Redaksjonen. Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Greenpeace hevder VW ville unngå CO2-bøter ved å selge elbiler til seg selv Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Greenpeace hevder mye rart? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Men VW nekter ikke for det - de sier bare det er normalt. 5 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Så det Greenpeace hevder er både ubenektet, normalt og rart, da. Det er jo tre ting på en gang. Reneste Kinderegget. 6 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) Hvorfor er jeg ikke overrasket over VW sin holdning her? Endret 15. februar 2021 av The Very End 4 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) Hele greia er jo galematias fra EU sin side. Det er altså da EU som velger produktet europeiske firma skal produsere, siden man får bøter for å ikke selge elbiler. Etterspørselen skal tilpasse seg markedet, istedet for at markedet tilpasser seg etterspørselen. Hva blir da det neste, skal MAN eller Wärtsilä få tilsvarende bøter for å ikke selge nok elmotorer til skip? Skal Airbus få bøter fordi de ikke selger nok elfly? Jeg lurer også veldig på om Ferrari får bøter for å ikke selge el-Ferrarier, eller ESA for å ikke produser nok elektriske romraketter. Kanskje EU burde prøve med insentiver, slik som norske staten har gjort for å øke salget av elbiler, fremfor å diktere hva firma skal produsere. Det virker i hvert fall ufattelig mye mer effektivt, når man ser på salgstallene, der produsenter som VW må kjøpe bilene selv bare for å ikke bli bøtelagt, mens man i norge omtrent ikke selger en eneste bensin eller dieselbil i dag. Med tanke på hvor egnet tett bebodde land som nederland, tyskland eller belgia er, er elbilandelen i EU ikke annet en enn ren falitterklæring for hele unionen. Endret 15. februar 2021 av likferd 4 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 likferd skrev (6 minutter siden): Knskje EU burde prøve med insentiver, slik som norske staten har gjort for å øke salget av elbiler, fremfor å diktere hva firma skal produsere. Det virker i hvert fall ufattelig mye mer effektivt, når man ser på salgstallene, der produsenter som VW må kjøpe bilene selv bare for å ikke bli bøtelagt. Er ingen land i Europa bortsett ifra Danmark og Sveits som kunne tatt seg råd til et så sinnsykt subsidierings prosjekt som Norge uten at det hadde gått betydelig utover andre prioriteringer. Å hvorfor skulle de det? Subsidiere andres lands industri er jo helt koko. 2 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) 7 minutes ago, freddy85 said: Er ingen land i Europa bortsett ifra Danmark og Sveits som kunne tatt seg råd til et så sinnsykt subsidierings prosjekt som Norge uten at det hadde gått betydelig utover andre prioriteringer. Å hvorfor skulle de det? Subsidiere andres lands industri er jo helt koko. Og hvorfor skal de bilproduserende landene godta at deres industri blir bøtelagt for milliarder av kroner av EU fordi EU borgere ikke gidder kjøpe elbiler? Hadde det ikke vært for Norge og et par land til, hadde jo ikke VW solgt en eneste elbil.. Endret 15. februar 2021 av likferd 2 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 likferd skrev (17 minutter siden): Og hvorfor skal de bilproduserende landene godta at deres industri blir bøtelagt for milliarder av kroner av EU fordi EU borgere ikke gidder kjøpe elbiler? Hadde det ikke vært for Norge og et par land til, hadde jo ikke VW solgt en eneste elbil.. Ja stemmer, da havner kostanden hos produsent istedenfor statskasse og felleskapet som her i norge. Dog trur jeg tyskland er på vei til å innføre noe subsidiering gjennom et 7000 eur fratrekk på skatten for de som kjøper el. Sikkert for å prøve å skåne den tyske bilindustrien for de bøtene. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 34 minutes ago, likferd said: Hele greia er jo galematias fra EU sin side. Hele greia er en gammel (1978) amerikansk oppfinnelse som der kalles CAFE - https://en.wikipedia.org/wiki/Corporate_average_fuel_economy - som er overtatt i Europa. Behøves ikke noe hysterisk EU-hat for å skjønne det. 3 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg tommyb Skrevet 15. februar 2021 Populært innlegg Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) Ikke at jeg har vært med på å utforme EUs reguleringer for å redusere utslipp, men jeg i alle fall fått med meg at det er to sider av regnestykket. Man regner også på kostnadene av utslipp, og da blir balansen annerledes. Hvis man i tillegg regner med et potensiale for at fritaket for CO2-kvoter på privatbilisme kan fjernes samtidig som de skal trappes opp over tid, er det direkte ulønnsomt å fjerne subsidier til elbiler. For ja, visste dere at biler er holdt utenfor hele kvoteordninga? I tillegg har man noen av de største subsidiene i verdenshistorien til fossil energi. I følge IMF var fossilsubsidiene 6.3% av global GDP i 2015 og estimert til 6.5% i 2017. Det er helt hinsides tall, og det er med på