Gå til innhold

Svakstrømskap, anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Har fiber fra telenor men får nå også fiber fra altibox og da blir det vel rotete å ha alt "løst" på veggen, så tenkte å flytte både fiberen fra telenor og den kommende fiberen fra altibox med utstyr til et eget skap ved siden av sikringsskapet.

Legger ved bilde, noen som har noen anbefaling? Ser at dem koster fra 2500 kr og oppover men syntes det er litt dyrt, så vet ikke om det finnes rimeligere alternativer?

Og kan jeg flytte veggboksen til telenor selv? Altså at man kan ta av dekslet skru den av veggen å flytte den uten å måtte løsne fiberkabelen inni boksen? Er flere meter med ekstra fiberkabel oppe på loftet så det er ikke et problem.

 

Edit, er trangt så jeg ser for meg at skapet må på lik linje med sikringsskapet delvis innfelles i veggen

 

 

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Luske_Ludvig skrev (15 timer siden):

Bør ha plastskap da så ikke wifi-signalene forsvinner

Ja trur ikke jeg får plass til den routeren i noen skap uansett, så den må nok henge der den gjør.

Eller kanskje jeg bare skal plassere altibox fiberboksene på den andre veggen oppe ved taket ved siden av sikringsskapet å glemme skapet.. eller blir det for "harry" når det blir så mye på veggen...

 

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Skal du beholde fiber fra telenor samtidig med altibox?
Det som er mest ryddig her er nok å få inn et ekom-skap ved siden av sikringsskapet.

Så lar du veggboks til telenor stå der den står, men kjøper en lengre patch som du fører inn i skapet.
Samme med strømmen.. Få inn strøm i nye skapet og monter uttakene der.

Når altibox kommer, får du dem til å terminere fiberen i veggboks enten i nye skapet, eller ved siden av telenor, og fører patch fra dem inn i skapet også.

Du kan eventuelt bare benytte et tomt sikringsskap: https://www.elektroimportoren.no/sikringsskap-d-200-420/1716167/Product.html

Lenke til kommentar
Olstig skrev (7 minutter siden):

Skal du beholde fiber fra telenor samtidig med altibox?
Det som er mest ryddig her er nok å få inn et ekom-skap ved siden av sikringsskapet.

Så lar du veggboks til telenor stå der den står, men kjøper en lengre patch som du fører inn i skapet.
Samme med strømmen.. Få inn strøm i nye skapet og monter uttakene der.

Når altibox kommer, får du dem til å terminere fiberen i veggboks enten i nye skapet, eller ved siden av telenor, og fører patch fra dem inn i skapet også.

Du kan eventuelt bare benytte et tomt sikringsskap: https://www.elektroimportoren.no/sikringsskap-d-200-420/1716167/Product.html

Takk for gode råd, ja kommer til å beholde fiberen til Telenor. Tenkte at siden det ikke kostet noe å legge inn altibox så gjør det ikke noe å ha to, da har jeg muligheten til å forhandle pris ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Installerte selv "Flexibox" fra Stansefabrikken (https://www.stansefabrikken.no/elektro/boligskap/flexibox/) i fjor høst da vi fikk fiber i hus. Kommer i forskjellige størrelser og dimensjoner og kostet ikke all verdens. Kjøpte en variant som både hadde en "media"-del (dvs, er perforert stålplate som man kan skru utstyr fast til) samt et par rader for sikringer - disse var det dog bare å skru ut og erstatte med enda en stålplate eller hva enn du ønsker å bruke. 

I ettertid har jeg innsett at det sikkert hadde vært (mye) enklere å bruke en plate med kryssfinér i stedet for den perforerte stålplaten (mtp montering av utstyr). Stålplaten avleder varme noe bedre enn det kryssfinér ville gjort men det spiller jo ikke så stor rolle hvis router/switch/hva enn du monterer ikke har metal-chassis selv. I tillegg er det mye utstyr som ikke er tilpasset skruehull som har 2cm mellom senter og da er det mer arbeid å tilpasse på en stålplate fremfor kryssfinér e.l.

Jeg måtte ha av varianten som var tilpasset 3" vegger pga diverse rør som gikk i vegge i bakkant av der jeg skulle ha skapet, men hvis man går for de som er for 4" vegg (eller med dybde > 100mm) har Stansefabrikken eget tilbehør som passer til skapene (patchepanel, schukobrakett, osv).

Endret av sorthull
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (På 13.2.2021 den 20.26):

Og kan jeg flytte veggboksen til telenor selv? Altså at man kan ta av dekslet skru den av veggen å flytte den uten å måtte løsne fiberkabelen inni boksen? Er flere meter med ekstra fiberkabel oppe på loftet så det er ikke et problem.

 

Det kommer veldig an på hvilke type kabel de har benyttet inn. Noen steder benyttes det ferdig kabel som plugges inn og da er det ikke noe problem så lenge man ikke får møkk på enden. Som hos meg benyttet de en utekabel som de terminerte i boksen, og de små lederne er ikke de enkleste å jobbe rundt. Flyttet den selv, men hadde ikke gjort det hvis jeg ikke hadde tilgang til sveisemaskin selv.

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Det kommer veldig an på hvilke type kabel de har benyttet inn. Noen steder benyttes det ferdig kabel som plugges inn og da er det ikke noe problem så lenge man ikke får møkk på enden. Som hos meg benyttet de en utekabel som de terminerte i boksen, og de små lederne er ikke de enkleste å jobbe rundt. Flyttet den selv, men hadde ikke gjort det hvis jeg ikke hadde tilgang til sveisemaskin selv.

 

Ja jeg kommer ikke til å flytte veggboksen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...