Gå til innhold

Formel 1 2021


Melding lagt til av Gavekort

For neste års sesong, bruk denne tråden:

 

Anbefalte innlegg

  Evil-Duck skrev (På 19.7.2021 den 21.41):

Ja så absolutt, men han trengte ikke å gjøre det da han var soleklart fremst inn i svingen og ga Hamilton mer en god nok plass på innsiden slik han lå.

Ekspander  

Jeg syns ikke det er så soleklart. Hamilton hadde forhjulet midt på bilen til Verstappen på et tidspunkt, men så trakk han seg litt inn i svingen. Verstappen er aldri soleklart foran. Da ville jo ikke Hamilton kunne truffet han. Det er plass på innsida ja. Men også masse plass på yttersida.

Men igjen, uansett rett eller feil: Verstappen stod igjen i dekkbarrieren, og tapte masse poeng.

oQossKS.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  mobile999 skrev (På 20.7.2021 den 5.22):

Tull. Det er ikke noe som heter rett til apex eller racing line "fordi man er foran".

Ekspander  

Du har rett i at det ikke er en nedskreven regel, men det har vært normen siden Ayrton Senna og Schumacher gjorde dette på jevnlig basis. I Formel 1 er normen at angriperen må være minst halvveis ved siden av forsvareren når de når apex for å ha et rimelig krav på dette sporet. Dessuten burde angriperen ikke ha oppnådd denne posisjonen ved å bære for mye fart for å komme til hjørnet (Slik Hamilton gjorde her) - Ofte referert til som dive bombing.

f1racingrules1.png.9ede3b9cc610415291ca0e30d75fa772.png

Kilde: The Williams-Renault Formula 1 Motor Racing Book

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Dovreekspressen skrev (På 20.7.2021 den 7.12):

Jeg syns ikke det er så soleklart. Hamilton hadde forhjulet midt på bilen til Verstappen på et tidspunkt

 

Ekspander  

Det vil jeg si er å være soleklart foran. Bilen til Verstappen var foran hele veien, som en og ser på bildet du delte her. At Verstappen kom ut som taperen som mistet 25 poeng til Hamilton er og soleklart, det er og derfor så mange mener at "straffen" Hamilton fikk var alt alt for mild. 

Lenke til kommentar
  Ratleto skrev (På 20.7.2021 den 12.21):

Slik jeg tolker dommerne sin straff, så har begge skyld i hendelsen, og at det er derfor Hamilton får den nest mildeste straffen man kan få.

Hadde Hamilton vært alene om skylden, hadde straffen vært i den andre enden av skalen.

Ekspander  

Hadde de sett på det som at Verstappen og var til dels skyldig hadde neppe Hamilton fått prikker på superlisensen sin skulle en tro, som faktisk er den eneste reelle straffen Hamilton fikk ut av dette. I sammenheng med kommentarene til Hamilton etter løpet som mener at Verstappen er alt for aggressiv så er faktisk Max en av de ytterste få på gridden uten en eneste prikk på lisensen sin :) 

Lenke til kommentar
  Evil-Duck skrev (På 20.7.2021 den 8.37):

Det vil jeg si er å være soleklart foran. Bilen til Verstappen var foran hele veien, som en og ser på bildet du delte her.

Ekspander  

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre. Verstappen er foran ja, men ikke i den forstand at han har "rett" på svingen. Derav alt snakket om at han ga plass til en bilbredde på innersida. Dette må han gjøre dersom en betydelig del av den andre bilen er oppe på sida av han. Hamilton har hjulet sitt midt oppe på sida av Verstappen. Derfor må Verstappen gi plass

  Evil-Duck skrev (22 timer siden):

At Verstappen kom ut som taperen som mistet 25 poeng til Hamilton er og soleklart, det er og derfor så mange mener at "straffen" Hamilton fikk var alt alt for mild. 

Ekspander  

Hvordan er synet ditt på om det er handlingen eller konsekvensen som skal straffes? Dette kunne jo fått et helt annet utfall. La oss si at Hamilton hadde snurra og havna bakerst, men Verstappen kunne kjøre videre og vant løpet. Skulle ikke Hamilton fått straff da?

 

  Evil-Duck skrev (På 20.7.2021 den 14.24):

Hadde de sett på det som at Verstappen og var til dels skyldig hadde neppe Hamilton fått prikker på superlisensen sin skulle en tro, som faktisk er den eneste reelle straffen Hamilton fikk ut av dette.

