Gjest bd8b5...a9b Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Jeg er medlem at en klubb innenfor en mindre idrettsgren. Klubben er en av de største i sitt slag i Norge med ca 1300 medlemmer, i følge seg selv. Medlemmene betaler årlig kontigent på anslagsvis 1800 - 2000, kanskje noe mer også. Dvs, klubben omsetter for et sted i området rundt 2.500.000 i året. Klubben er tett knyttet opp mot en kommersiell aktør innenfor samme idrettsgren, og leier tilgang på treningsfasiliteter. Utover det, er det visstnok ingen direkte link mellom disse to aktørene, hevder de selv. Alle som benytter seg av klubben, og den kommersielle aktøren vet at dette ikke stemmer, da pr. dags dato, er eieren av den kommersielle aktøren faren til leder for klubben. Det i seg selv er greit nok. Jeg gravde litt rundt dette, og oppdaget at klubben har ikke noe organisasjonsnummer, den er ikke registrert i noen offentlige register såvidt jeg kan se. Årskontigenter behandles gjennom en ekstern tjeneste, så jeg kan ikke se direkte om innbetalinger for kontigent går til klubben, eller direkte til den kommersielle aktøren. Jeg har faktura fra 2016 og 2017, da ble medlesavgiften fakturert på faktura fra denne kommersielle aktøren. Jeg har tatt kontakt med leder for klubben, og bedt om å få oversendt vedtekter, protokoll fra årsmøter og regnskap for de årene jeg har vært medlem. Gjennom tre e-poster, argumenterer lederen for hvorfor jeg ikke kan få dette, selvom jeg da har bedt om dette helt konkret, minst tre ganger. Jeg syns dette er VELDIG rart, uryddig og begynner å lukte ganske fisk. Er dette vanlig praksis for lag og foreninger? Er det i det hele tatt lov? Det har helt siden jeg ble med i klubben for nærmere 10 år siden, vært gitt inntrykk av et man er medlem i en klubb, og benytter treningsfasiliteter hos den kommersielle aktøren. Det har hele tiden blitt gitt et inntrykk av at dette er to enheter, selvom alle er klar over tette bånd. Sånn jeg ser det nå, har medlemmene blitt ført bak lyset, og jeg mener det er overveiende sannsynlig at medlemskontigenten brukes til å dekke daglig drift kommersiellt. Noen tanker rundt dette? Anonymous poster hash: bd8b5...a9b Lenke til kommentar
Gjest 90aea...c2a Skrevet 18. februar 2021 Del Skrevet 18. februar 2021 Gjest bd8b5...a9b skrev (11 timer siden): Jeg er medlem at en klubb innenfor en mindre idrettsgren. Klubben er en av de største i sitt slag i Norge med ca 1300 medlemmer, i følge seg selv. Medlemmene betaler årlig kontigent på anslagsvis 1800 - 2000, kanskje noe mer også. Dvs, klubben omsetter for et sted i området rundt 2.500.000 i året. Klubben er tett knyttet opp mot en kommersiell aktør innenfor samme idrettsgren, og leier tilgang på treningsfasiliteter. Utover det, er det visstnok ingen direkte link mellom disse to aktørene, hevder de selv. Alle som benytter seg av klubben, og den kommersielle aktøren vet at dette ikke stemmer, da pr. dags dato, er eieren av den kommersielle aktøren faren til leder for klubben. Det i seg selv er greit nok. Jeg gravde litt rundt dette, og oppdaget at klubben har ikke noe organisasjonsnummer, den er ikke registrert i noen offentlige register såvidt jeg kan se. Årskontigenter behandles gjennom en ekstern tjeneste, så jeg kan ikke se direkte om innbetalinger for kontigent går til klubben, eller direkte til den kommersielle aktøren. Jeg har faktura fra 2016 og 2017, da ble medlesavgiften fakturert på faktura fra denne kommersielle aktøren. Jeg har tatt kontakt med leder for klubben, og bedt om å få oversendt vedtekter, protokoll fra årsmøter og regnskap for de årene jeg har vært medlem. Gjennom tre e-poster, argumenterer lederen for hvorfor jeg ikke kan få dette, selvom jeg da har bedt om dette helt konkret, minst tre ganger. Jeg syns dette er VELDIG rart, uryddig og begynner å lukte ganske fisk. Er dette vanlig praksis for lag og foreninger? Er det i det hele tatt lov? Det har helt siden jeg ble med i klubben for nærmere 10 år siden, vært gitt inntrykk av et man er medlem i en klubb, og benytter treningsfasiliteter hos den kommersielle aktøren. Det har hele tiden blitt gitt et inntrykk av at dette er to enheter, selvom alle er klar over tette bånd. Sånn jeg ser det nå, har medlemmene blitt ført bak lyset, og jeg mener det er overveiende sannsynlig at medlemskontigenten brukes til å dekke daglig drift kommersiellt. Noen tanker rundt dette? Anonymous poster hash: bd8b5...a9b Er klubben medlem i NIF. Ellers er det å møte opp på årsmøte. Anonymous poster hash: 90aea...c2a Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. februar 2021 Del Skrevet 18. februar 2021 Dersom det ikke innkalles til årsmøter er det ingen forening, lag, eller klubb. Det finnes ingen legitim grunn for en styreleder å nekte å sende over kopi av klubbens vedtekter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå