Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjølevæske lekkasje


Gjest Slettet-wYQUs59I

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-wYQUs59I

Hei :)

Jeg kjører en citroen berlingo 2009 modell og har nylig oppdaget at kjølevæska på bilen forsvinner (ca 0,5 liter på en uke). I dag har jeg vært på et verksted og fått beskjed at det er liten sprekk og det lekker noen dråper jevnt over tid. Mekanikeren har skrevet dette på fakturaen: <<lekker kjølevæske? Satte trykk på kjølesystem. Kontrollert kjølessystem på bukk, så da det lekker ifra kjølerør midt under bilen ved midtre eksos.>> Jeg har spurt han hvor mye dette ville koste å fikse, han fortalte meg at det måtte bestilles originaldel fra citroen og selve delen ville koste 3600, og noen timer arbeid, ca 6000nok totalt. Jeg spurte han om det går an å bare tette hulle med noe tetningsmasse eller lignende. Han fortalte at det er aluminium og det kan jeg bare glemme og at jeg finner ikke billigere del(er) enn det. 

Jeg har også spurt om hva het den delen (sånn at jeg kunne søke litt opp i det), men han fortalte at det heter bare aluminiumrør/kjølerør. 

Som dere sikkert skjønner, så har jeg meget begrenset kompetanse på bil (første bil kjøpt for et år siden, var ikke lenge siden jeg fant ut hva en kjølevæske var for noe, haha). 

Lurer på om jeg ikke blir ''lurt'' av verkstedet, akkurat som om han ikke vil at jeg skal fikse det noen andre sted, han må jo vite hva delen heter hvis han skal bestille den fra forhandleren?

Eller er jeg helt urimelig nå? Jeg setter kjempestor pris på alle rådene, tipsene og tilbakemeldingene :) 

PS. mekaniker fortalte også at det er ikke noe farlig siden det lekker såpass lite, men det må fikses uansett før eller siden. fordi det blir ikke bedre, naturlignok.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulempen med franske biler. Spesielle deler som er dyre i innkjøp og dyre å få byttet.

Finnes helt sikkert noe du kan smøre over det for å holde det tett en stund, men såklart litt vanskelig om det er en plass som er kinlig å komme til.

Det fine her er jo at kjølevesken renne ut av motoren og ikke inn i den. Det kunne fort blitt dyrt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wYQUs59I

Tusen takk for svaret @Complexity, settes stor pris på. Jeg trodde at berlingo var billig i deler siden jeg ser at det er såpass mange av disse på veiene, men min hypotese var nok feil. 

Ja, bilmekaniker sa det samme at det på en måte ''ufarlig'' pr idag og man kan bare helle på ny væske uten at bilen blir ødelagt, men som sagt så må det fikses før eller siden.

Jeg tenkte i samme baner, er det lett tilgjengelig så skal jeg prøve på en spansk en og se hva som skjer. Eventuelt, er det ikke mulig å sveise aluminium?

Hvis, som du sier, at det ikke er lett å komme til, er det rimelig å betale 6 000kr for dette eller bør jeg forhandle/spørre andre verksteder? Eller er det ganske meningsløst?  

Lenke til kommentar

Man kan sveise aluminium ja, men det er ikke enkelt og spesielt ikke på ett tynt rør.

Personlig ville jeg bare fått tak i noe å prøvd å fikse det selv. Må ha noe lim som ikke blir for hardt (vil sprekke av ristingen) og det må tåle litt temperatur da kjølevannet gjerne kan bli 100 grader +

Om sprekken er midt på ett rør vil det forenkle en del. Da kan du fylle med lim og så legge over en oppklippet brusboks og ha slangeklemmer rundt den igjen. Burde holde lenge da. Men er jo veldig avhengig av hvor sprekken er.

Krever jo at du lar bilen stå ett døgn eller så for å la limet herde.

Ikke noe problem å kjøre med dette bare det ikke plutselig blir værre. Du kan slite litt på EU kontrollen om bilen drypper mens den er der.

 

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wYQUs59I

Den løsningen høres helt genialt ut, dette må jeg notere meg ned! Jeg skal definitivt prøve på dette selv først, går det ikke så har jeg i hvert fall prøvd og lært.

Bilen skal på EU kontroll om et halvt år til, så har fremdeles litt tid på meg heldigvis! :) 

Takk igjen @Complexity

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wYQUs59I

Ja ikke sant, er litt forskjell i sluttpris.. Jeg skal definitivt undersøke dette nærmere. 

Tusen takk @Opelduude for tipset :) 

PS. nå forstår jeg hvorfor mange skrur på sine egne biler. Er det ikke dårlig service å ikke komme med noen andre alternativer enn å bytte hele røret? Jeg skjønner at de skal tjene penger men det går grenser.. Eller er det mer fordi de vil være sikret at det er ordentlig gjort sånn at ikke 50% av kundene kommer med klager i etterkant? 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Slettet-wYQUs59I said:

Er det ikke dårlig service å ikke komme med noen andre alternativer enn å bytte hele røret? Jeg skjønner at de skal tjene penger men det går grenser.. Eller er det mer fordi de vil være sikret at det er ordentlig gjort sånn at ikke 50% av kundene kommer med klager i etterkant? 

De skal kunne garantere 100% korrekt reparasjon og gjerne etter produsentens spesifikasjoner. Det er jo derfor de f.eks. kaster elbiler med skade i bunnplata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...