å holde forurensning kunstig gunstig. IMF: https://www.imf.org/en/Publications/WP/Issues/2019/05/02/Global-Fossil-Fuel-Subsidies-Remain-Large-An-Update-Based-on-Country-Level-Estimates-46509 Elbilsubsidier? Særdeles små summer til sammenlikning. At EU strammer inn utslippsgrensene litt etter litt over mange år skulle faktisk bare mangle, når det finnes teknologi for å redusere forurensningen. Volkswagen er det selskapet som mer enn noen andre har blitt tatt med buksene nede i utslippsjuks, og at de har endel triks i boka de ikke har klart å avlære riktig ennå, er kanskje dessverre bare å forvente. Men det er helt å forvente at bedrifter benytter de beste mulighetene de har til å jobbe innenfor de rammene som blir lagt for dem. Det er jo lov. Endret 15. februar 2021 av tommyb 8 2 Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Eu behøver ikke subsidiere el. De kan bare skattlegge fossil. 3 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Mutant_100 skrev (6 minutter siden): Eu behøver ikke subsidiere el. De kan bare skattlegge fossil. Ja, det er jo ca det de gjør nå, bøtelegger gjennomsnittsutslipp over en viss grense. 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Redaksjonen. skrev (12 timer siden): Greenpeace hevder VW ville unngå CO2-bøter ved å selge elbiler til seg selv Og der ser man hvorfor VW pøste ID.3 ut på markedet alt for tidlig, i stedet for å gjøre den ferdig først. Men den begynner vel å bli ferdig snart nå? 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 I følge VW fansene så er det jo bare Tesla som gjør slik🤔😂 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 (endret) Redaksjonen. skrev (12 timer siden): Greenpeace hevder VW ville unngå CO2-bøter ved å selge elbiler til seg selv Ok, så de måtte selge til seg selv. Dette forklarer kanskje også hvorfor salget av ID.3 "tilfeldigvis" har gått rett i bakken akkurat når 2021 har begynt? For etterspørselen fra faktiske kunder er kanskje ikke helt der, og nå er deres egne lagre fulle? Endret 16. februar 2021 av hekomo 1 Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 32 minutes ago, Hanhijnn said: Og der ser man hvorfor VW pøste ID.3 ut på markedet alt for tidlig, i stedet for å gjøre den ferdig først. Men den begynner vel å bli ferdig snart nå? Jeg tror det når jeg får se det, men iht. diverse forum skal de første få 2.1 oppdateringen 10. mars. Da skal blant annet OTA oppdateringer komme på plass. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Hanhijnn skrev (31 minutter siden): Og der ser man hvorfor VW pøste ID.3 ut på markedet alt for tidlig, i stedet for å gjøre den ferdig først. Men den begynner vel å bli ferdig snart nå? Salget av ID3 falt som en stein etter at vi bikket nyttår. Det er nok helt bevisst fra VW sin side å stoppe salget mens de gjør ferdig bilen. VW har nok hele tiden vært klar over at bilen ikke var ferdig men har følt seg tvunget til å selge den likevel for å unngå de værste utslippsbøtene. Nytt år og nye muligheter. Kanskje ID3 blir ferdig i Q2? Med en uoffisiell relansering? Da får vi nok en haug artikler av typen 'hvorfor var ikke bilen så bra i fjor' osv.. Litt usikker på ID4 men det er en viss sjangs for at de faktisk har gjort den bilen ferdig. ID3 ble kastet under bussen fordi det var det minst dårlige alternativet der og da. 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 unik42 skrev (12 minutter siden): Jeg tror det når jeg får se det, men iht. diverse forum skal de første få 2.1 oppdateringen 10. mars. Da skal blant annet OTA oppdateringer komme på plass. Lettere ironisk at bilene må inn på verksted for å få på plass OTA-oppdatering... 😉 Kahuna skrev (9 minutter siden): Salget av ID3 falt som en stein etter at vi bikket nyttår. Det er nok helt bevisst fra VW sin side å stoppe salget mens de gjør ferdig bilen. VW har nok hele tiden vært klar over at bilen ikke var ferdig men har følt seg tvunget til å selge den likevel for å unngå de værste utslippsbøtene. Ja VW gjør det som KAN gjøres for å unngå bøter for å selge forurensende produkter. Intet nytt der... Kahuna skrev (11 minutter siden): Nytt år og nye muligheter. Kanskje ID3 blir ferdig i Q2? Med en uoffisiell relansering? Da får vi nok en haug artikler av typen 'hvorfor var ikke bilen så bra i fjor' osv.. Litt usikker på ID4 men det er en viss sjangs for at de faktisk har gjort den bilen ferdig. ID3 ble kastet under bussen fordi det var det minst dårlige alternativet der og da. Blir nok en ny runde med tester og sammenligninger mellom pre-launch biler og after-launch biler. Kan jo bli litt interessant lesing. 4 Lenke til kommentar
5CJ56A5D Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Kanskje elbil suksessen ikke er like stor som det sies , ettersom produsentene må kjøpe opp sine egne biler. Det har jo dessuten vært veldig kaldt de siste to månedene og det fortsetter. Kanskje det går opp for folk at CO2 og temperaturøkning bare er en stor bløff. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå