torest Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Vind i seilene: Nå er gammel teknologi på vei tilbake [Ekstra] Lenke til kommentar
Rasjonelt Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Ugh, mere fake news! Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 (endret) "Etter økt forespørsel om uavhengig vurdering, har DNV GL også utviklet en standard for sertifisering av vindassisterte framdriftssystemer." Det er mye fokus på vinden som fremdriftssystem, men hvorfor ikke mer fokus på bølgene? Energien i bølgene er mer konsentrert, og ikke avhengig av en gunstig vindretning. Patent 344901, "Foilbasert fremdriftssystem" ble meddelt meg 22.06.2020. Foilene legges inn i skutesiden når skipet skal til kai. Bølgefoiler kombinert med seil kan være en optimal løsning for å spare drivstoff, men skal vinden og bølgene brukes som energikilde kan ikke tidsfaktoren være like bestemmende som nå. Når de autonome skipene kommer, og mannskapsutgiftene er minimale, vil seil og bølgefoiler bli mer og mer aktuelt. Endret 16. februar 2021 av aanundo Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 (endret) 32 minutes ago, aanundo said: Energien i bølgene er mer konsentrert, og ikke avhengig av en gunstig vindretning. Har du data som viser hvor stort bidrag en kan regne med fra bølger i forskjellige havområder/årstider? Mitt inntrykk er at det er store områder hvor det kan være bra vind, men lite bølger. Et skip som ruller vil forresten kunne utnytte en del av bølgeenergien med seilene. Jeg har selv erfart at lettere seilbåter kan ha fremdrift på havet i null vind. Det forutsetter at seilene stiller seg inn slik at de får en slags positiv propellbladeffekt i begge halvperioder. Noe et vanlig storseil og en vingmast kan gjøre, mens det kanskje er noe verre å få til med en Magnus-sylinder, da rotasjonsretningen må endres i takt med rullingen.. Endret 16. februar 2021 av J-Å 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 J-Å skrev (37 minutter siden): Har du data som viser hvor stort bidrag en kan regne med fra bølger i forskjellige havområder/årstider? Mitt inntrykk er at det er store områder hvor det kan være bra vind, men lite bølger. Et skip som ruller vil forresten kunne utnytte en del av bølgeenergien med seilene. Jeg har selv erfart at lettere seilbåter kan ha fremdrift på havet i null vind. Det forutsetter at seilene stiller seg inn slik at de får en slags positiv propellbladeffekt i begge halvperioder. Noe et vanlig storseil og en vingmast kan gjøre, mens det kanskje er noe verre å få til med en Magnus-sylinder, da rotasjonsretningen må endres i takt med rullingen.. Nei, har ikke drevet forskning på effekten, men kom så langt at jeg tegnet en foil til bruk på min egen båt for å måle effekten ved å bruke en vekt. Da dette er et modulbasert system, hvor foilene ligger langs skutesiden i ønsket antall, var tanken å multiplisere effekten fra en enkel foil for å finne bidraget fra f. eks. 100 foiler. Min erfaring fra den tiden jeg var "sjømann"(50 mnd.) er at det som regel er dønning, selv om det ikke er vind. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 aanundo skrev (4 timer siden): "Etter økt forespørsel om uavhengig vurdering, har DNV GL også utviklet en standard for sertifisering av vindassisterte framdriftssystemer." Patent 344901, "Foilbasert fremdriftssystem" ble meddelt meg 22.06.2020. Har du en prototype som fungerer? Og i så fall, hva er testresultatene? 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Rasjonelt skrev (5 timer siden): Ugh, mere fake news! Hva er det som er falskt? Jeg har ikke lest artikkelen p.g.a. betalingsmur. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Hanhijnn skrev (44 minutter siden): Hva er det som er falskt? Jeg har ikke lest artikkelen p.g.a. betalingsmur. Jeg så ingenting falskt i artikkelen. Fake comment. Det er en gjennomgang av vindinitiativer for skip. Designs og sertifisering. 3 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Har ikke DNV GL byttet navn tilbake til bare DNV nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå