Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Plutselig reduksjon i lønn

Gjest 28d20...6eb

Anbefalte innlegg

Gjest 28d20...6eb

Jeg er tilkallingsvikar/sesongarbeider i en stor bedrift. Jeg er der fast 3 dager I uken, mer ved behov, men er ikke fast ansatt.

Kontrakten min løp ut i januar, og når jeg nå skulle signere ny kontrakt, ser jeg at lønnen min er redusert med 5 kr/t, etter at en annen ansatt har gjort sjefen obs på at jeg har lik lønn som de faste ansatte. 

Jeg har snakket med sjefen om lønnen min før, om den stemmer, og fått høre at alt er riktig. Men nå har hun plutselig ombestemt seg.

Altså.. er dette lov? Står hun fritt til å justere lønnen hver gang jeg skriver ny kontrakt?

Anonymous poster hash: 28d20...6eb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, for hver gang du skriver midlertidig kontrakt, blir du i praksis ansatt på nytt, og alle vilkår kan derfor settes på nytt, inkl. lønn. Det er selvsagt helt på tryne at de setter ned lønnen, men det er nok 100 % lovlig.

Det er samme grunnen til at mange leier ut boliger tidsbestemt. Da kan de i realiteten sette husleien til hva som helst hver gang kontrakten fornyes, noe som ikke er mulig ved tidsubestemte kontrakter.

Lenke til kommentar

Avtalemessig vil alle forhold rundt arbeidsforholdet kunne forhandlast om før ein inngår ny avtale.
Du starter eit nytt arbeidsforhold, og forhandler då avtalevikåra på samme måte som om du hadde bytta stilling eller søkt jobb hos ein ny arbeidsgiver.

Derimot vil det å tilby deg lavare lønn enn fulltidstilsette kunne være brot på likebehandlingsprinsippet. Så lønnsforskjellen mellom deg som jobber minst 60% og ein tilsett i 100% må kunne sakleg begrunnast. At den med lavast stilling skal ha mindre i lønn er ikkje ein sakleg grunn.
Derimot kan ein forskjellsbehandle på lønn om det er på bakgrunn av ansiennitet, erfaring, kompetanse og liknande. 
Om ein har to arbeidarar som er heilt like og begge har jobba i 3 år, den eine i 50% og den andre i 100% så kan det være sakleg å tilby forskjellig lønn basert på at den i 50% stilling berre har opparbeida seg halvparten så lang erfaring i jobben.

Om bedrifta følger ein tariffavtale så finnes det ein dom frå arbeidsretten som slår fast at vikarar skal ha samme lønns og arbeidsvilkår som fast tilsette.

Lenke til kommentar

Tror nok arbeidsgiver er i sin fulle rett, han/hun tvinger deg jo ikke ned i lønn, du skriver jo frivillig under på kontrakten, du kan jo si nei, men da kan jo arbeidsgiver si takk for samarbeidet men vi har nok ikke mer jobb til deg nå.

Har du vært midlertidig ansatt mer enn 3 eller 4 år har du rett på fast ansettelse.

Lenke til kommentar

Det er en litt merkelig begrunnelse å ikke ville gi samme som fast ansatte.  Hvis vikarer leies via bemanningsbyrå som legger på sin egen fortjeneste kan det fort koste mer enn en fast ansatt. Hvis vi snakker basis lønn.

Er du i tillegg fleksibel og løser et problem for arbeidsgiver og de andre fast ansatte (ved at de kan ha mer regelmessig arbeidstid f.eks.) så bør jo det være et argument for samme lønn.

Hvis lønnen er under tarifflønn, så kan det være en grunn til å organisere seg, men vet ikke hvor trygg du er på å få jobben eller om de fort kan velge en annen (uorganisert) hvis det er mange andre som også ønsker jobben.

Men som de andre skriver over så kan arbeidsgiver sette hva de vil ved nyansettelser om det ikke er avtalt noe spesielt ift fornyelser av kontrakt.    Det meste koker ned til hvor godt likt du er og hvor stort behov det er for akkurat deg på aktuell arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Gjest 28d20...6eb

Vi er en gjeng som har jobbet like lenge (2,5 år) og mye, men jeg måtte dessverre ta en pause da skole og barnehage ble stengt, for å være hjemme med barn. Da jeg kom tilbake til jobb, fikk de andre kontrakt på fast 60% stilling, mens jeg fortsatte som tilkallingsvikar.

Alle gjør samme jobben og jobber like mye året igjennom, typisk 3 faste dager i uka, og så øker det på til 100% fra august og utover. 

Slik jeg har forstått det skulle jeg egentlig hatt litt lavere lønn enn de andre, fordi jeg skulle hatt startlønnen til en sesongarbeider, og så får de litt mer som faste ansatte. Men sjefen selv ga meg jo denne lønnen, og jeg spurte om det stemte.

Synes det blir litt useriøst å gi meg kontrakt som sesongarbeider med x lønn, og så unnskylde seg etterpå med at hun trodde jeg var fast ansatt, for så å senke lønnen.

Anonymous poster hash: 28d20...6eb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...