Gå til innhold

Greenpeace hevder VW ville unngå CO2-bøter ved å selge elbiler til seg selv

Anbefalte innlegg

unik42 skrev (1 time siden):

Antagelig sier du, mindre enn normalt sier de som har peiling:

http://nsidc.org/arcticseaicenews/

Og ekstremvær er et symptom på klimaendring, fordi du vet, klimaendring medfører værendringer. Ikke at to måneder med vær er et symptom på noe som helst, men om du skal bruke de siste to måneders som "bevis" for noe som helst, så må du jo ta de siste 20 års våte vintre som bevis også. I gamle dager hadde vi ukesvis med snø om vinteren her på vestlandet, nå er vi (u)heldige om vi får en uke, om vi får snø i det hele tatt. 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-16/how-the-warming-arctic-helped-drive-a-deep-freeze-into-texas

Jeg vet jeg mater et troll nå, så for meg er denne diskusjonen ferdig. Ser frem til at du trekker ned i hullet ditt og spyr konspirasjonene dine på resett eller document i stedet for her.

Ja, fanatikere liker ikke motforestillinger eller diskusjon , selv om de selv skulle fryse ihjel som en konsekvens av fanatismen sin: "http://www.globalwarming.org/2010/12/27/headline-2000-snowfalls-are-now-just-a-thing-of-the-past/". Dette ble faktisk sagt om forholdene her på Østlandet også , aldri mere snø, og det kommer aldri til å bli mulig å arrangere et skirenn mer. LOL , det laver nå ned med snø , og jeg bor ca 20 km fra Oslo og dette kommer til å vare flere dager til.  

Endret av 5CJ56A5D
ufullstendig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Det er nå iskaldt på hele det nordamerikanske kontinentet. Det er arktisk kulde i Texas, hvor 22 personer omkom pga at de frøs ihjel siste uke. I Norge har vi hatt 2 måneder med iskald vinter. Men sånne som du hyler og bærer deg over klimaendring allikevel. Iskappen på sørpolen er antagelig større enn den har vært på flere tiår og det utvikler seg kanskje på samme måten i arktis nå."

.

.

.

En god start for deg vil nok være å lære seg den elementære forskjellen på "vær" og "klima".....

• Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

"Det er nå iskaldt på hele det nordamerikanske kontinentet. Det er arktisk kulde i Texas, hvor 22 personer omkom pga at de frøs ihjel siste uke. I Norge har vi hatt 2 måneder med iskald vinter. Men sånne som du hyler og bærer deg over klimaendring allikevel. Iskappen på sørpolen er antagelig større enn den har vært på flere tiår og det utvikler seg kanskje på samme måten i arktis nå."

.

.

.

En god start for deg vil nok være å lære seg den elementære forskjellen på "vær" og "klima".....

Jeg tolker det slik at når iskappen er omtrent like stor både på nord og sydpolen som for 50 år siden, så betyr det at klimaet er velsignet stabilt. Det er ingen klimaendring.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Kjetil Lura said:

Jepp. Hva skjer da?

Oi, der trigget du meg. Beklager, men her kommer det ord fossende. For "Hva skjer da?" er et kjempespennende spørsmål i seg selv. Jeg overfører det til en ny og ikke relatert kontekst. 

Hvis, og jeg sier hvis, IMFs påstand om at fossil brensel subsidieres med rundt regnet 
42 400 000 000 000 norske kroner, eller 6,5% av GDP i året har noe for seg,
får vi et annet stort "Hva skjer da?"-spørsmål som må være kjempespennende, selv for dere som jobber i oljeindustrien. Tenk hvilke muligheter som kan oppstå dersom man omdisponerte så mye som mulig av dette i rettede og koordinerte tiltak for industriutvikling. Naturligvis ville det vært en skikkelig stygg trøkk i trynet for mye industrien, men samtidig et enda større spark i baken. 

Jeg kan særdeles godt skjønne skepsisen og vantroen du må ha bare ved å lese dette. Et sånn scenario måtte ha vært som å bli kastet ut i Klondyke helt ufrivillig, når man hadde helt andre og sikre planer i en allerede lukrativ hverdag. 

Nå er mesteparten av subsidiene som IMF snakker om sannsynligvis i former som unntak fra skatt og unntak fra avgifter, så dessverre - eller heldigvis? - er det scenarioet ikke mulig, men det er fortsatt store midler som kan frigjøres til andre formål. Og det er jo dere i oljebransjen som ville fått mesteparten av disse midlene til utvikling av ny teknologi og industri også. Sannsynligvis på et så overordnet plan at hele bransjer, ikke enkeltindivider, ville skifte beite samlet.

Kanskje venter politikerne på en stor, gjennomførbar visjon før de stopper subsidiene til leting. Den vil ikke komme - ingenting vil være like lønnsomt og unikt for Norge som utvinning av olje, gass eller andre naturressurser som vi har monopol på. Når skal man da ta de nødvendige grepene? Når vi er fri for olje, eller når den ikke lengre er like lønnsom? Da har man ikke midler til omstilling heller. Hva skjer da? 

Det er ikke spesielt sympatisk når bilprodusenter omgår reguleringer eller oljebransjen sloss for sin eksistens, når disse gjør det på bekostning av hele planetens ve og vel. Samtidig har jeg full forståelse for det. Det er bare å forvente at bedrifter og fagpersonell forsøker å tilpasse sin virksomhet innenfor rammene man er pålagt. 

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (På 17.2.2021 den 8.48):

Det er nå iskaldt på hele det nordamerikanske kontinentet. Det er arktisk kulde i Texas, hvor 22 personer omkom pga at de frøs ihjel siste uke. I Norge har vi hatt 2 måneder med iskald vinter. Men sånne som du hyler og bærer deg over klimaendring allikevel. Iskappen på sørpolen er antagelig større enn den har vært på flere tiår og det utvikler seg kanskje på samme måten i arktis nå. 

Hva med å lære seg forskjellen på variasjon og trend? Samt lokal og global?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...