Ekspander  

Straffen var 10 sekunder. Hva det får for konsekvens avhenger av en rekke tilfeldigheter. Noen ganger får det stor konsekvens, andre ganger ikke. Hamilton hadde muligens måttet bryte løpet denne gangen, men pga. rødflagg så kunne de fikse bilen. Med brutt løp hadde også 10 sekunder hatt null konsekvens.

  Evil-Duck skrev (17 timer siden):

 sammenheng med kommentarene til Hamilton etter løpet som mener at Verstappen er alt for aggressiv så er faktisk Max en av de ytterste få på gridden uten en eneste prikk på lisensen sin :) 

Ekspander  

Verstappen ansees for å kjøre veldig aggressivt. Spørsmålet er om det er en god eller dårlig egenskap. Schumi og Senna var også veldig aggressive. Peter Windsor mener Hamilton er veldig aggressiv.

Det er en rekke førere som ser på dette som en racing incident som ikke skulle vært straffet. Ricciardo, Alonso, Hakkingen, Palmer f.eks.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Dassen skrev (På 20.7.2021 den 7.40):

Du har rett i at det ikke er en nedskreven regel, men det har vært normen siden Ayrton Senna og Schumacher gjorde dette på jevnlig basis. I Formel 1 er normen at angriperen må være minst halvveis ved siden av forsvareren når de når apex for å ha et rimelig krav på dette sporet.

Ekspander  

Jepp. 👍

  Dassen skrev (På 20.7.2021 den 9.40):

Dessuten burde angriperen ikke ha oppnådd denne posisjonen ved å bære for mye fart for å komme til hjørnet (Slik Hamilton gjorde her) - Ofte referert til som dive bombing.

Ekspander  

Det er litt drøyt å kalle dette en dive bomb. I hvert fall finnes det langt verre eksempler på det. Men Hamilton kom inn noe for fort, ja. Dog ikke helt crazy. Han ble jo heller ikke tillagt full skyld alene, kun "predominantly". Masi sier: "I think the wording was clear as per the regulations, he was ‘predominantly to blame’, not ‘wholly to blame’ for it."

https://www.formula1.com/en/latest/article.masi-backs-stewards-on-hamilton-penalty-adding-that-decisions-are-always.52AUb0ZpArxnTSoCDsfahy.html

Lenke til kommentar
  Dovreekspressen skrev (På 21.7.2021 den 7.59):

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre. Verstappen er foran ja, men ikke i den forstand at han har "rett" på svingen. Derav alt snakket om at han ga plass til en bilbredde på innersida. Dette må han gjøre dersom en betydelig del av den andre bilen er oppe på sida av han. Hamilton har hjulet sitt midt oppe på sida av Verstappen. Derfor må Verstappen gi plass

   
Ekspander  

Når de treffer apexen er Hamiltons fremhjul helt mot bakhjulet til Verstappen, noe som gjør at Verstappen har rett på svingen, dette er også slik "stewards'ene" ser på det, ettersom Hamilton blir idømt den straffen han ble og får de prikkene på lisensen som han fikk. Men uavhengig av det, ga Verstappen hamilton mer enn nok plass på innsiden, men ettersom Hamilton gikk inn med for høy fart så understyrer han inn i Verstappen istedenfor å holde seg til apex slik han burde, som og kan bli sett på som en slags dive bomb som @Dassen og nevner.

  Dovreekspressen skrev (På 21.7.2021 den 7.59):

Hvordan er synet ditt på om det er handlingen eller konsekvensen som skal straffes? Dette kunne jo fått et helt annet utfall. La oss si at Hamilton hadde snurra og havna bakerst, men Verstappen kunne kjøre videre og vant løpet. Skulle ikke Hamilton fått straff da?

 

Ekspander  

Vist Hamilton fortsatt var skyldig i at en ulykke skjedde slik han var nå bør han selvfølgelig fortsatt straffes, men jeg mener at det bør bli sett på med litt skjønn når ulykken du forårsaker fører til at din nærmeste mesterskaps rival DNFer og at da straffen som tildeles faktisk bør få en konsekvens for løpet til vedkommende å ikke bare en slap on wrist uten noen reelle konsekvenser. 

  Dovreekspressen skrev (På 21.7.2021 den 7.59):

Hvordan er synet ditt på om det er handlingen eller konsekvensen som skal straffes? Dette kunne jo fått et helt annet utfall. La oss si at Hamilton hadde snurra og havna bakerst, men Verstappen kunne kjøre videre og vant løpet. Skulle ikke Hamilton fått straff da?

