Gå til innhold

USAs nyeste kystforsvar: Skyter norske missiler fra ubemannet feltvogn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bbolsoy skrev (3 timer siden):

Det skulle ikke forbause meg om britene også velger NSM. Da er sirkelen komplett.

Nja, hva om vi tilbyr en feltvogn som er dobbel hybridisert, en plugg inn (2 tonn batterier) hybrid som også er amfibie. Vi har evnen (kompetanse) men ikke viljen / kompetent ledelse:

 

71050F11-543B-461B-9FB4-69A77D893818.thumb.jpeg.9e1b0433a4fc5195dc2b50947b440b5f.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (21 timer siden):

Nja, hva om vi tilbyr en feltvogn som er dobbel hybridisert, en plugg inn (2 tonn batterier) hybrid som også er amfibie. Vi har evnen (kompetanse) men ikke viljen / kompetent ledelse:

 

71050F11-543B-461B-9FB4-69A77D893818.thumb.jpeg.9e1b0433a4fc5195dc2b50947b440b5f.jpeg

Jeg tenker at denne farkosten har en sjøgang noe mindre optimal enn en Bonanza 28, men likefullt et spennende prosjekt. ;)

Lenke til kommentar
bbolsoy skrev (På 15.2.2021 den 22.13):

Jeg tenker at denne farkosten har en sjøgang noe mindre optimal enn en Bonanza 28, men likefullt et spennende prosjekt. ;)

Var bare nytte/kost med hensyn til CO2 utslipp. Nja, ikke «0 utslipp» men 5 - 10 ganger mindre energiforbruk når man kan ta transportstreiker på land, som kan anses som OK gevinst.

 

Eneste praktiske muligheit pr i dag for å batteri - elektrifisere småbåten er at det er et amfibie => Ladeinfrastruktur på land kan nyttes, og båten seves / bunkres enkelt, og ikke minst brukes på land som bobil.

2 batteripakker på rundt 1 tonn (en i hvær kjøl) koster ikke mer en 200 000,- pr stk i dag i dag. Således vil distanser i + 500 km området på land oppnås og på vatn 5 timer med et uttak av 100 hestekrefter.

 

Joda det finnes amfibier som går lettere i vatn, men hvor praktiske er dei (og noen små foiler er jo enkelt å legge til) :

 

68669543-8CA0-459A-B707-624C58385274.jpeg.55ce019285c7cd0068dd3d31759254a0.jpeg

 

Intresert, see her:

https://dntv.dn.no/m/A4D5l69Y/langt-frem-for-sjoens-tesla

 

Slik som eg ser det er der også svært mykje å gå på hva gjelder planløysing. Og her en av KNAUS, en av Dei to store i Europa inne på noke, men neda det har ikke blitt satt i produksjon ennu (dog har dei greid å redusere vekten på sine større vogner med 500 kg).

 

1E8A1A7E-7B04-4AC3-91D5-C2B8AD68C3F4.thumb.jpeg.3b35a520ff22d5a7caa7c371425e02c4.jpeg

 

Eg anser området 23 - 36 (7 - 11 meter) fot for å være eit problemområde plan og interiørmessig slik det ser ut i dag. Bobil - produsentene kan se ut for å håndtere denne 4 meter differansen på en betre måte enn småbåt - produsentene.

Forklaringa er forholdsvis enkel; om vi seier det under 7 meter er forholdsvis OK så er der lite eller ingen forbedring oppover til 11 meter. Man drar med seg hva 7 meteren (23 fot)  er !

 

Pris er jo alltid Intresangt, her et enkelt anslag.

* Råbygg og skrog 400 000,-

* Teknisk og drivlinje 400 000,-

* Batterier 400 000,-

* Interiør og dertil tilhørende bekvemligheter 400 000,-

 

Volum + 50 000 standerversjon pr år (norge + 1 000)

Noen vil vel tro dette høres noe høyt ut, men vi kan ikke se bort fra fakta: Det inporteres over 4 000 bobiler til norge i året og vi har 600 000 motoriserte fritidsbåter som bruker 450 liter bensin i snitt.

 

Slik er stoda.

Den øvre midellklasse (for noen rådgivere / knehøner) mangler gode produkter.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...