Indica Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Hei, Har googla og prøvd mye uten hell, så håper noen her kan hjelpe. Alt av drivere er up to date. Jeg oppgraderte til win.10 fra win.7 for rundt 1-2 år siden, etter det har alle spill begynt å lagge. Har ikke spilt så mye siden da, men har lyst å starte med cs:go igjen, så dette er irriterende. Jeg prøvde i går å ta en helt clean reinstallering, men hjalp svært lite. Fps på cs:go ligger nå på 55-95 på low setting. Før klarte den 100+ ihvertfall på high setting mener jeg å huske. Var ihvertfall ikke noe lagg i det heletatt. High og very high er det som kommer som anbefalt automatisk. På 7days to die rundt 50fps. Cpuen jobber ca 70% når jeg spiller. Ram også rundt 70%, så dette er rart. Innmat: AMD FX 4100. Firerkjerner, 3.6 ghz. DDR3 1333MHz 8GB ram Amd radeon r9 380. Pcen er ca 7 år. Kanskje den blir treig pga alderen? Har ikke lyst til å kjøpe en helt ny pc nå bare pga CS Alt annet fungerer perfekt. Rask oppstart på alt og ellers ingen tegn på sykdom. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Ser at FX-4100 cpu har max temperatur oppgitt til 70.5 grader. Sjekk at du er godt under det slik at cpu ikke blir begrenset av temperatur. Om temp er for høy kan det være at kjølepastaen må byttes. 1 Lenke til kommentar
Indica Skrevet 17. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) Svein M skrev (42 minutter siden): Ser at FX-4100 cpu har max temperatur oppgitt til 70.5 grader. Sjekk at du er godt under det slik at cpu ikke blir begrenset av temperatur. Om temp er for høy kan det være at kjølepastaen må byttes. Takk for svar. Skjønner. Åssen ser jeg det? edit: Lastet ned core temp og den ligger jevnt på rundt 58. Har ekstra vifte rett over 10 min etter jeg lukket spillet faller den helt ned til rundt 35. Endret 17. februar 2021 av Indica Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 De temperaturene høres greit ut. Da er det nok ikke noe problem med kjølingen av CPU. Da er det nok noe annet. 1 Lenke til kommentar
Indica Skrevet 17. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2021 Spør kanskje veldig dumt, men kan det være at hovedkortet ikke tåler win.10? Eller harddiskene? Har 3 ssd Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Jeg tror ikke det, men om du vet hvilket hovedkort eller maskin du har så kanskje du kan finne info om det hos produset. Ellers så kan du se i Windows enhetsbehandling/device manager eller i windows sine logger om Windows melder om problemer. Typisk feil kan være drivere av wifi-kort eller lydkort. 1 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Kan hende disken(e) begynner å ta kvelden eller blir brukt av noen servicer i w10 hyppig. Ligger disken(e) opp mot 100% utnyttelse veldig mye? 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Hvis du gjorde en in-place oppgradering, altså at du installerte Windows 10 oppå eksisterende Windows 7, kan det være at det har blitt noe krøll (i registry, gamle drivere etc.) som gjør at ting går tregere. Går ut fra at du oppdaterte alle drivere etter at du oppgraderte til Windows 10? 1 Lenke til kommentar
Indica Skrevet 17. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2021 Svein M skrev (53 minutter siden): Jeg tror ikke det, men om du vet hvilket hovedkort eller maskin du har så kanskje du kan finne info om det hos produset. Ellers så kan du se i Windows enhetsbehandling/device manager eller i windows sine logger om Windows melder om problemer. Typisk feil kan være drivere av wifi-kort eller lydkort. Hovedkortet heter ASUS M5A78L-M LX V2. Ingen feilmeldinger. Fenrisúlfr skrev (49 minutter siden): Kan hende disken(e) begynner å ta kvelden eller blir brukt av noen servicer i w10 hyppig. Ligger disken(e) opp mot 100% utnyttelse veldig mye? Har nesten bare operativsystemet på den ene disken, spill på nr 2 og bilder osv på 3. I oppgavebehandling står det at den bruker bare 1-10%, selvom jeg spiller. Det kan vell ikke stemme. Jeg prøvde nettopp å installere spill på en av de andre diskene, men samme problemet fortsatt. NoBo skrev (54 minutter siden): Hvis du gjorde en in-place oppgradering, altså at du installerte Windows 10 oppå eksisterende Windows 7, kan det være at det har blitt noe krøll (i registry, gamle drivere etc.) som gjør at ting går tregere. Går ut fra at du oppdaterte alle drivere etter at du oppgraderte til Windows 10? Jeg gjorde det først, men så tok jeg en helt clean reinstallering i går. Sletta absolutt alt. Dobbeltsjekka at jeg har oppdatert alt av drivere. Nei dette er et mysterium gitt Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Har ikke cs go blitt fornyet/oppdatert flere ganger, kan være at spillet er mer krevende å kjøre på high nå enn for flere år tilbake. Er også viktig å installerer nye chipset og skjermkort drivere etter skifte av Windows versjon. 1 Lenke til kommentar
Indica Skrevet 17. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) freddy85 skrev (59 minutter siden): Har ikke cs go blitt fornyet/oppdatert flere ganger, kan være at spillet er mer krevende å kjøre på high nå enn for flere år tilbake. Er også viktig å installerer nye chipset og skjermkort drivere etter skifte av Windows versjon. Det har vært mye oppdateringer ja, så kan godt være det, men rart cpu og ram er på rundt 70%. Mulig skjermkortet som er for gammelt isåfall. Chipset er bios? Ser ut som det er en litt større operasjon som kan få fatale konsekvenser hvis noe går galt etter det jeg kan se. Men kanskje det er verdt et forsøk? update: Biosen har siste versjon Endret 17. februar 2021 av Indica Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. februar 2021 Del Skrevet 18. februar 2021 Det er vel dette som er driveren til skjermkortet: https://www.amd.com/en/support/previous-drivers/graphics/amd-radeon-r9-series/amd-radeon-r9-300-series/amd-radeon-r9-380 Der er vel en AMD Radeon Software (eller tilsvarende) som viser at skjermkortet jobber for fult under spilling og på hvilke frekvenser. Er vel to muligheter enten er det noe som lager krøll, ellers så er ikke hardwaren raskere på nyere versjon av spillet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå