Gå til innhold

Tesla setter ned ladeprisen for å redusere ladekøer


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Dubious said:

Snart må vi gå over til å bruke gass for å varme vannet

I USA bruke de gass til å varme vann til dusjing, oppvaskmaskin og vaskemaskin
Mange har også gassovner, både til mat og til varme

Det er neppe i kortene å gå bakover i tid med dette, sida betre handtering av straumbyrden utover dagen kan utgjere store kvalitetsøkninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (15 minutter siden):

Nei, kanskje man ikke skal stole helt og holdent på hva Statnett påstår.

Takk! Dette kan jo være opptakten til et svar på spørsmålet jeg stilte.

uname -i skrev (15 minutter siden):

Hvordan er det med disse AMS-greiene som er påtvunget folk? Er de kapable til å registrere strømforbruk per kurs og få ut noen fakta om hva som trekker strøm og når i et typisk elbil-hjem?

Nei, det er kun samlet forbruk som måles. Den måler kun strømmen via kabelen som går til hovedsikringa til hver abonnent. F.eks inntakskabelen til en enebolig, eller til hver av abonnentene i en firemannsbolig.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (22 timer siden):

Det er 100% sikkert at en "full tank" hurtiglading kommer til å koste det samme som en full tank bensin i nær fremtid. Åpenbart skal bensinstasjonkjedene fortsette å flå bilister og skylde på avgiftene når de går over til strøm. Tesla kommer ikke da til å holde igjen prisene, når de ser de kan ta mye mer. De vil tross alt tjene mest mulig penger. Alle vil det.

I tillegg er jeg ganske sikker på at vi vil se differensierte priser i fremtiden. Meningsløst å ta 4-5 kroner/kWt hvis det er kø ut døren. Da er det bare å rampe opp prisen og utnytte betalingsviljen. Eneste de trenger, er å legge på kWt-prisen på de pristavlene bensinsrasjonkjedene alltid har hatt.

Større batterier/lengre rekkevidde og hjemmelading gjør at det blir mindre behov for hurtiglading. Så om det blir mye dyrere så blir det uansett en sjelden gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (7 timer siden):

Jeg hørte på radioen at batteribileiere ble oppfordret til å unngå lading mellom 8 og 9 på morgenen, var det vel. Allerede når elbiler utgjør 10-15% av bilparken. Har sett regnesrykker som tilsier 10-15% større effektbelastning på el-nettet ved full elektrifisering av bilparken, og det har vel hurtiglade-leverandører også sett. Det betyr vel at det kreves store oppgraderinger på effekt i løpet av 10-15 år, men finnes det planer? Man rekker jo å fase inn mange hydrogenstasjoner også i et slikt tidperspektiv, og hydrogen kan jo produseres ved energikilden og fraktes på eksisterende veier. Og i gassnettet der de har slikt, som i sentral-europa.

De fleste elbiler er da ferdigladet lenge før kl. 8 på morgenen. Det er jo da folk er på vei til jobb. Så det er neppe elbiler som utgjør forbruket her. Men at andre ting bruker så mye strøm at man ikke ønsker enda større bruk gir mening, selvsagt.

Hydrogen for biler er en svindel og blindvei.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 timer siden):

I tillegg til at elbilandelen foreløpig er lav så er vi også midt inne i en pandemi som gjør at store deler av befolkningen holder seg hjemme og ikke trenger å lade/forvarme elbilen om morgenen. I  en normalsituasjon så ville problemet dermed vært mye større.

Med tanke på omtrent alle ville vært ferdigladet lenge før 8 på morgenen så ville neppe problemet vært så mye større. Hvis bilen står og lader hele natten så er det veldig få som fortsatt står og lader kl. 8 - et tidspunk når folk uansett er på vei til jobb, og dermed har plugget ut elbilene sine.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Han oppfordret folk til å ikke lade eller forvarme elbilen om morgenen. Mest sannsynlig så kom han med den oppfordringen fordi det forekommer i så stor grad at det er et problem. Ellers hadde det vært liten grunn til å si noe som helst.

Ah, så du løy igjen...

Edit: Ok, jeg skal la tvilen komme det til gode. Du ble antakelig bare litt ivrig da du leste hva Statkraft-sjefen sa, og så utbroderte du det litt vel mye i diskusjonen for å "vinne". Det var antakelig ikke bevisst.

Så da kan vi egentlig bare legge hele diskusjonen død fordi den er uten grunnlag, og det er ingen som faktisk tror at lading av elbiler er et problem på et tidspunkt der 1) omtrent alle er ferdig ladet for lengst, og 2) en stor andel av dem faktisk er ute på veiene fordi folk skal på jobb, skole, osv.

Endret av hekomo
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

HAN-porten er sperret mot inngående kommunikasjon av prinsippielle og sikkerhetsmessige grunner. Det er kun utgående info.

Ja tenkte at sikringene måtte sende data tilbake gjennom stømkabelen isåfall. Litt som at man kan sende nettverk mellom stikkontakter og at hver sikring har sin egen adresse.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Snart må vi gå over til å bruke gass for å varme vannet

I USA bruke de gass til å varme vann til dusjing, oppvaskmaskin og vaskemaskin
Mange har også gassovner, både til mat og til varme

Kraftnettet har plenty av kapasitet til å varme vann, selv den januardagen med rekordforbruk. Bare ikke akkurat kl 08-09 den dagen. Uhyre få vil merke om oppvarmingen skjer med en gang eller om den utsettes noen timer.

Dubious skrev (19 minutter siden):

Flere elbiler som kommer med hengerfeste nå, så da kan man kjøpe dieselaggregat på henger for de lengre turene

Forsøk på morsomhet? Kjempegøy med 20-timers "hurtigladepauser" på langtur med strøm til 15 kr/kWh. :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Dubious said:

Flere elbiler som kommer med hengerfeste nå, så da kan man kjøpe dieselaggregat på henger for de lengre turene

Må man ha henger?

Får jo fint ett stort aggregat bak i en Model S f.eks 😛

Tipper man får med seg ett gedigent aggregat i en Model X.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Ja tenkte at sikringene måtte sende data tilbake gjennom stømkabelen isåfall. Litt som at man kan sende nettverk mellom stikkontakter og at hver sikring har sin egen adresse.

Tja, det er ikke noe mottaker for signaler fra sikringene i AMS-måleren, men drar vi det langt nok, noe a la dette hacking-forsøket, så kan det i teorien være mulig for smarte sikringer å slå av og på kursen som et slags morsesignal med lav nok frekvens til at måleren kan plukke det opp som et signal. AMS-måleren akkumulerer data pr halve minutt om jeg husker rett så man kunne i teorien fått inntil 1 bit pr 30 sekunder båndbredde. Men seriøst, hvis man ønsker å måle enkeltkurser og sende dataene ut på nett så kjøper man heller Schneider Powertag eller lignende og sender dataene ut via den vanlige internettlinja. Mye MYE enklere og mer effektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

I fremtiden vil det koste mere å fylle el bilene. Staten trenger å få inn penger.

Strøm blir nok dyrere i framtida ja, men neppe på grunn av staten. Det er nok mer fordi sånne som konserndirektøren i Statnett vil ha høyere bonus. Gunnar Løvås har visst ingenting i mot å bruke misinformasjonskampanjer for å bygge støtte for det i befolkningen, folk flest som hverken bryr seg eller kan noe særlig om temaet. Lette offer for propaganda som "Elbilene har skylda". Bare gjenta det mange nok ganger så blir det nok en vedtatt sannhet som ikke kan motsies selv med fakta.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...