Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok ikke du får noen problemer med å skjære ut det hullet med stikksag.

Jeg antar du tegner opp vinduet på baksiden av veggen? En ting som kan være lurt er å legge noen håndklær / stoff av noe slag mellom siden som ligger ned & underlaget.

Kommer vel litt an på hva slags kabinett du har, men metallspon som ligger og gnisser mot veggen når du sager kan lage riper som ikke er spesielt pene, snakker av erfaring :wink:

Husk å bygge en skikkelig workbench, da er det lettere å gjøre det fint. Og gå til anskaffelse av noen hørselvern - de sagene bråker noe jævli.

- ambien

Lenke til kommentar

Nok et par tips:

Om du får tak i / får lånt en hullsag for metall for de runde hjørnene, så blir resultatet absolutt penest.

Om du bruker en finérplate med ca 5mm tykkelse, og limer denne fast på undersiden av kabinettplaten du skal skjære i, så går sagingen lettere. Og resultatet blir penere!

Og ingenting kan ligge å gnure mot kabinettplata mens du sager! Dermed ingen riper!

Bruk helst teppetape (dobbeltsidig tape, denne er relativt enkel å fjerne etter saginga. NB! ikke overdriv bruk av tape, det holder med 5-6 punkter.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Joda, er jo litt lettere å ikke lage runde hjørner, men det er slett ikke vanskelig, bare å sage stødig & passe sakte :]

Du skal ikke ha lister av noe slag da? Opp til deg selvfølgelig, men tror det hadde blitt bra hvis du hadde satsa på runde hjørner og brukt f.eks crome lister.

- ambien

Lenke til kommentar

Bruk ei stikksag som du kan reggulere hastigheten på å sag på det laveste turtall da går det best, bruk også et fintannet blad for metal ikke bruk finer plate bak dat det sløver å tetter metalbladet. Gå for avrunnede gjørner. Lykke til

Lenke til kommentar

Kommer til å feste på baksiden :wink:

Skal til glassmestern snart og høre om han har no småtteri liggende som jeg kan få billig.

Har tenkt litt på et par andre, litt mer oppfinnsome muligheter for formen på hullene.. bilder kommer når tiden er inne :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-08 05:09, Fixer'n skrev:

Bruk ei stikksag som du kan reggulere hastigheten på å sag på det laveste turtall da går det best, bruk også et fintannet blad for metal ikke bruk finer plate bak dat det sløver å tetter metalbladet. Gå for avrunnede gjørner. Lykke til

Jaha? Så det sløver og tetter metallbladet om man bruker en finérplate på baksiden? Du vet nok ikke hva du snakker om, unge mann!

At finéren til en viss grad kan dempe skjærehastigheten kan jeg nok gå med på, men det er ikke poenget! Ved å bruke finér, blir sagingen mer kontrollérbar, og man unngår som tidligere nevnt riper og skader på den overflaten som man normalt legger ned mot benk eller annet passende underlag.

Lærer du faren din og lage unger også kanskje?

Beklager, men jeg kunne ikke dy meg.. :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...