Gå til innhold

Tesla setter ned ladeprisen for å redusere ladekøer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (9 minutter siden):

Det er vel først og fremst *deg* som driver hatretorikk i denne tråden. Også later du som du blir fornærmet når noen påpeker det..

Da foreslå jeg at du henviser til én eneste setning jeg har skrevet som faller inn under definisjonen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Dette er den rene galskapen. Har det  rablet for deg? Konserndirektøren i Statnett sier at elbil-lading om morgenen er et problem og du mener det er å sammenligne med rasisme og hatretorikk?  

Du har gjennom flere innlegg vist at du går fullstendig opp i liminga fordi du ikke tåler å høre saklig argumentasjon. Du bør ta det til etterretning og skaffe deg profesjonell hjelp.

Trengte ikke lete lenge for å finne det nei.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Trengte ikke lete lenge for å finne det nei.

Det er jo ikke hatretorikk å konstatere at det har rablet for enkelt-debattanter her.  Jeg tror du bør lese deg opp på begrepet før du bare slenger det ut om all uenighet.

Men på planeten du og han befinner deg på så er altså en påstand om at elbil-lading innebærer en utfordring for kraftforsyningen det samme som rasisme, transfobi og sexisme. Det er slik man tyr til når man har gått tom for argumenter og noen har tydeligvis en veldig slunken argumentkasse. Det er også en fornærmelse mot de gruppene som er utsatt for ekte hatretorikk at begrepet vannes ut og inkluderer alle som ytrer saklig uenighet. I en teknisk diskusjon til og med.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Dette er den rene galskapen. Har det  rablet for deg? Konserndirektøren i Statnett sier at elbil-lading om morgenen er et problem og du mener det er å sammenligne med rasisme og hatretorikk?  

Det er da vitterlig ikkje kva konserndirektøren Gunnar Løvås har sagt forresten.

Quote
5. februar 2021 kl. 08:26 

Elbil bør ikke lades på morgenen 

Torsdag morgen brukte vi mer strøm enn noen gang i Norge. Nå ber Statnett folk om ikke å lade elbilen mellom klokka 8 og 9 på morgenen. Gunnar Løvås, konserndirektør for system og marked i Statnett, ber folk tenke igjennom når de bruker strøm.

https://www.nrk.no/innlandet/elbil-bor-ikke-lades-pa-morgenen-1.15360283

Quote

Statnett-sjefen ber elbileiere å droppe lading og oppvarming av bilen om morgenen.

E24 skriver torsdag kveld om rekordforbruk av strøm, og i den sammenhengen kommer konserndirektør Gunnar Løvås i Statnett med oppfordringen til elbileierne.

Han slår fast at åtte til ni på kvelden er et mye bedre tidspunkt for lading enn åtte til ni om morgenen.

– Det varierer litt fra dag til dag og hvor du er i landet, men etter klokka åtte om kvelden og frem til klokka seks på morgenen, er det stort sett mye billigere, sier Løvås til nettstedet.

I 2019 var det ifølge SSB nærmere 30.000 elbiler i Asker og Bærum.

– Det gjelder spesielt i disse periodene hvor vi har det veldig kaldt. Å heller lade elbilen på kvelden er en vane det vil lønne seg å bli vant med, forklarer Løvås.

Flere rekorder

Det er satt flere rekorder i strømforbruketden siste uken. Høyt forbruk skyldes ikke bare kulden.

– Det er også resultat av økt elektrifisering av samfunnet, både innen transport og industri, og en vridning bort fra fossile brensler til oppvarming – der oljefyring ble forbudt fra 2020, sier Løvås.

https://www.budstikka.no/elbil/ber-elbileiere-droppe-a-varme-opp-bilen-om-morgenen/625533!/

Det er vel berre du som vinkler det som at elbiler er problemet her. 

At det er enkelt å flytte når ein lader elbilen er jo rett og slett ikkje å påstå at elbilen er skylden for kvifor ein burde gjere det. Men det er mykje enklere å lade bilen ein anna tid på døgnet enn å dusje kvelden før for folk flest.

 

...men no endret du emnet igjen fordi det passet deg, da. Kva skjedde med å svare @Simen1 skikkelig?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Siden ingen andre svarer får jeg svare meg selv på hva man kan gjøre med dusjtoppen:

Permanent tiltak: Installere tidsur på VVB-kursen i sikringsskapet, justere den til å varme opp vannet kun om natta. NB. Installasjonen må gjøres av fagfolk. Justeringen via knappene kan gjøres av ufaglærte.