 

Ekspander  

For Hamilton som stort sett faceroller med 20 sekunder+ lead om en tar Verstappen ut av ligningen forsto jo de fleste at det ikke ville ha noen konsekvens, straffen ble og tildelt etter rødflagget var et faktum. At de sier konsekvensen av mesterskapet ikke skal telle er greit nok det, men det vil i så fall føre til at en oppfordrer ti slik oppførsel videre, da en plutselig har enormt mye å vinne på det. 

  Dovreekspressen skrev (På 21.7.2021 den 7.59):

Verstappen ansees for å kjøre veldig aggressivt. Spørsmålet er om det er en god eller dårlig egenskap. Schumi og Senna var også veldig aggressive. Peter Windsor mener Hamilton er veldig aggressiv.

Det er en rekke førere som ser på dette som en racing incident som ikke skulle vært straffet. Ricciardo, Alonso, Hakkingen, Palmer f.eks.

 

Ekspander  

Hamiltons påstand etter løpet var at Verstappen er alt for aggressiv og han må roe seg og at det var dette som forårsaket ulykken. Om en derimot ser på ulykker de 2 førerne har forårsaket de 3 siste sesongene er Verstappen en langt mer clean sjåfør enn det Hamilton er. 

Såvidt jeg forsto så mente Ricciardo helt klart at det var Hamiltons feil, men at førere ikke vil gå hardt ut mot andre førere og skape dårlig stemning er jo forståelig, å ikke noe som uansett syn bør ilegges så mye vekt på. Her er det de uavhengige stewards'ene som har analysert ulykken å komt frem til at dette ikke var en racing incident, men at Hamilton var skyldig og sådan tildelt han en straff og prikker på lisensen hans. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
  Evil-Duck skrev (På 21.7.2021 den 8.26):
Såvidt jeg forsto så mente Ricciardo helt klart at det var Hamiltons feil, men at førere ikke vil gå hardt ut mot andre førere og skape dårlig stemning er jo forståelig, å ikke noe som uansett syn bør ilegges så mye vekt på.
Ekspander  

Nå syns jeg du cherry pick-er litt vel mye her. Ricciardo mener "Hamilton went in too hot".

However, Ricciardo doesn't blame the world champion for the incident, citing the aerodynamic impact when two cars are battling for position.

https://www.motorsport.com/f1/news/ricciardo-hamilton-verstappen-clash/6633669/

At Ricciardo er redd for å skape dårlig stemning er noe du finner på. Og hans mening om at det var en race incident, altså noe som ikke skal straffes, velger du å tone ned.

Alonso sier det samme. Hakkinen, Palmer, Peter Windsor, Atle Gulbrandsen, Stein Pettersen også.

 

https://www.formula1.com/en/latest/video.two-unyielding-drivers-palmer-on-why-hamilton-and-verstappen-share-blame-for-british-gp-crash.1705826099866261722.html

https://podcasts.apple.com/no/podcast/viaplay-motor-pod/id1509918256

Lenke til kommentar
  Dovreekspressen skrev (På 26.7.2021 den 16.39):

Nå syns jeg du cherry pick-er litt vel mye her. Ricciardo mener "Hamilton went in too hot".

However, Ricciardo doesn't blame the world champion for the incident, citing the aerodynamic impact when two cars are battling for position.

https://www.motorsport.com/f1/news/ricciardo-hamilton-verstappen-clash/6633669/

At Ricciardo er redd for å skape dårlig stemning er noe du finner på. Og hans mening om at det var en race incident, altså noe som ikke skal straffes, velger du å tone ned.

Alonso sier det samme. Hakkinen, Palmer, Peter Windsor, Atle Gulbrandsen, Stein Pettersen også.

 

https://www.formula1.com/en/latest/video.two-unyielding-drivers-palmer-on-why-hamilton-and-verstappen-share-blame-for-british-gp-crash.1705826099866261722.html

https://podcasts.apple.com/no/podcast/viaplay-motor-pod/id1509918256

Ekspander  

Tror det er på tide å legge denne ballen dø nå jeg, det er ny raceweek nå. Enden på dette ble at Hamilton ble dømt "predominantly at fault", altså at han i all hovedsak hadde skyld i ulykken, og dermed straffet med 10 sekunders penalty og prikker på sin super license av den myndigheten som har denne makten og ingen straff til Verstappen :)  . 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...