Gå til innhold

DEBATT: Smidig blåmandag: Å levere fungerende programvare er ingen garanti for suksess


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var en litt rar artikkel. Finnes det en publisert agil prosess som ikke har kundefokus? Er ikke alt dere etterspør dekket av de to første prinsippene?

Merk også at verdien er 'Programvare som virker', ikke 'Fungerende programvare'. Jeg vil påstå at den nyanseforskjellen også dekker inn at det skal virke for noen og ikke bare fungere for seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Midt i blinken at det rettes fokus på kundeverdi, men er det gjengs oppfatning at Agile Manifesto (i sin nåværende form) kan være avledende for det fokuset ? Hva er i så fall grunnen til at manifestets aller første prinsipp tillegges så lite betydning?

"Our highest priority is to satisfy the customer

through early and continuous delivery

of valuable software."

https://agilemanifesto.org/principles.html

 

Lenke til kommentar
Steinar H. skrev (14 timer siden):

Midt i blinken at det rettes fokus på kundeverdi, men er det gjengs oppfatning at Agile Manifesto (i sin nåværende form) kan være avledende for det fokuset ? Hva er i så fall grunnen til at manifestets aller første prinsipp tillegges så lite betydning?

"Our highest priority is to satisfy the customer

through early and continuous delivery

of valuable software."

https://agilemanifesto.org/principles.html

 

Spot on. Men det følger vel ikke automatisk at utviklingsprosessene har tilstrekkelig fokus på kundeverdi selv om det står som det første prinsippet i manifestet. Selv ikke artikkelforfatterne har fått det med seg, så ... virker som det viktigste her er å heve seg over smittestopp, ikke å være opptatt av agile ...

Endret av quantum
Lenke til kommentar
Brisingamen skrev (På 15.2.2021 den 23.51):

Jeg tror ikke den største utfordringen til Smittestopp 1 var at de fulgte de agile prinsippene FOR nøye, for å si det mildt. Ei heller fikk jeg inntrykk av at applikasjonen var et godt eksempel på smidig systemutvikling....

Slik jeg ser det kan det være at de mistolket hvem som var kunden. Nå er ikke jeg programmerer så har ikke tatt tiden med å sette meg inn i agile, men jeg ser jo at i de rammeverka jeg jobber innen kan man fort bomme kraftig ved å feil identifisere kunden.

Så det kan ha vært veldig smidig mot den kunden de hadde i hodet, men være helt frakoblet den faktiske kunden.

Men for å gjenta kan jeg ikke agile så det kan være at det er metoder i rammeverket som hjelper med å finne kunden, men raskt søk fant andre som nevnte samme problemstillinga, f.eks. Do Agile Teams Know Who Their Customers Really Are? - Gear Stream

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Manifestet er jo «ingenting» uten de tolv prinsippene, og der står kundeverdi øverst...

Det er jo heller ikke manifestet det er noe feil med dersom de «smidige» prosessene som brukes av et team ikke følger de smidige prinsippene...

Dårlige utviklere og prosesser kan vi ikke skrive oss bort fra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...