Frank Bones Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Har et spørsmål ang leie av leilighet der varmepumpe sluttet å virke. Så, jeg bor i en leilighet. Den leier jeg av en person, har skrevet kontrakt og alt er fint. I leiligheta er det ei varmepumpe, som, når jeg flyttet inn, ja da virket den. I kontrakten så står det ingenting om varmepumpen. Ikkje at den følger med eller er at leiligheten har varmepumpe i det hele tatt. Men, varmepumpen er der og den virker. Men nå virker den ikke mer. Den har stoppet. Det er vinter ute. Og lar seg ikkje skru på igjen. Har fått bekreftet fra husvert at den må byttes. Så kommer det jeg egentlig lurer på her. Kan man si til husvert at den skal byttes eller er det slik at husvert kan si"du ska være gla du har varmepumpe og at den har funket til nå. Det står ingenting i kontrakten at du skal ha varmepumpe." Husvert har nå brukt flere dager på å sjekke pris som han sier. Men har nå i kveld sendt melding om at den blir ikke byttet nå og sier den blir byttet til sommeren. Hva har jeg krav på? Går dette under mangler? Hvordan blir det siden ikke står noe i kontrakt ang dette? Litt usikker på hvordan jeg ska tolke husleieloven. Hvis noen vet hva som blir rett og galt her så gi gjerne ei tilbakemelding. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Er dette eneste oppvarmingskilde? Er strøm inkludert eller etter forbruk? Lenke til kommentar
Frank Bones Skrevet 15. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) Der er vedovn. Ingen panelovner. Vanskelig å holde temp oppe når kidsa har vært på skolen og de kommer hjem. 14 grader i kåken. Lar ikke akkurat 7-åringen fyre opp. Strøm ikke inkl i husleie. Egen måler. Endret 15. februar 2021 av Frank Bones Lenke til kommentar
pedr0a Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 @Frank Bones Hovedregelen er at utleier må betale hvis varmepumpen må skiftes ut, med mindre noe annet er avtalt se husleieloven § 5-3 annet avsnitt, siste setning. At du nå ikke har en fungerende varmepumpe er å anse som en mangel etter husleieloven §5-7. Du kan kreve mangelen rettet etter §2-10. Utleier plikter å rette mangelen innen "rimelig tid" etter at leier har framsatt krav om retting av mangelen, se husleieloven §2-10 tredje avsnitt. Hva som er "rimelig tid" kommer an på forholdene i den konkrete saken. Som regel vil 2 uker være rimelig tid. Dette problemet bør nok helst løses raskere i denne saken, siden slik du beskriver er det vanskelig å holde varmen i huset. Hvis utleier nekter kan du selv rette mangelen og få erstattet dine forsvarlige utgifter, se husleieloven §2-10 fjerde avsnitt. Før du evt gjør dette, er det viktig at utleier har fått "rimelig tid" til å rette mangelen. 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Den blir ikke byttet nå da det ikke er anbefalt å montere varmepumpe på vinteren, rett å slett pga det er vanskeliggjør vakuumeringen. Men straks det blir noen varmegrader burde du kreve å få den byttet. 1 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Alt som ikke er inkludert skal stå i kontrakten (og det som er inkludert, f.eks strøm) Leier lett en leilighet med varmepumpe som fungerer Leilighet uten varmepumpe hadde kommet langt ned på lista 1 Lenke til kommentar
Frank Bones Skrevet 16. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2021 @pedr0a Takker for svar. Helt glimrende :) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå