende sum delt på flere biler.) Det at Tesla tjener såpass mye på slike utslippskvoter viser egentlig at strategien fungerer. Det gjør så klart vondt i sjelen for Fiat og andre å gi vekk milliarder av sitt overskudd til Tesla. Og om de ikke tar grep må de betale større og større beløp helt til de går konk. Så systemet hjelper veldig på å tvinge bilprodusentene til å utvikle og selge store antall nullutslippsbiler. 1 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 Trestein skrev (7 timer siden): Vel de driver ikke med sørafrikansk apartheid på laderne sine. Så får heller prisene være litt ulike. Synd å komme frem til en lader og oppdage at din polestar eller tesla ikke får lade fordi de har feil merke. Er regler mot diskriminerende prising, men her får de (foreløpig) drive på med dette. Henger ikke på greip. De defineres som offentlig tilgjengelige ladere, og de har fått støtte. At EU har "glemt" å sette krav til at reglene om ikke-diskriminerende priser blir etterfulgt, burde ikke være til hinder for at dette blir reagert mot. Men du mener altså at så lenge det skjer værre ting i verden, så skal man ikke reagere og kritisere? 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 hekomo skrev (11 timer siden): Nå er Teslas nåtid vanvittig imponerende. At de klarte å levere en halv million biler i 2020 til tross for en global pandemi er rett og slett helt utrolig. Og haterne trodde aldri Tesla ville klare det noen gang. Det handler om evaluering. Du synes det er imponerende med 0,5 mill biler som er litt over en tredjedel av Mazda. Tesla er en mini-produsent som trenger regnskapsmessige C-moment og enorme subsidier for å produsere et syltynt overskudd. Du og andre mener at de bør være mer verdt enn resten av verdens samlede bilindustri. Jeg mener sannsynligheten er omtrent null for at aksjekursen noen gang blir forsvart av fundamentale forhold. Så forresten Gamestop tredoble seg i går. Plutselig fikk de tro på fremtiden der gitt. hekomo skrev (11 timer siden): Men igjen, verdien på et selskap ser fremover, ikke tilbake. Du har et par ting å lære her. Det er ingen unnskyldning, men et faktum. Hva som har skjedd til nå er selvfølgelig med i vurdering av hva som er sannsynlig for fremtiden. Det er klart at en uteligger med kopp i hånda kan bli den nye Jeff Bezos, men det at du og mange andre tror på det, gjør det ikke mer sannsynlig hekomo skrev (11 timer siden): Tesla har over 20% margin på bilene sine. VW lang, langt under det såvidt jeg kan se. Jeg skjønner virkelig ikke hva du snakker om. P/E og nettomargin er fra den virkelige verden så klart du ikke skjønner det. 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 13 hours ago, hekomo said: Ja som jeg sa, ett eksempel på bil registrert på kunde. Resten registrert på Tesla. Altså sannsynligvis i bruk som leiebil o.l. Nei alle bilene er registrert på Tesla 31.12.2020.. Så omregistreres de på kunder etterpå. Kun for å jukse med tallene. Her er et par solgt den siste uken: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB4MF817383 https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC5LF766919 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå