Gå til innhold

Høytalerplugger til JBL

Anbefalte innlegg

Jeg har stående noen eldre høytalere JBL lx 9, de var på lagring, lenge mange år faktisk fra 2012 deromkring siden forsterker røk. Nå har jeg kjøpt ny trådløs forsterker og hadde lyst til å ta de i bruk, men det er noen begrensninger ser jeg:

Pluggene er ute og får de ikke inn. Er det noen som skjønner noe av dette? Kan ikke huske at jeg har knekket disse av, for så vidt ikke skrudd de ut heller 😮  men Hifi klubben mente jeg visst hadde det da jeg sendte bilde bilde . Flyttet for 3 år siden med lass og bærere osv ..

Jeg klarer ikke å skru de på plass. Jeg mangler også en plugg fordi den ble knekket ved et uhell etter et slag fra noe da den lå  nede på gulvet.

høyt inngang.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hårek skrev (51 minutter siden):

Du må vel bytte terminalene på høyttaler, da disse er knekt og ødelagt. Eksempel: https://www.satbutikken.no/lyd-og-bilde/d.i.y/hoyttalerterminaler-4-pk
Dekslet må skrues av for å komme til på innsiden. Vil trenge en loddebolt.

Jeg har skrudd ut 4 skruer, men dekslet sitter fast

Gouldfan skrev (1 time siden):

Du kommer vel til med tang med gripetak?

Gripe tak for å ta ut platen, gripe i det som er igjen av plugger for å dra ut hele platen? 

Lenke til kommentar
xrays skrev (12 minutter siden):

Jeg har skrudd ut 4 skruer, men dekslet sitter fast

Ja, det vil det nok gjøre. Det må være tett (lufttett), så det er muligens en pakning. Dessuten ser det ut som kassen er malt, og da sitter den nok i malingen i tillegg. Må nok bruke litt makt.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 minutt siden):

Ja, det vil det nok gjøre. Det må være tett (lufttett), så det er muligens en pakning. Dessuten ser det ut som kassen er malt, og da sitter den nok i malingen i tillegg. Må nok bruke litt makt.

Hårek skrev (1 time siden):

Du må vel bytte terminalene på høyttaler, da disse er knekt og ødelagt. Eksempel: https://www.satbutikken.no/lyd-og-bilde/d.i.y/hoyttalerterminaler-4-pk
Dekslet må skrues av for å komme til på innsiden. Vil trenge en loddebolt.

Hva gjør jeg med en loddebolt ?🤡

Endret av xrays
Lenke til kommentar
xrays skrev (15 minutter siden):

Hva gjør jeg med en loddebolt ?🤡

Om du ikke kan, så får du service sted til å gjøre det...radio og tv reperatør der du bor ordner det lett. Avtal pris, og handle inn reservedelene.

Timepris er dyrt I Norge, men det er et veldig enkelt inngrep.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Takk da ble man litt klokere. Hva med pluggene, er de standard uansett slik at jeg trenger bare 1 stk siden en knakk, eller har det noe med ohm å gjøre i tillegg til hvilke plugger? 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
xrays skrev (7 minutter siden):

Takk da ble man litt klokere. Hva med pluggene, er de standard uansett slik at jeg trenger bare 1 stk siden en knakk, eller har det noe med ohm å gjøre i tillegg til hvilke plugger? 

Det var et sted i Norge som alltid hadde billige Høytalerdeler,

Disse holdt på med sånt,prøv å ringe de..

https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/lyd-til-hjemmet/tilbehor-4/index.html

Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 time siden):

De er standard i den forstand at det bare er en enkel overgang mellom ytre og indre kabling. Men det kan være forskjellige dimensjoner etc som gjør at det trengs litt ferdighet for å få det til.

Dimensjoner hva mener du? Tror du ikke jeg kan bestille denne  i tilleg til de 3 jeg har?

https://www.satbutikken.no/lyd-og-bilde/a/v-kabler-og-tilbehor/bananplugg-4pk-merket-rod-og-sort?tol=7639

Endret av xrays
Lenke til kommentar
xrays skrev (1 time siden):

Dimensjoner hva mener du? Tror du ikke jeg kan bestille denne  i tilleg til de 3 jeg har?

https://www.satbutikken.no/lyd-og-bilde/a/v-kabler-og-tilbehor/bananplugg-4pk-merket-rod-og-sort?tol=7639

Nei ikke bananplugger. Du trenger nye Høytaler terminaler.

Jbl vet sikkert dimensjon men jeg vet ikke om kundsupport er bra. Vært et forsøk.

Den siden jeg linker til selger sånt til Gjør det selv hifi folk....

Lenke til kommentar
Mato skrev (10 timer siden):

kan jo bare lodde en ledning til den knekte terminalen om så, ikke optimalt men det vill jo funke, en mutter i rett diminsjon vil og sikkert klare og holde en ledning på plass, det er jo litt gjenger igjen. 

Den knekte pluggen kastet jeg og da sikter jeg til selve pluggen som man putter i høytaleren, se bilde, så jeg trenger en slik også. 

IMG_20210213_132152.jpg

Endret av Hårek
Bilder skal ikke siteres
Lenke til kommentar
xrays skrev (3 timer siden):

Den knekte pluggen kastet jeg og da sikter jeg til selve pluggen som man putter i høytaleren, se bilde, så jeg trenger en slik også. 

Det ser ut som vanlige bananplugger; det får du lett på nett eller i Hifiklubben.

Endret av Hårek
Bilder skal ikke siteres
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...