Haraldson Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Hei... Har lenge prøvd å lære meg noe css, men hver gang jeg prøver å legge opp stilen, skjer det ingenting med sida. (Mulig serveren ikke støtter CSS?) Ihvertfall, jeg skal lage en CSS som sier at linker ikke skal understrekes, har funnet en del koding på dette området, men jeg spør om en kode, siden ingenting av det her funker... Så: Noen som har en kode? En annen ting: Har heller ikke funnet ut hvordan man bruker et tekstdokument (*.txt) som kan vises på en side, sånn at det går fort å endre på like elementer på alle sidene. Hvordan gjøres det? Svar mottas med takk. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Bruk notepad, og når du lagrer skriver du inn filnavnet slik: "Filnavn.css" (ja, med hermetegna). I notepad skriver du da f eks: a { text-decoration: none; } Så må du sette den inn i html dokumentet, i <head>, slik: <head> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="adresse/til/fil.css"> </head> Håper du forstår, css er egentlig dødsenkelt Lenke til kommentar
Unglar Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 For å fjerne understreking skriver du f. eks. a:link { text-decoration: none; } a:visited { text-decoration: none; } a:hover { text-decoration: none; } a:active { text-decoration: none; } merk at det er viktig at de står i den rekkefølgen over, eller så kan noen av tingene du skriver ikke funke. For å hente opp innhold fra en tekstfil må man vel bruker php eller asp vil jeg tro Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Jaja.. Unglar, jeg prøvde noen av de samme kodene, som jo funka på en CSS på et annet nettsted. Problemet er vel å få linka til CSS-fila i HTML-dokumentet... <LINK REL="STYLESHEET" TYPE="text/css" HREF="style.css"> Blir dette riktig? (Da ligger CSS-fila og HTML-dokumentet i samme dir..) I CSS-en har jeg følgende info, og BARE dette: body {<br> font-family : "Verdana";<br> fontfamily : "Verdana";<br> font-size : 10pt;<br> } <p> A:link {<br> font-family : "Verdana";<br> font-size : 8pt;<br> font-weight : none;<br> color : #FFFFFF;<br> text-decoration: none;<br> }</p> <p> A:Visited {<br> font-family : "Verdana";<br> font-size : 10pt;<br> font-weight : none;<br> color : #FFCC00;<br> text-decoration: none;<br> }<br> A:Hover {<br> font-family : "Verdana";<br> font-size : 10pt;<br> font-weight : none;<br> color : #990033;<br> text-decoration: underline;<br> <br> } Noen feil rekkefølge ol. her? Prøver vel snart med kodene dine, tenker jeg... Endret 5. januar 2004 av NMI on XTC Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Øyy.. du har noe feil i CSS din, du trenger da ikke server for at CSS skal funke. Ta bort <br><p> <-- Dette skal ikke CSS ha. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 body {<br> font-family : "Verdana";<br> fontfamily : "Verdana";<br> font-size : 10pt;<br> } <p> A:link {<br> font-family : "Verdana";<br> font-size : 8pt;<br> font-weight : none;<br> color : #FFFFFF;<br> text-decoration: none;<br> }</p> <p> A:Visited {<br> font-family : "Verdana";<br> font-size : 10pt;<br> font-weight : none;<br> color : #FFCC00;<br> text-decoration: none;<br> }<br> A:Hover {<br> font-family : "Verdana";<br> font-size : 10pt;<br> font-weight : none;<br> color : #990033;<br> text-decoration: underline;<br> <br> } Noen feil rekkefølge ol. her? Prøver vel snart med kodene dine, tenker jeg... har ikke anelse hva du har tenkt her, men det er noen virkelig grove feil i css'en din: sånn blir det riktig: body { font-family: Verdana, sans-serif; font-size: 10pt; } A:link { font-family: Verdana, sans-serif; font-size: 8pt; font-weight: none; color : #FFFFFF; text-decoration: none; } A:Visited { font-family: Verdana, sans-serif; font-size : 10pt; font-weight : none; color: #FFCC00; text-decoration: none; } A:Hover { font-family: Verdana, sans-serif; font-size : 10pt; font-weight : none; color: #990033; text-decoration: underline; } men jeg skulle gjerne likt å vist hvor du har lært deg css og hvorfor du trodde det skulle være sånn som du skrev, for det er så feil at det blir helt absurd... Lenke til kommentar
magikern Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 en annen ting du bør lære deg forskjellen på er server-side og client-side programmering, javascript html css o.l. er client-side og virker helt uavhengig av hva slags server man legger det på, php asp o.l. er server-side og setter krav til serveren, men er browser uavhengig... Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Han bruker også forskjellige størrelse på SAMME link. Ofte når jeg besøker sider, så har noen sånn.. det kan irritere brukere. Enkelte liker det, noen ikke. Greit å ha det "ryddig" men men...det var da min mening. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 En enkel ting med CSS: Du separerer forskjellige verdier/egenskaper med ;. Alle egenskaper for et element skal vere innafor {. og }. Å sette linjeskift mellom kver egenskap er berre for å holde orden, du kan like gjerne skrive slik: body { font-family: Verdana, sans-serif; font-size: 10pt;}A:link { font-family: verdana, sans-serif; font-size: 8pt; font-weight: none; color : #FFFFFF; text-decoration: none; }A:Visited { font-family: Verdana, sans-serif; font-size : 10pt; font-weight : none; color: #FFCC00; text-decoration: none;}A:Hover { font-family: Verdana, sans-serif; font-size : 10pt; font-weight : none; color: #990033; text-decoration: underline;} Men som du sikkert ser sjøl så er det vanskelig å leite i det kaoset der Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 OK, OK... Ser at mange reagerte nå... Denne CSS-en kopierte jeg faktisk fra en side som funka sånn som jeg ville at min skulle bli. Derfor kopierte jeg den for å prøve. Men jeg er noob på dette området, så takk til all konstruktiv kritikk/hjelp. Når det gjelder forskjellig størrelse, så dreiv jeg og skulle gjøre skrifta større, og glemte vel dette i forbifarta. Uansett ville ikke dette ha vært viktig når jeg skulle teste. Når det gjelder server-side og client-side osv., så er jeg klar over dette, men siden jeg som sagt er noob på CSS, så visste jeg ikke dette, og det var da et tydelig spørsmålstegn etter? (det så ut som det til venstre) Det var vel alt. Tenker jeg tester videre med kodene DINE, jeg, magikern Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 OK... Nå gjør jeg framskritt... Problemet nå, er at teksten på hele sida, og linkene blir mindre enn jeg vil ha de til å være. Kan jeg isteden for å skrive: "font-size: 10pt" få dette i HTML-størrelser? (1-6 eller 7) Ellers så så det veldig fint ut nå... Takker for hjelpa hittil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå