Togo Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Finnes det egentlig så skarpe sverd som de som ble brukt i Kill Bill og The Bodyguard? Hvis de klarer å kutte andre sverd i to, og samtidlig være like skarp, hvilket metall er det laget av da? Og er det ikke veldig tungt? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 katanaer er jo tåler ja en del men de vil jo ikke holde skarpheten i det uendelige da Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Finnes det egentlig så skarpe sverd som de som ble brukt i Kill Bill og The Bodyguard? Hvis de klarer å kutte andre sverd i to, og samtidlig være like skarp, hvilket metall er det laget av da? Og er det ikke veldig tungt? Damascus-smi metoden produserte lagdelt metall med silikon-carbid partikler blanda inn (Samurai-sverdene var også lagdelte, men jeg er usikker på silikon-saken). Det var temmelig gode greier i middelalderen, da sverdene kunne bli så skarpe at dem kuttet silkebånd i lufta. I dag har man sink-nitrid (belegg på tuppen av betong-bor) og andre saker som gjør det mulig å lage meget slitesterke egger. Det som stopper et blad, hvis man ser bort ifra sløv egg, er kraften det trenger for skille bruddflatene av et materiale fra hverandre - et blad har jo også en tykkelse. Lenke til kommentar
Togo Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Det mest slitesterke metallet jeg vet av er vel Wolfram, men det egner seg vel ikke i et sverd (tungt)? Endret 5. januar 2004 av HeavenHell Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Det mest slitesterke metallet jeg vet av er vel Wolfram, men det egner seg vel ikke i et sverd (tungt)? Jern er blandt de svakeste metallene som finnes, viste du det? Lenke til kommentar
Togo Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Det mest slitesterke metallet jeg vet av er vel Wolfram, men det egner seg vel ikke i et sverd (tungt)? Jern er blandt de svakeste metallene som finnes, viste du det? Rent jern er vel ikke så særlig sterkt, nei. Men en legering med karbon derimot, da blir det ganske sterkt. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Man lærer så lenge man lever. Takk. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 katanaer er et gammelt japansk sverd som ble brukt av samuraiene. samuraiene var store krigere og hadde det beste innen utstyr. katanaer er også de skarpeste mest sterke/bøyelige sverdene som er laget for så lenge siden. Men bladet på sverdet må slipes ofte fordi det er så skarpt i utgangspunktet. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Typiske, europeiske middelaldersverd, som det gikk an å hugge gjennom ringbrynjer og jernplater med, var ekstremt tunge og ble fort sløve. De kunne også sprekke i kamp. Det har vi masse nedskrevne beretninger om. Ridderen var jo heller aldri alene, mer en liten enhet som besto av ridder, hest, væpner og oppasser. De to hjelperne kunne da stå klar med nybrynet sverd/ny lanse i utkanten av slaget. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Man må nok ty til legeringer for å få sterkest mulig resultat... ikke kun jern osv... Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Sverdene til Masamune og hans elev Muramasa går for å være noen av skarpeste, men for en plebeier som ikke kan håndtere slike sverd knekker/ bøyer de seg lett. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Tror nok de europeiske middelaldersmedene totalt manglet kjennskap til legeringer med jern, ja, var nok smijern for alle pengene der, men med et skikkelig tungt tohåndssverd kunne man faktisk dele en mann i to ganske lett. Krefter. Brrr...! Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 kort sagt .. ja .. de finnes .. og lages enda etter de gamle metodene i japan .. (tar tydligvis opp til et år å lage en da .. (opp...til!!)) Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 En annen ting som går an idag, er å bygge opp en model fra bunnen av med lasersmelting av deponert metalstøv. Mmm... kapsle inn silikonkarbid-partikler i lag med tinn-nitrid. Jadda. Kutter nok ett stykke inn i panser det. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 kort sagt .. ja .. de finnes .. og lages enda etter de gamle metodene i japan .. (tar tydligvis opp til et år å lage en da .. (opp...til!!)) kort sagt...nei. Kutter du et sverd i to deler med et annet, vil det selvsagt være synlig, og skaden må slipes ut og kvesses. Lenke til kommentar
ojb Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 OK, så hvis jeg kutter et tresverd i to med et "vanlig" sverd så vil jeg kunne se synlige merker i sverdet? Selvfølgelig vil det ikke nødvendighvis bli store merker. Det er hardheten som teller. Hvis det sverdet som kutter er 10x så hardt som det som blir kuttet vil det vel ikke bli så mye merker/stor slitasje? Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 OK, så hvis jeg kutter et tresverd i to med et "vanlig" sverd så vil jeg kunne se synlige merker i sverdet? Selvfølgelig vil det ikke nødvendighvis bli store merker. Det er hardheten som teller. Hvis det sverdet som kutter er 10x så hardt som det som blir kuttet vil det vel ikke bli så mye merker/stor slitasje? Du kan ikke sammenligne metall mot tre og metall mot metall. Det som du ser på film, eller legender/historier du leser om i bøker er ikke virkelighet, uansett hvor god en sverdsmed er/var. Slår du med et sverd mot et annet sverd, blir det bulk. De "gode" sverdene er de som ikke knekker, alle sverd kan slipes skarpe. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Jeg har ikke et sånt sverd. Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 En måte man brukte for å teste nye sverd i gamle Japan, var å holde sverdet vannrett med eggen opp. Deretter lot man et silkelommetørkle falle ned på sverdet. Dersom lommetørkle ikke ble delt perfekt, smelta de ned sverdet og begynte på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå