Gå til innhold

– Spionpiksler er en grotesk invasjon av privatlivets fred

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt klart personvern-messige utfordringer rundt dette. Har lovligheten rundt praksisen vært prøvd for retten (i et europeisk land)?

Hvorvidt jeg har lest e-posten du sendte meg, hvor ofte jeg leser den på ny, hvilken maskin jeg sittet på, hvor i verden jeg befinner meg (IP-adresse) ... Er ikke det min private info? Har avsender av e-post noen lovlig grunn til å motta dette?

En mulig løsning på problemet, er at e-post-leverandør henter ned absolutt alle bilder og cacher det internt. Altså at f.eks GMail velger å laste ned alle bilder, mellomlagre det i "evig" tid, og dermed feilaktig lure alle avsendere om at samtlige mailer har blitt lest av mottaker én gang, umiddelbart etter utsendelse. 

Dette vil dog bli noe kostbart for Google. Hvem skal betale for all plass og kapasitet all grafikk og andre assets krever? (Det er selvfølgelig ikke godt nok å kun mellomlagre elementer under X MB. Det hadde avsender forstått, og tilpasset ved å alltid inkludere store nok bilder/fonter, etc.)

Lenke til kommentar

Dette må jo være mulig å slå tilbake.

Eksempelvis - en youtube-video jeg så for en stund siden, viste en web-programmerer som ødela for noen som drev å sendte søppelpost (sånn designet til å fiske ut personlige opplysninger og epostadresse). Måten det ble gjort på var at han programmereren lagde seg en liste over alle vanlige brukte navn, deretter lot han en algoritme sette sammen en kombinasjon av alle mulige navnekombinasjoner (for å si det sånn så ble det noen millioner oppslag) og dertil oppdiktede epostadresser.

Ut av dette, benyttet han et script som masse-innsendte denne infoen inn mot nettstedet som svindlerne hadde satt opp. Sitter man som nettsvindler med noen hundre tusen falske/oppdiktede brukerprofiler så har man heller lite tid til overs for å svindle ekte mennesker.

Da tenker jeg - her må det jo være tilsvarende mulig å gjøre noe liknende. Sette opp et script som massenedlaster enpikselbilder i stort antall og på den måten klarer å ødelegge for "nettspionene" :green:

• Liker 2
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (27 minutter siden):

Dette må jo være mulig å slå tilbake.

Eksempelvis - en youtube-video jeg så for en stund siden, viste en web-programmerer som ødela for noen som drev å sendte søppelpost (sånn designet til å fiske ut personlige opplysninger og epostadresse). Måten det ble gjort på var at han programmereren lagde seg en liste over alle vanlige brukte navn, deretter lot han en algoritme sette sammen en kombinasjon av alle mulige navnekombinasjoner (for å si det sånn så ble det noen millioner oppslag) og dertil oppdiktede epostadresser.

Ut av dette, benyttet han et script som masse-innsendte denne infoen inn mot nettstedet som svindlerne hadde satt opp. Sitter man som nettsvindler med noen hundre tusen falske/oppdiktede brukerprofiler så har man heller lite tid til overs for å svindle ekte mennesker.

Da tenker jeg - her må det jo være tilsvarende mulig å gjøre noe liknende. Sette opp et script som massenedlaster enpikselbilder i stort antall og på den måten klarer å ødelegge for "nettspionene" :green:

Hver piksel har sin unike adresse. Når komplett sender reklame til deg og meg, er sporingen unik for hver av oss. 

Men joda, dersom du får samlet opp en liste over noen sporingspiksler og ser på oppbygningen av de, er det sikkert lett å finne struktur/oppbygning. Med andre ord kan man generere milliarder av sannsynlige pixel-adresser, for så å kalle på disse fra et større bot-nett.

Trafikken du skaper må oppleves som regel; hvis ikke lages der det jo bare regel på å filtrere alle kall fra IP x. Eller filtrere bort all trafikk dersom de mottar 100 x normal trafikk.

PS: det kunne svindlerne du omtalte for også; ignorert alle brukerkonti fra samme IP-adresse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...