Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

erverve egne aksjer

Gjest 1bec4...789

Anbefalte innlegg

Gjest 1bec4...789

Hei,

Selskapet jeg jobber i har innkalt til ekstraordinær generalforsamling for å stemme over styrets mulighet til "å erverve egne aksjer" jf. § 9-4. Jeg har lest meg litt opp nå, og forstår det slik at styret da kan velge hvilke aksjonærer som må selge aksjene sine. Er dette korrekt? Videre står det at fullmakten gjelder retten til å erverve x aksje til et beløp per aksje på minimum y og maksimum z. (ønsker ikke å oppgi faktiske tall som følge av anonymitet).  

Jeg ser at minimums beløpet ligger godt under det jeg betalte for mine aksje i selskapet. Vil ikke dette potensielt være en svært dårlig deal for meg?

Selskapet er ikke notert noe sted dersom det skulle spille noen rolle. 

Anonymous poster hash: 1bec4...789

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aksjeloven kapittel 9 stiller bare regler om når et selskap har lov til å kjøpe aksjer i seg selv/morselskapet. Kapittelet inneholder ingen bestemmelser om hvordan selskapet skal få tak i aksjene. Det må være ved frivillig kjøp, gave, eller lignende. Generalforsamlingen kan gi selskapet rett til å kjøpe, men kan ikke i medhold av disse bestemmelsene gi noen aksjonær plikt til å selge. 

Tvangskjøp av aksjer fra en aksjeeier forutsetter at vilkårene i aksjeloven kapittel 4 avsnitt VII eller VIII er oppfylt. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...