Gå til innhold

Volkswagen solgte flere ladbare biler enn Tesla i fjerde kvartal


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sett dette komme lenge. At vw skulle selge flest ladbare biler alt i 2020 var litt raskt. Hadde trodd 2022 når 4wd i4 var i salg og id3 var stablisert. 
 

så nettop en 750km test i Sverige der vw var ganske suverene på å komme kjapt frem. Helt klart at vw behersker batteri/motor/lading suverent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Volkswagen solgte flere ladbare biler enn Tesla 
Men ingen selger flere rene elbiler enn amerikanerne.

Ha ha, så de måtte slå sammen elbil OG ladbare hybrider for å "slå" Tesla. 😂

Typisk clickbait, som seriøse publikasjoner virkelig bør holde seg for gode for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Blir spennende å se i Q1 2021. VW har jo sluttet å selge elbiler omtrent ift sist kvartal. Holdt 4 ish måneder så var det slutt? Eller var det bare salg av uferdig prodult for å få kreditter? Noe rart skjer iallefall...

Tror vw holder tilbake en hel del id4 fordi de ikke vil levere dem ut med feil på software. 
 

At bilforhandlere har demonstrasjonsbiler slik at folk kan prøvekjøre bilen før man bestemmer seg er en bra ting. 
 

Om vw har brukt en normal prosedyre på dette er det ikke kritikkverdig. Men har de tvunget forhandlere til å kjøpe demobiler etter en annen modell en andre vw demobiler er det absolutt kritikkverdig

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Tror vw holder tilbake en hel del id4 fordi de ikke vil levere dem ut med feil på software. 
 

At bilforhandlere har demonstrasjonsbiler slik at folk kan prøvekjøre bilen før man bestemmer seg er en bra ting. 
 

Om vw har brukt en normal prosedyre på dette er det ikke kritikkverdig. Men har de tvunget forhandlere til å kjøpe demobiler etter en annen modell en andre vw demobiler er det absolutt kritikkverdig

De leverte ut id3 i hopetall sist år med åpenbare feil. Ved nyttår satt de strek. Lurer på hvorfor? Har det noe med renome vs inntekter på kreditt? Jeg tenker det er åpenbart, men har ikke svaret. 

Demobiler fikk de før utleveringer. Var jo ett par hundre(400?) Registrerte biler i Norge før de startet levering. Var vell i juni om jeg ikke husker feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Trestein said:

At bilforhandlere har demonstrasjonsbiler slik at folk kan prøvekjøre bilen før man bestemmer seg er en bra ting. 

Nesten 30 % av produksjonen av elbilene i desember? (35% i Tyskland)

Men kun vel 15 % når det gjelder fossilbiler?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Eller å registrere biler på seg selv på tampen av kvartalet.

image.thumb.png.0f0c7bced22a6a7b499c5dba0544cf96.png

Men dette er vell brukte biler, les innbytte? De tok jo massevis av biler i innbytte for å bruke som leiebiler(vistnok)

 

Får vell ikke kreditter av brukte innbytte biler..

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Men dette er vell brukte biler, les innbytte? De tok jo massevis av biler i innbytte for å bruke som leiebiler(vistnok)

 

Får vell ikke kreditter av brukte innbytte biler..

Såvidt jeg har skjønt så er det veldig mange nyeregistreringer. Det er kjøpere som opplyser om at de har kjøpt "nybil" som egentlig er brukt per definisjon siden Tesla stod som forrige eier. Forklaringen var at Tesla måtte proppe opp tallene for kvartalet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (35 minutter siden):

Såvidt jeg har skjønt så er det veldig mange nyeregistreringer. Det er kjøpere som opplyser om at de har kjøpt "nybil" som egentlig er brukt per definisjon siden Tesla stod som forrige eier. Forklaringen var at Tesla måtte proppe opp tallene for kvartalet.

Det er åpenbart mange gamle biler også, siden de tok mye i innbytte. Men om den grafen kun viser nye biler så er det jo veldig interessant. Har du noen kilde?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den eneste sannsynlige grunnen som jeg kan se for at Tesla skulle registrerer nybiler på seg selv for deretter å øyeblikkelig registrere de på kunde er for å få registrert flest mulig biler slik at utslippskvote-poolingen med Fiat-Chrysler kommer ut gunstigst mulig.

Men i den grafen vil det ligge innbyttebiler, demobiler, servicebiler, lånebiler, mm. Så det er ikke direkte lett å skille ut alt som er helt vanlig virksomhet.

Grafen er for øvrig også misvisende, ved at y-aksen starter på 500 i stedet for 0. Endringen er ikke så stor som man får inntrykk av. Det er ikke en dobling en gang, der man kan tro det er 3-4-dobling.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Men i den grafen vil det ligge innbyttebiler, demobiler, servicebiler, lånebiler, mm. Så det er ikke direkte lett å skille ut alt som er helt vanlig virksomhet.

Rart det skal være så vanskelig å få lånebil da om mesteparten av disse 700 registreringene i desember er bruktbiler/innbytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Rart det skal være så vanskelig å få lånebil da om mesteparten av disse 700 registreringene i desember er bruktbiler/innbytte.

Jeg er ikke kjent med at innbyttebiler har blitt brukt som lånebiler. Det pleier være nyere biler.

Nå er de fleste lånebilene registrert på Avis, mener jeg, så de fleste lånebilene vil heller ikke være i denne grafen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...