Midlertidig tiltak de mest ekstreme dagene i året: Vippe ned sikringa til VVB-kursen før man tar morgendusjen, og vippe den opp igjen om kvelden. Det er ofte nok varmt vann til en hel dags forbruk med sikringa av og så lite varmelekkasje at det holder ok temperatur. Men det kommer jo an på mye så her må man bare prøve seg frem. Helt greit å gjøre en ukes tid eller noe sånt, men la det bli med ekstremdagene og ikke bruk det som permanent løsning.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (23 minutter siden):

Det er da vitterlig ikkje kva konserndirektøren Gunnar Løvås har sagt forresten.

Han oppfordret folk til å ikke lade eller forvarme elbilen om morgenen. Mest sannsynlig så kom han med den oppfordringen fordi det forekommer i så stor grad at det er et problem. Ellers hadde det vært liten grunn til å si noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (6 minutter siden):

Tja, enkelte kjører jo gjerne absurde omveier for å slippe bompenger eller fylle bensin til 10 øre mindre per liter. Gjerrigknarken er sterk i en god del.

Joda, har hørt historier om folk som brenner bensin for 20 kroner og 20 minutter arbeidstid for å spare 10 øre/liter i andre enden av byen, men er ikke det stort sett vandrehistorier / vitser med tvilsom sannhetsgehalt?

En historie "alle" har hørt men ingen kjenner vedkommende eller kjenner seg selv igjen..

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Nei, det var et eksempel!! Model 3 er på 480kg og Model S/X er på 540 kg. Den mest solgte bilen i fjor og hittils i år, Audi e-tron 700 kg. At du fremdeles driver og knuger på at jeg bruker 500 kg som eksempel er bare et bevis på at du ikke har noe som helst å bidra med. Jeg kunne selvfølgelig skreveet 400 kg. Å få det fra 10 minus til 10 pluss krever omtrent 3 tapsfrie kilowattimer.

Men knapt noen av disse forvarmer batteriet fra strømnettet. En varmer opp kupéen og så får oppvarming av batteriet bli underveis. Kverruleringen din skriver deg kun ut av debatten siden du så tydelig understreker at du ikke har fått med deg fakta. Det er jo heller ingen av disse bilene som får til å forvarme batteriet slik du vil ha det på 1 time tilkoblet strømnettet mens bilen i de fleste tilfeller er kjørt til jobb, eller ikke kjøres i det hele tatt slik som er svært vanlig nå som en oppfordres til hjemmekontor. Hvorfor skal samtlige elbiler varme opp batteriet på en måte en ikke gjør i løpet av en time hvor nesten ingen har behov for det, samtidig som veldig få faktisk skal kjøre noe sted?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan jo innrømme at me slit med straumen i huset her, så eg lader på tregeste hastigheten ioniq'en tilbyr. Men problemet er jo først og fremst at det går usakleg mykje strøm i å holde boligen varm, og at heila straumnettet i huset er knotete. 

For eksempel er lastbalanseringen heilt ute på vidda. Dette til dels pga at boligen har "tre" strømskap. Dvs frå inntak går det til 3. etasjes strømskap. Dette skapet er for tredje etasje + varmepumpe i 2. etasje. Det går ned til 1. etasje, kor det splittes i to - 1. og 2. etasje er ein rekke med sikringer med eigen hovudsikring, mens leiligheten i første etasje er eigne sikringer og hovudsikring i same skapet.

Om det høyres forvirrende ut så er det fordi det nettopp er nøyaktig det. 😂

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (13 minutter siden):

Han oppfordret folk til å ikke lade eller forvarme elbilen om morgenen. Mest sannsynlig så kom han med den oppfordringen fordi det forekommer i så stor grad at det er et problem. Ellers hadde det vært liten grunn til å si noe som helst.

Løvås driver nok heller med taktikk. Bransjen har i mange år fyrt opp om dette uten å noen gang klare å sannsynliggjøre det, de ønsker å få staten med på at de må øke prisene sine for å gjøre det de egentlig skulle gjort de siste tiårene. Og han bommer spesielt sterkt nå som veldig mange jobber hjemmefra og dermed ikke kjører. Stadig flere boliger, mange hjemme som skal varme opp kontorplassen, oppvaskmaskiner startes og vann skal varmes. Elbilene er ferdig ladet og bare noen få er igjen til å forvarme tilkoblet nettet i den timen forbruket var høyest. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, uname -i said:

Han oppfordret folk til å ikke lade eller forvarme elbilen om morgenen. Mest sannsynlig så kom han med den oppfordringen fordi det forekommer i så stor grad at det er et problem. Ellers hadde det vært liten grunn til å si noe som helst.

Kva skjedde med saklig diskusjon igjen?

Altså du vedkjenner her at du berre finner på fiksjoner som passer din retorikk her. Du har no erkjent at du ikkje har noko faktuelt grunnlag for påstanden din, og berre synser uten basis i realiteten, og påstår det som fakta.

Saklig diskusjon er da umogleg når du berre finner på dritt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 13.2.2021 den 16.40):

Siden ingen andre svarer får jeg svare meg selv på hva man kan gjøre med dusjtoppen:

Permanent tiltak: Installere tidsur på VVB-kursen i sikringsskapet, justere den til å varme opp vannet kun om natta. NB. Installasjonen må gjøres av fagfolk. Justeringen via knappene kan gjøres av ufaglærte.

Midlertidig tiltak de mest ekstreme dagene i året: Vippe ned sikringa til VVB-kursen før man tar morgendusjen, og vippe den opp igjen om kvelden. Det er ofte nok varmt vann til en hel dags forbruk med sikringa av og så lite varmelekkasje at det holder ok temperatur. Men det kommer jo an på mye så her må man bare prøve seg frem. Helt greit å gjøre en ukes tid eller noe sånt, men la det bli med ekstremdagene og ikke bruk det som permanent løsning.

Jeg svarer meg selv igjen. Begge disse tiltakene flytter ca 2,6 kWh fra morgen til kveld, regnet per morgendusjende person. Blir det veldig langt unna å anslå at ca annenhver nordmann dusjer om morgenen? Ca 2,72 millioner personer. 2,6 kWh * 2,72 millioner mennesker = 7,1 GWh. Hvis vi antar det tar i snitt 2 timer å varme opp VVB inklusive noe forskjøvet samtidighet så vil det si 3,55 GW. Alle tiders effektrekord var på 24,536 GW mellom kl 08 og 09 fredag 15. januar i år. Hadde alle fulgt mitt råd om å koble ut VVB den morgenen så ville effekttoppen vært redusert med formidable 15%. Ikke at det er realistisk i år, men det viser hvor effektivt mitt råd potensielt kan bli mot nettopp morgendusjtoppen.

Gunnar Løvås i Statnett sin oppfordring til elbileiere er derimot som vist, en skivebom. Det er en skam at det drives bevisst misinformasjon om dette. Det er nesten for utrolig om en i hans stilling lider av kunskapsmangel om nettopp dette. Derfor kaller jeg det bevisst misinformasjon. Nå som jeg har svart på mitt eget spørsmål om hva vi kan gjøre med dusjtoppen, så håper jeg noen vil prøve å svare på spørsmålet om hva som er motivasjonen bak misinformasjonen.

Endret av Simen1
benevningsfeil
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Kva skjedde med saklig diskusjon igjen?

Altså du vedkjenner her at du berre finner på fiksjoner som passer din retorikk her. Du har no erkjent at du ikkje har noko faktuelt grunnlag for påstanden din, og berre synser uten basis i realiteten, og påstår det som fakta.

Saklig diskusjon er da umogleg når du berre finner på dritt.

Jeg har sjelden truffet på noen som er så ute til lunsj som du er og her snakker man "pretty stiff competition".

Det jeg skrev var den naturlige tolkningen av det Statnetts konserndirektør sa. Det går fint å argumentere mot det saklig. For eksempel så klarte brukeren Bengt Who det helt fint.

Lær av ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (15 minutter siden):

Løvås driver nok heller med taktikk. Bransjen har i mange år fyrt opp om dette uten å noen gang klare å sannsynliggjøre det, de ønsker å få staten med på at de må øke prisene sine for å gjøre det de egentlig skulle gjort de siste tiårene. Og han bommer spesielt sterkt nå som veldig mange jobber hjemmefra og dermed ikke kjører. Stadig flere boliger, mange hjemme som skal varme opp kontorplassen, oppvaskmaskiner startes og vann skal varmes. Elbilene er ferdig ladet og bare noen få er igjen til å forvarme tilkoblet nettet i den timen forbruket var høyest. 

Nei, kanskje man ikke skal stole helt og holdent på hva Statnett påstår. Hvordan er det med disse AMS-greiene som er påtvunget folk? Er de kapable til å registrere strømforbruk per kurs og få ut noen fakta om hva som trekker strøm og når i et typisk elbil-hjem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -i said:

Hvordan er det med disse AMS-greiene som er påtvunget folk? Er de kapable til å registrere strømforbruk per kurs og få ut noen fakta om hva som trekker strøm og når i et typisk elbil-hjem?

Nix. 2 ledere inn og 2 ledere ut.

Med mindre sikringene er smarte og kommuniserer tilbake til måleren er det ganske vanskelig for den å vite hva som trekker strøm. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Med mindre sikringene er smarte og kommuniserer tilbake til måleren er det ganske vanskelig for den å vite hva som trekker strøm. 

HAN-porten er sperret mot inngående kommunikasjon av prinsippielle og sikkerhetsmessige grunner. Det er kun utgående info.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...