Gå til innhold

Tesla setter ned ladeprisen for å redusere ladekøer


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (7 minutter siden):

Oppfordringen kommer nok fra noen som ikke skjønner hva morgen-toppen kommer av.

Statnett

Simen1 skrev (7 minutter siden):

Sorry, men det er ikke elbilistenes feil at det sitter noen idiotiske forståsegpåere og tror noe om ting de ikke har peiling på, for ikke å si elbilhatere som bevisst planter hatretorikk og håper noen biter på.

Statnett driver med hatretorikk. Skal si karakteristikkene sitter løst. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (33 minutter siden):

I tillegg til at elbilandelen foreløpig er lav så er vi også midt inne i en pandemi som gjør at store deler av befolkningen holder seg hjemme og ikke trenger å lade/forvarme elbilen om morgenen. I  en normalsituasjon så ville problemet dermed vært mye større.

Forvarming skjer før man kjører til jobben. Mange begynner kl 08.00 og må dra hjemmefra en stund før det, f.eks 07.30. Forvarming må nødvendigvis skje i før av avreise f.eks 07.00 - 07.30. Morgentoppen er ikke i det tidsrommet. Den er mellom kl 08 og 09. Varmtvannsberedere står på ca et par timer fra man begynner å dusje, f.eks kl 07.00 hvis man må kjøre og kanskje rundt 07.30 om man bor nært nok til å gå eller sykle. Eller rundt kl 08 om man skal på skole som starter 08.30. Derfor topper det seg mellom kl 08 og 09 og ikke når folk formvarmer bilen. Ofte bor flere personer i samme husstand og dusjer etter hverandre.

Samme bevisførsel kan vi se på enkle effektberegninger. Hvis annenhver nordmann dusjer på morgenen, i gjennomsnitt 8 minutter med sparedusj på 8 liter/minutt i 40°C vann som er varmet opp fra 5°C så trengs det ca 7 GWh for å varme opp vannet igjen. Fordelt på 2 timer blir det ca 3,5 GW effekt.

Hvis halvparten av landets 330 000 elbiler forvarmer bilen samtidig og trekker i snitt 2 kW i 10 minutter hver så blir det ca 0,1 GWh. Siden folk forvarmer til varierende tider (la oss for enkelhets skyld si alle gjør det innenfor kl 07-08) så blir det altså 0,1 GW effekt.

Dusjing gir altså i størrelseorden 35 ganger større bidrag til effekttoppen enn forvarming av elbiler, og toppen skjer på et annet tidspunkt, som er i tråd med når toppen i kraftnettet måles.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Forvarming skjer før man kjører til jobben. Mange begynner kl 08.00 og må dra hjemmefra en stund før det, f.eks 07.30. Forvarming må nødvendigvis skje i før av avreise f.eks 07.00 - 07.30. Morgentoppen er ikke i det tidsrommet. Den er mellom kl 08 og 09. Varmtvannsberedere står på ca et par timer fra man begynner å dusje, f.eks kl 07.00 hvis man må kjøre og kanskje rundt 07.30 om man bor nært nok til å gå eller sykle. Eller rundt kl 08 om man skal på skole som starter 08.30. Derfor topper det seg mellom kl 08 og 09 og ikke når folk formvarmer bilen.

Samme bevisførsel kan vi se på enkle effektberegninger. Hvis annenhver nordmann dusjer på morgenen, i gjennomsnitt 8 minutter med sparedusj på 8 liter/minutt i 40°C vann som er varmet opp fra 5°C så trengs det ca 7 GWh for å varme opp vannet igjen. Fordelt på 2 timer blir det ca 3,5 GW effekt.

Hvis halvparten av landets 330 000 elbiler forvarmer bilen samtidig og trekker i snitt 2 kW i 10 minutter hver så blir det ca 0,1 GWh. Siden folk forvarmer til varierende tider (la oss for enkelhets skyld si alle gjør det innenfor kl 07-08) så blir det altså 0,1 GW effekt.

Dusjing gir altså i størrelseorden 35 ganger større bidrag til effekttoppen enn forvarming av elbiler, og toppen skjer på et annet tidspunkt, som er i tråd med når toppen i kraftnettet måles.

Bevisførsel? Du trekker bare tilfeldige tall opp av hatten. Kun 0,3 kWh for å forvarme kupe og batteri? Man kan jo ta varmekapasiteten til en batteripakke på 500 kg og gange opp det som skal til for å varme den opp fra 5 minusgrader. At alle begynner på jobb klokken 8? Det er bare å se på køene i rushtrafikken det og de er verst mellom 8 og 9.

Og dusje om morgenen har man alltid gjort. Elbilenes kraftbehov kommer på toppen. Og mens man med varmtvannsberedere hvertfall har muligheten til å utsette oppvarmingen noen timer etter morgenstellet så vil folk som kjører elbil ønske seg en god og forvarmet bil der og da.

Men du får vel bare avfeie det som hatretorikk igjen. Jeg antar de som virkelig utsettes for hatretorikk føler det er rimelig at de blir gruppert sammen med elbil-eiere som ikke tåler saklig diskusjon.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, uname -i said:

Men du får vel bare avfeie det som hatretorikk igjen. Jeg antar de som virkelig utsettes for hatretorikk føler det er rimelig at de blir gruppert sammen med elbil-eiere som ikke tåler saklig diskusjon.

Eg høyre denne retorikken om alle former av hatretorikk frå dei som driv med hatretorikk, og aldri frå normale, veljusterte mennesker med reell interesse for dei utsatte individene. Transfobiske avviser med at dei ikkje er transfobiske, og at reelle ofre er det ein burde bry seg med, rasister gjer det same om rasisme, sexister om sexisme, osv.

Snodig. Alle av dei tar fornærmelse på vegne av grupper dei ikkje har demonstrert at dei bryr seg om i det heila. Skulle tru det var eit mønster av bad faith argumentasjon.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Dusjing gir altså i størrelseorden 35 ganger større bidrag til effekttoppen enn forvarming av elbiler, og toppen skjer på et annet tidspunkt, som er i tråd med når toppen i kraftnettet måles.

Må du alltid ødelegge en god diskusjon med kjedelige fakta?! 😝 Jeg vil mislike elbil, ikke ta fra jeg den gleden. Min VVB har tidsstyring og energimåling. Jeg ser enkelt forskjell på om noen dusjer om morgenen eller ei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (3 timer siden):

Og så kan du snyte i bommen til vei-samarbeidet til hyttefeltet, elbil skal moralsk sett være gratis.

Jeg har foreslått for urbefolkningen i bygda at elbilen inn skal få slippe gratis gjennom den bommen, men av en eller annen uforståelig grunn har det ikke falt i god jord 😆 Ikke vil de brøyte gratis heller. Eller måke hyttetaket. Ved må jeg også betale for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (38 minutter siden):

Man kan jo ta varmekapasiteten til en batteripakke på 500 kg og gange opp det som skal til for å varme den opp fra 5 minusgrader.

Det kan man, men er det realistisk? Det er ikke nødvendig å forvarme batteriet for å gjøre en gjennomsnittlig jobbreise. Jeg starter forvarming mens jeg drikker frokost. Da varmes ikke batteriet, men jeg har varm kupé og isfrie vinduer.

uname -i skrev (38 minutter siden):

At alle begynner på jobb klokken 8? Det er bare å se på køene i rushtrafikken det og de er verst mellom 8 og 9.

De bilene som står i kø mellom 8 og 9 trekker i hvert fall ikke strøm fra nettet.

uname -i skrev (38 minutter siden):

Og mens man med varmtvannsberedere hvertfall har muligheten til å utsette oppvarmingen noen timer

Den muligheten er ikke veldig enkelt tilgjengelig. Man må inn med noe utstyr. Holder for så vidt med et tidsur om VVB har støpsel. Om den er koblet fast så er det litt mer styr. Jobb for elektriker om det skal skje helt etter boka. Og man vil ikke spare inn noe de neste 100 åra elns.

Det er enklere å styre lading av elbil. De fleste (alle?) elbiler har innebygd styring. Evt. kan ladestasjonen ta seg av den jobben. Eller Tibber. Jeg har alle tre mulighetene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (22 minutter siden):

Eg høyre denne retorikken om alle former av hatretorikk frå dei som driv med hatretorikk, og aldri frå normale, veljusterte mennesker med reell interesse for dei utsatte individene. Transfobiske avviser med at dei ikkje er transfobiske, og at reelle ofre er det ein burde bry seg med, rasister gjer det same om rasisme, sexister om sexisme, osv.

Dette er den rene galskapen. Har det  rablet for deg? Konserndirektøren i Statnett sier at elbil-lading om morgenen er et problem og du mener det er å sammenligne med rasisme og hatretorikk?  

Du har gjennom flere innlegg vist at du går fullstendig opp i liminga fordi du ikke tåler å høre saklig argumentasjon. Du bør ta det til etterretning og skaffe deg profesjonell hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Dovreekspressen said:

Det er enklere å styre lading av elbil. De fleste (alle?) elbiler har innebygd styring. Evt. kan ladestasjonen ta seg av den jobben. Eller Tibber. Jeg har alle tre mulighetene.

  Veit at i min Ioniq er det i hvertfall ladeprogram kor bilen skal vera lada opp innad eit oppgitt tidspunkt. Same programmet er også kor eg sett forvarme til ein angitt antall grader.

Så batteriet er varmet opp 4-10 timer i forveien avhengig av hastighet, og den berre slurker nokre dråper med strøm mot slutten for å etterfylle strømmen som blir brukt på å forvarme kupeen.

Korleis @uname -i innbiller seg at alt dette skal skje klokka 8-9 når bilen er ute i trafikken er eit enormt mysterie ass. Batteriet var jo varma opp for timer sida, og forvarminga skjedde mens eg evt forberede meg for morgendagen. Varmtvannsbereden må varme vatn igjen etter at eg har forlatt boligen i praksis...

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er bare begynnelsen. Dette "forsøket" vil bli betraktet som vellykket av Tesla. De vet hva de holder på med, les: https://competera.net/resources/articles/dynamic-pricing-algorithm

Med konklusjonen "vellykket" hos Tesla så blir dette innført i full skala. Og siden dette blir «vellykket» hos Tesla så blir det nok «vellykket» hos andre operatører for elbillading også. Da er det vi som forbrukere som blir tvunget til å løpe etter prisalgoritmene til alle «elbilladeoperatørene» for å spare penger.

Løsningen er at alle operatører som selger strøm for elbillading må publisere alle priser på internett/API-er slik at f eks appen "prisjakt.no" kan hjelpe oss å velge billigst operatør når vi kjører mellom Oslo og Trondheim. I tillegg må operatørene forplikte seg til å holde prisene fast i minimum 24 timer (fra 00.00 til 23.59). Dette for å unngå at operatørene spekulerer i å endre prisene vesentlig to timer etter at du har kjørt fra Oslo mot Trondheim.

I denne saken må Konkurransetilsynet, Forbrukertilsynet, Forbrukerrådet, Elbilforeningen mfl komme på banen, og bidra konstruktivt for oss forbrukere. I dag er disse aktørene passive eller fraværende innenfor dette området.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Bevisførsel? Du trekker bare tilfeldige tall opp av hatten. Kun 0,3 kWh for å forvarme kupe og batteri? Man kan jo ta varmekapasiteten til en batteripakke på 500 kg og gange opp det som skal til for å varme den opp fra 5 minusgrader. At alle begynner på jobb klokken 8? Det er bare å se på køene i rushtrafikken det og de er verst mellom 8 og 9.

Og dusje om morgenen har man alltid gjort. Elbilenes kraftbehov kommer på toppen. Og mens man med varmtvannsberedere hvertfall har muligheten til å utsette oppvarmingen noen timer etter morgenstellet så vil folk som kjører elbil ønske seg en god og forvarmet bil der og da.

Men du får vel bare avfeie det som hatretorikk igjen. Jeg antar de som virkelig utsettes for hatretorikk føler det er rimelig at de blir gruppert sammen med elbil-eiere som ikke tåler saklig diskusjon.

Hvorfor forvarme batteriet? Hvor har du 500 kg fra? Hvor har du -5°C fra? Hvor har du det fra at alle begynner på jobb kl 08? Hvor har du det fra at rushen er verst kl 08-09? Hvorfor kommenterer du ikke antagelsen om at så mye som halvparten av elbilistene forvarmer bilen via kabel? Eller at bare halvparten av befolkninga dusjer om morgenen og at de bare bruker 32 liter varmvann hver? Trekker du bare tilfeldige tall og forutsetninger opp av hatten?

Om dusjing står for 35, 30 eller 40 ganger mer enn elbiler er bare flisespikking som viser at du ikke bryr deg om poenget. Poenget er at det er direkte feil å henge ut elbilene for å skape morgentoppen. Det er det dusjinga som gjør. La oss gå videre fra flisespikking til selve poenget og resonere litt over hva som ligger bak villedingen og hvordan vi egentlig løser dusjtoppen.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

Trekker du bare tilfeldige tall og forutsetninger opp av hatten?

Sjølvsagt. Er jo egentlig ganske vanskelig å hate elbiler om ein baserte seg på fakta. 👀 Då sitt ein jo plutselig fort igjen med berre "eg like ikkje at dei er stillegående og at dei ikkje forgifter meg med gasser"...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Hvorfor forvarme batteriet? 

Det kan du spørre elbilprodusenten din om. Hvorfor har dere en funksjon for forvarming av batteriet. Jeg registrerer at det kan gjøres, blir gjort og at i veldig mange tilfeller så går det ikke å forvarme kupeen uten at batteriet også varmes opp når bilen er plugget  i veggen.

Simen1 skrev (17 minutter siden):

Hvor har du 500 kg fra?

Batteripakker. Hvorfor spør du om dette?

Simen1 skrev (18 minutter siden):

Hvor har du -5°C fra?

Sjekk yr.no. Igjen hvorfor insisterer du på å spørre om sånt. Du vet at det er kaldt ute nå?

Simen1 skrev (19 minutter siden):

Om dusjing står for 35, 30 eller 40 ganger mer enn elbiler er bare flisespikking som viser at du ikke bryr deg om poenget. Poenget er at det er direkte feil å henge ut elbilene for å skape morgentoppen. Det er det dusjinga som gjør. 

Jeg ser bare din påstand her hvor alle i hele Norge tydeligvis lader ferdig om natta og ikke bruker noe om morgenen. Og det som teller her er for en husstand med dusj og elbil. Ikke i nærheten at det er 30-40 ganger mer energibehov for dusjing enn elbil-lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Det kan du spørre elbilprodusenten din om. Hvorfor har dere en funksjon for forvarming av batteriet. Jeg registrerer at det kan gjøres, blir gjort og at i veldig mange tilfeller så går det ikke å forvarme kupeen uten at batteriet også varmes opp når bilen er plugget  i veggen.

Vi snakker om effekttoppen i kraftnettet. Hva jeg personlig gjør spiller veldig liten rolle. Det er hva gjennomsnittet gjør som betyr noe for toppene.

uname -i skrev (1 minutt siden):

Batteripakker. Hvorfor spør du om dette?

500 kg som et gjennomsnitt?

uname -i skrev (2 minutter siden):

Sjekk yr.no. Igjen hvorfor insisterer du på å spørre om sånt. Du vet at det er kaldt ute nå?

-5°C i gjennomsnitt?

uname -i skrev (2 minutter siden):

Jeg ser bare din påstand her hvor alle i hele Norge tydeligvis lader ferdig om natta og ikke bruker noe om morgenen. Og det som teller her er for en husstand med dusj og elbil. Ikke i nærheten at det er 30-40 ganger mer energibehov for dusjing enn elbil-lading.

Alle i hele Norge? Siter meg gjerne så jeg kan se hvor jeg har skrevet det.

Kom gjerne med et regnestykke som viser at jeg ikke er i nærheten med mitt estimat på 30-40 ganger mer effekt for dusjing enn for forvarming av elbiler. (Ja, jeg ser begge de to vridningene av det jeg skrev)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

500 kg som et gjennomsnitt?

Du har selv en bil med batteripakke på 540 kg og et merke som det er solgt 80 000 av og du lager et stort nummer av at jeg bruker 500 kg som eksempel? OK, det er i det minste representativt for resten av argumentasjonen din.

Simen1 skrev (22 minutter siden):

-5°C i gjennomsnitt?

Jeg kunne kanskje gått litt lavere i den kuldeperioden vi er inne i. Men hva som er gjennomsnitt over et år, eller i verden, spiller ingen rolle. Kraftforsyningen må dimensjoneres etter toppene og da er en langvarig kuldeperiode et godt eksempel på det. 

Simen1 skrev (22 minutter siden):

Kom gjerne med et regnestykke som viser at jeg ikke er i nærheten med mitt estimat på 30-40 ganger mer effekt for dusjing enn for forvarming av elbiler. (Ja, jeg ser begge de to vridningene av det jeg skrev)

Du påstod at 0,3 kWh var tilstrekkelig for forvarming av en elbil. Varmes batteripakken opp blir det fort mer enn 10-gangen på en plugg i veggen som drar 10k kW. Og forvarming av batteripakken er noe som tydeligvis trengs. Rapportene går på at en bil av et visst merke omtrent ikke klarer å komme seg opp en slak oppoverbakke om batteriet ikke har tilstrekkelig temperatur. Sjekk Visstmerke-Bjørn for bevis.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 minutter siden):

Du har selv en bil med batteripakke på 540 kg og et merke som det er solgt 80 000 av og du lager et stort nummer av at jeg bruker 500 kg som eksempel? OK, det er i det minste representativt for resten av argumentasjonen din.

