Kahuna Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Kjetil Lura skrev (2 timer siden): Hehe. Ingen bensin/diesel/gass anlegg som ikke har gått opp i flammer i starten, før du og jeg var her? Du har statistikken klar regner jeg med? Hvor stor andel av verdens bensinstasjoner har gått i lufta et hvilket som helst år? 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Kahuna skrev (30 minutter siden): Du har statistikken klar regner jeg med? Hvor stor andel av verdens bensinstasjoner har gått i lufta et hvilket som helst år? Virker jo som at det holder med 1 stasjon, men her er flere https://www.independent.co.uk/news/world/europe/russia-explosion-volgograd-today-blast-injuries-gas-station-a9663636.html https://www.bbc.com/news/world-africa-33003673 https://www.fireengineering.com/leadership/gasoline-filling-station-explosion-kills-three-philadelphia-fireman/ 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Dubious skrev (6 minutter siden): Virker jo som at det holder med 1 stasjon, men her er flere https://www.independent.co.uk/news/world/europe/russia-explosion-volgograd-today-blast-injuries-gas-station-a9663636.html https://www.bbc.com/news/world-africa-33003673 https://www.fireengineering.com/leadership/gasoline-filling-station-explosion-kills-three-philadelphia-fireman/ I 2019 gikk hele *3* hydrogenstasjoner i lufta. Med tanke på hvor få det er bør det smelle flere bensinstasjoner om dagen for å matche den statistikken. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Kahuna skrev (3 minutter siden): I 2019 gikk hele *3* hydrogenstasjoner i lufta. Med tanke på hvor få det er bør det smelle flere bensinstasjoner om dagen for å matche den statistikken. Hvor mange i 2020? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Dubious skrev (31 minutter siden): Hvor mange i 2020? Ingen i Norge! Hva med bensinstasjoner? Har du statistikken klar nå? Bedre eller værre enn hydrogenstasjoner? 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Sitat According to the National Fire Protection Association, every year more than 5000 gas station fires are reported in the US. ... Talking in numbers, on an average, gas station fires cause 48 civilian injuries, 2 civilian deaths, and $20 million in property damage every year. Vil si at det er noe verre enn hydrogenstasjonene, så langt Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 29 minutes ago, Kahuna said: Ingen i Norge! Er vel knapt hydrogenstasjoner igjen no vel? To i Oslo omegn, er vel det heila. For konsumersegmentet i hvertfall. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Drunkenvalley skrev (1 time siden): Er vel knapt hydrogenstasjoner igjen no vel? To i Oslo omegn, er vel det heila. For konsumersegmentet i hvertfall. Fokuset blir noe annerledes nå som Everfuel skal starte opp stasjoner i Norge. De har f.eks kjøpt opp Uno-X assets, som i så måte vil være de minste stasjonene som dukker opp igjen om de taes opp som de var. Fremover nå blir det rundt 800-1600kg stasjoner fremofor 200kg stasjoner fra tidligere. Prisen er den samme, så prisen per kapasitet har gått ned med en god del. Der man tidligere ville slite pga hver stasjon var avhengig av 100 personbiler, så fokuserer man nå på HDV segmentet. Der trengs det kun 10 kjøretøy per stasjon før den går greit rundt. Personbiler som fyller på samme nettverk blir altså krydder og en bonus fremfor et krav slik det var tidligere. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Dubious skrev (9 timer siden): Vil si at det er noe verre enn hydrogenstasjonene, så langt Kommer an på. Gikk stasjonene i lufta eller snakker vi at betjeningen måtte løpe ut med brannslukningsapparat? Bensin er på langt nær så utilgivelig som komprimert hydrogen og det ser vi tydelig på tallene du presenterer, 48 personskader på 5000 tilfeller taler sitt klare språk om at bensin ikke er særlig farlig. 3 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Kahuna skrev (2 timer siden): Kommer an på. Gikk stasjonene i lufta eller snakker vi at betjeningen måtte løpe ut med brannslukningsapparat? Bensin er på langt nær så utilgivelig som komprimert hydrogen og det ser vi tydelig på tallene du presenterer, 48 personskader på 5000 tilfeller taler sitt klare språk om at bensin ikke er særlig farlig. Står "on an average" som betyr i snitt Lenke til kommentar
