cosmic1981 Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) Først av alt, beklager hvis dette er feil tråd å poste dette i, fant ingen andre steder På fredag i forrige uke kom endelig de siste etterlengtede delene til å sette sammen til ny pc. Har brukt litt penger på dette, men mest for musikkproduksjon på hobbybasis. Men siden jeg også er glad i spill, så kjøpte jeg MSI 3060 Ti Gaming X Trio. Når jeg jobber med musikk er pcn et underverk og har ikke støtt på noe problemer selv om jeg kjører tunge programmer. Men så kommer vi til spilling. Har kun lastet ned PUBG og Sea Of Thieves enn så lenge, og begge spillene crasher ved at jeg detter rett ut i desktop uten feilmelding. Det som er rart er at det crasher når det skjer noe, som å sette seg på motorsykkel i PUBG, at et skeletonship dukker opp i Sea Of Thieves. Han som satte sammen pc klør seg i hodet, pr nå vet vi ikke hva som er årsaken. Har hatt program oppe som har oversikt over temp og strøm, ingenting uvanlig eller før høyt. Specs: Intel Core i9-10900KF Prosessor ASUS ROG Strix Z490-A GAMING hovedkort MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X TRIO Corsair Hydro Series H60 CPU Kjøler Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD Corsair RM750x, 750W PSU ekstra Phanteks Eclipse P350X Mid Tower Samsung 27" Curved gamingskjerm Odyssey C27G54TQ Vi har da ikke boostet eller clocket noe, satt sammen, startet, lastet ned alle drivere og da bare brukt pc slik. Er det noen andre her som har opplevd å ha samme problem med nye RTX 3xxx kort? Alle svar takkes på forhånd Endret 17. februar 2021 av cosmic1981 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Du bør kjøre en stresstest. Denne fulgte med min pc: https://benchmark.unigine.com/heaven Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Kan være noen innstillinger i bios som mater på for mye spenning til cpu eller ram. ASUS er litt dårlig på slikt om det står på auto. Har dere vært der inne å tittet? Lenke til kommentar
cosmic1981 Skrevet 18. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2021 Takker og bukker for svar. Skal absolutt sjekke ut. Ser ut til at det stabiliserte seg en del i går etter jeg satte inn ny vifte for å ta ut varme, selv om varmen ikke ser ut til å ha vært problem. Men takk for råd, skal testes Lenke til kommentar
cosmic1981 Skrevet 18. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2021 KriZZ skrev (16 timer siden): Kan være noen innstillinger i bios som mater på for mye spenning til cpu eller ram. ASUS er litt dårlig på slikt om det står på auto. Har dere vært der inne å tittet? Ram er ikke satt til auto, men 3200 som de skal være på. CPU skal sjekkes. Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 18. februar 2021 Del Skrevet 18. februar 2021 cosmic1981 skrev (18 minutter siden): Ram er ikke satt til auto, men 3200 som de skal være på. CPU skal sjekkes. Sjekk spenning på ram og cpu Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. februar 2021 Del Skrevet 18. februar 2021 Last ned https://www.ccleaner.com/speccy/builds speccy og sjekk temperaturer. Jeg har også Corsair kjøling på cpu og pumpen sluttet å virke. Da krasjet pc typisk når den ble varm ( spilling) Lenke til kommentar
cosmic1981 Skrevet 19. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2021 Luske_Ludvig skrev (22 timer siden): Last ned https://www.ccleaner.com/speccy/builds speccy og sjekk temperaturer. Jeg har også Corsair kjøling på cpu og pumpen sluttet å virke. Da krasjet pc typisk når den ble varm ( spilling) Har lastet ned et annet program (husker ikke farta hva det heter), men der er oversikt på alle temperaturer. Etter jeg satte inn ny vifte så ligger temp på rundt 60 på CPU og GPU med PUBG på Ultra. Sist gikk det helt fint uten å bli kastet ut, så det kan også være at Direct X 12 er problemet her. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 (endret) Var det ikke noen av 30-korta som hadde problemer med feil avkoblingskondensatorer på PCB under GPU? Eller var det bare 3070? https://www.pcinvasion.com/nvidia-rtx-30-series-instability/ Hvis du har åpent PCB på baksiden kan du se at du har minst 5 store kondensatorer. Noen produsenter kjipa ut med 4 eller mindre og noen av de kan ha problemer med stabilitet. Underklokking kan løse problemet i noen tilfeller. Endret 19. februar 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå