Gå til innhold

Jobb som takstmann - erfaringer?

Gjest eba49...c35

Anbefalte innlegg

Gjest eba49...c35

Hei!

Er tømrer med norsk fagbrev og allsidig erfaring i bagasjen. Jeg vurderer en videreutdanning, men ønsker ikke å drive eget tømrerfirma. Derfor anser jeg ikke mesterbrev-utdanning som aktuelt. Men, jeg har vurdert takstmann. Kursene/utdanningene er ikke spesielt langvarig (3-6 mnd) og koster heller ikke en arm og et bein. 

Noen her inne som har erfaring som takstmann? Vil gjerne vite litt om en typisk arbeidsdag, ansettelsesforhold, lønnsforventninger osv. Pros and cons :-)

Anonymous poster hash: eba49...c35

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Takstmannen må kunne mye om lover og regler, og en del av arbeidsdagen omfatter saksbehandling og administrative oppgaver.

Høres gørr kjedelig ut

Anbefaler at du leser deg grundig opp på dette, og jeg vil tippe at det er veldig vanskelig å komme seg inn på markedet

Lenke til kommentar

Hei,

og takk for lite informativt svar ;) Jeg er ute etter førstehåndserfaringer fra noen i yrket, som kan fortelle om hverdagen som takstmann. Gjennom jobben har jeg fra tid til annen jobbet side om side med takstmenn og selve takseringsyrket er mye mer enn bare "saksbehandling og administrative oppgaver". Tror man jobber mye mot forsikringsselskaper, banker, meglere og privatpersoner. Å få jobb som takstmann, enten i privat firma eller som selvstendig næringsdrivende - tror jeg ikke er spesielt vanskelig med rett kompetanse. 

Dog vet jeg at Google ikke alltid er rett vei å spørre - man får alt mellom himmel og jord. Derfor er jeg ute etter personlige erfaringer fra noen som kan det :)

Lenke til kommentar

Mange takstmenn jobber i enkeltpersonsforetak eller i små firma med berre nokre få tilsette.
Så om du ikkje vil drive eige firma så blir fort alternativet og jobbe for ein takstmann som har oppretta eit firma med nokre få stillingar.
Av den grunn så vil det være veldig vanskelig å seie så mykje generelt lønns og arbeidsvilkår.
Mange takstmenn er sjølvstendig næringsdrivande men slår seg saman med andre takstmenn under eit firmanavn, gjerne med felles kontor for fagleg utvikling og eit sosialt arbeidsmiljø.

Det du bør være oppmerksom på er at mange takstmenn har bakgrunn frå teknisk fagskule eller høgskule. Vidareutdanning som taksmann er eit populært omskuleringsalternativ for handtverkarar som vil eller trenger mindre fysisk krevande arbeid.
Med berre fagbrev så kan det være at du kjem litt for kort, særleg om du ikkje har mykje erfaring å vise til. Du bør derfor prøve å ta mesterbrevet, både for å løfte eigen formalkompetanse men også fordi mesterbrevet gir deg kompetanse på å drive eige firma som er nyttig sjølv om du ikkje skal starte tømrarfirma.

Som dubious nemner så er det ein del administrativt arbeid, men eg er ikkje einig i at det er kjedelig. At ein takstmann både har kunnskap om byggereglane og økonomi burde være openbart.
Som takstmann så er det mykje av tida som går med på å gjennomføre inspeksjonar, gjere avtalar om gjennomføring av takseringa, og ikkje minst å reise til og frå objekta du skal taksere. At det i ettertid skal utarbeidast ein rapport er ein heilt naturleg del av jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...