Hvor har du 80 000 fra? Fasiten er 58585 stk som utgjør 15,9% av totalen. Jeg spør igjen: Mener du 500 kg batteri er gjennomsnittlig batterivekt? Hvis du er interessert i mine personlige vaner igjen så kan jeg opplyse om at jeg har skrudd helt av funksjonen som varmer batteriet, uansett tidspunkt på døgnet, fordi jeg kjører ikke langt på vinteren og da rekker aldri batteriet å bli varmt uansett. Det er helt bortkastet å bruke energi på sånt for min del. Jeg vet ikke hvor vanlig det er men regner med jeg ikke er alene om dette. Jeg bruker heller ikke energi på å forvarme kupeen i det daglige da jeg uansett er godt kledd når jeg setter meg inn. Jeg nøyer meg med å varme ruter og speil så isen løsner lettere og avdugging når jeg kjører. Spiller ingen rolle for meg om kupeen er 10 eller 20 grader siden jeg er godt kledd.

Så, hvor mye effekt vil du anslå at Norges elbiler bruker mellom kl 08 og 09 om morgenen? Og tilsvarende for Norges varmtvannsberedere pga dusjing?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Sida det falt meg inn som underholdende, her er batterivekten.

Hyundai

  • Ioniq 28 kWh: 291 kg (30.5 kWh @ 104.9 Wh / kg)
  • Ioniq 38.3 kWh: 359 kg (40.4 kWh @ 112.4 Wh / kg)
  • Kona 39.2 kWh: 297 kg (42 kWh @ 141.3 Wh / kg) (litt tvilsom til Wh / kg talet eg fann)
  • Kona 64 kWh: 477 kg (67.5 kWh @ 141.3 Wh / kg) (ok, veldig tvilsom no)

...ok, lengre gidder eg ikkje. Vekten på batteri er ikkje noko dei fleste leverandørene tilbyr, og å grave opp Wh / kg for å berekne vekta er slitsomt og poengløst.

Ein og anna bilmodell har oppgitt batterivekten, men det er det få av. Og eg trur @uname -i har knapt googla ein bil før dei antok uten bevis at det er representativt. Det er rett og slett ikkje troverdig å anta at dei eige ein einaste peiling om kva snittvekta på batteri er. 😂

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hvor har du 80 000 fra? Fasiten er 58585 stk som utgjør 15,9% av totalen. Jeg spør igjen: Mener du 500 kg batteri er gjennomsnittlig batterivekt?

Nei, det var et eksempel!! Model 3 er på 480kg og Model S/X er på 540 kg. Den mest solgte bilen i fjor og hittils i år, Audi e-tron 700 kg. At du fremdeles driver og knuger på at jeg bruker 500 kg som eksempel er bare et bevis på at du ikke har noe som helst å bidra med. Jeg kunne selvfølgelig skreveet 400 kg. Å få det fra 10 minus til 10 pluss krever omtrent 3 tapsfrie kilowattimer.

Simen1 skrev (4 minutter siden):

Hvis du er interessert i mine personlige vaner

Du har føkkings 88  000(!) innlegg her hvorav en stor andel har dreid seg om bilen du kjører. Da kreves det ingen spesiell interesse for å få med seg at du driver og kverulerer på et eksempel på 500  kg batteripakke når du selv har en bil med en tyngre en.

Tilbake til diskusjonen. Du har tidligere skrevet at en helelektrisk bilpark er null problem for kraftforsyningen. Jeg mener det er feil og at folk dusjer ikke er hovedutfordringen i årene som kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 minutter siden):

Tilbake til diskusjonen. Du har tidligere skrevet at en helelektrisk bilpark er null problem for kraftforsyningen. Jeg mener det er feil og at folk dusjer ikke er hovedutfordringen i årene som kommer.

Jeg har satt opp regnestykker som viser effektbehovet fra landets varmtvannsberedere, forklart hvorfor det samsvarer i tid og størrelse med det som observeres i kraftnettet. Forklart og vist regnestykker på hvorfor forvarming av elbiler ikke betyr nevneverdig hverken i tid eller mengde. Hva mer skal til for å overbevise deg om at forvarming av elbiler er bakeren som rettes for smed?

Hvor er dine regnestykker som viser at mine ikke er i nærheten?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, uname -i said:

Tilbake til diskusjonen. Du har tidligere skrevet at en helelektrisk bilpark er null problem for kraftforsyningen. Jeg mener det er feil og at folk dusjer ikke er hovedutfordringen i årene som kommer.

Du nekter å svare skikkelig og endrer emnet her.

Du forlater originale argumentet ditt, impliserer at du hadde rett i argumentet (sjølv om du tok feil, og nekter eige opp for det), og prøver bevege til noko tangentielt relatert. Ikkje tru at det er veldig skjult gjort.

Endret av Drunkenvalley
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...