trikola Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) 3 hours ago, Kahuna said: Kommer an på. Gikk stasjonene i lufta eller snakker vi at betjeningen måtte løpe ut med brannslukningsapparat? Bensin er på langt nær så utilgivelig som komprimert hydrogen og det ser vi tydelig på tallene du presenterer, 48 personskader på 5000 tilfeller taler sitt klare språk om at bensin ikke er særlig farlig. Og $20.000.000 på 5000 stasjoner betyr et gjennomsnittlig skadeomfang på $4000. Det er uheldig, men ikke skremmende. Endret 17. februar 2021 av trikola 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 trikola skrev (1 time siden): Og $20.000.000 på 5000 stasjoner betyr et gjennomsnittlig skadeomfang på $4000. Det er uheldig, men ikke skremmende. Det bare understreker det jeg sa, bensin er egentlig ikke særlig farlig. Hvor mye kostet eksplosonen i Sandvika? Jeg ser at NEL har satt av 35MNOK for å dekke opprydding, noe som er en faktor 1000 over det en bensinstasjonhendelse koster. 1 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) On 2/16/2021 at 9:01 PM, Kahuna said: Du har statistikken klar regner jeg med? Hvor stor andel av verdens bensinstasjoner har gått i lufta et hvilket som helst år? Trenger du statistikk fra meg på det? Har du ikke søke muligheter? https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=bensin+stanjoner+brann Endret 17. februar 2021 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 10 hours ago, Kahuna said: Det bare understreker det jeg sa, bensin er egentlig ikke særlig farlig. Hvor mye kostet eksplosonen i Sandvika? Jeg ser at NEL har satt av 35MNOK for å dekke opprydding, noe som er en faktor 1000 over det en bensinstasjonhendelse koster. Bensin damp er ikke særlig farlig? Bensin er meget farlig. Ta en test selv. Den er mye verre enn gass/diesel. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. februar 2021 Del Skrevet 18. februar 2021 Kjetil Lura skrev (10 timer siden): Bensin damp er ikke særlig farlig? Bensin er meget farlig. Ta en test selv. Den er mye verre enn gass/diesel. Leste du ikke tallene tidligere i tråden? Sammenliknet med komprimert hydrogen er bensin ikke særlig farlig. 2 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Jo begge er farlig i damp form. Er det som jeg snakker om. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 On 2/17/2021 at 11:34 AM, Kahuna said: Det bare understreker det jeg sa, bensin er egentlig ikke særlig farlig. Hvor mye kostet eksplosonen i Sandvika? Jeg ser at NEL har satt av 35MNOK for å dekke opprydding, noe som er en faktor 1000 over det en bensinstasjonhendelse koster. Mye. Hvor mange ikke hydrogen stasjoner har eksplodert? Hydrogen er for meg fremtiden, samme med el og diesel/bensin. Jeg velger hybrid i 2022. Du snakker om EN hy stasjon i norge. Jepp, vet du er mot hy. Jeg sier ja takk til alle nye/el/hy osv. Hva men resten av stasjonene som brenner i verden? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 1,3 kroner pr kWh på de lokale superladerene i dag. Latterlig billig, ble dog ingen lading på meg da de er alt for raske. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Kjetil Lura skrev (1 time siden): Jo begge er farlig i damp form. Er det som jeg snakker om. Hydrogen er *mye* farligere enn bensindamp. Det kan antennes over en mye videre blanding av gass/luft, det tenner mye lettere og dessuten kan knallgass *detonere*. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 Just now, Kahuna said: Hydrogen er *mye* farligere enn bensindamp. Det kan antennes over en mye videre blanding av gass/luft, det tenner mye lettere og dessuten kan knallgass *detonere*. Hehe, okay. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå