Gå til innhold

Tesla setter ned ladeprisen for å redusere ladekøer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (43 minutter siden):

Positivt at dei heller sikter på å senke prisen på mindre travle dagene kontra gjere travlere dagene dyrere. Mykje meir vennlig for konsumernes del.

Det er 100% sikkert at en "full tank" hurtiglading kommer til å koste det samme som en full tank bensin i nær fremtid. Åpenbart skal bensinstasjonkjedene fortsette å flå bilister og skylde på avgiftene når de går over til strøm. Tesla kommer ikke da til å holde igjen prisene, når de ser de kan ta mye mer. De vil tross alt tjene mest mulig penger. Alle vil det.

 

I tillegg er jeg ganske sikker på at vi vil se differensierte priser i fremtiden. Meningsløst å ta 4-5 kroner/kWt hvis det er kø ut døren. Da er det bare å rampe opp prisen og utnytte betalingsviljen. Eneste de trenger, er å legge på kWt-prisen på de pristavlene bensinsrasjonkjedene alltid har hatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tviler på at dette virker. Det er uansett ikke store summer i prisforskjell.

Har man 1000 km til hytta, kjører 400 km på hjemmeladet strøm og bruker 200 Wh/km så sparer man 155 kr på hurtiglading til halv pris. 155 kr er neppe nok til å få folk til å flytte avreisedag. Har man lademulighet på hytta kan man potensielt spare 155 kr på hjemturen også. Men hvis man ikke har lademulighet på hytta så øker besparelsen på hjemturen til 258 kr hvis man lader den på en tilbudsdag.

Hadde man derimot fått halv pris på diesel ved å velge dag å fylle på så hadde sparepotensialet for den samme hytteturen vært i størrelseorden 1000 kr.

Har man f.eks 400 km til hytta så blir selvsagt regnestykkene noe helt annet. Dere kan jo regne på deres strekning om dere har lyst. Hva er forresten gjennomsnittlig kjørelengde mellom hjem og hytte her i landet? Noen som vet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (46 minutter siden):

Tviler på at dette virker. Det er uansett ikke store summer i prisforskjell.

Kanskje det egentlige eksperimentet går på hvor lite som skal til før folk endre oppførsel? Jeg er enig i at dette er lite penger men vi ser jo i andre sammenhenger at folk er villige til å strekke seg ubegripelig langt for nettopp småpenger. Og om 'bare' 20% endrer avreisetidspunkt er det kanskje nok til å fjerne køene..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, oophus said:

Burde de ikke prøve å kjøre prisen ned 1-2 dager før utfartsdagene, og 1 dag før og etter siste dag på vei tilbake? 

Det er vel det de gjør, senker prisene på lørdagene, når utfartsdagen er fredag og hjemreisedagen er søndag.

Veldig positivt at de tenker på kundeopplevelsen rundt våre "lokale" norske utreisedager, som er veldig langt unna California (jeg skjønner at det er den norske avdelingen som styrer her, men bra at de har muligheten) Tesla hadde jo ikke trengt å gjøre dette i det hele tatt. De heimfødde ladenettverkene henger så enormt langt etter at de nesten trekker ned verdien på bilene som ikke har tilgang til Superchargere.

Endret av OlaML
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Tviler på at dette virker. Det er uansett ikke store summer i prisforskjell.

Har man 1000 km til hytta, kjører 400 km på hjemmeladet strøm og bruker 200 Wh/km så sparer man 155 kr på hurtiglading til halv pris. 155 kr er neppe nok til å få folk til å flytte avreisedag. Har man lademulighet på hytta kan man potensielt spare 155 kr på hjemturen også. Men hvis man ikke har lademulighet på hytta så øker besparelsen på hjemturen til 258 kr hvis man lader den på en tilbudsdag.

Hadde man derimot fått halv pris på diesel ved å velge dag å fylle på så hadde sparepotensialet for den samme hytteturen vært i størrelseorden 1000 kr.

Har man f.eks 400 km til hytta så blir selvsagt regnestykkene noe helt annet. Dere kan jo regne på deres strekning om dere har lyst. Hva er forresten gjennomsnittlig kjørelengde mellom hjem og hytte her i landet? Noen som vet?

Det var da enorme distanser. 1000 km er Oslo - Saltfjellet. 400 km er Oslo - Oppdal. Sjusjøen som har enormt mange hytter er bare 180 km unna Oslo. Men det forsterker jo at poenget ditt at det er relativt små besparelser, selv om det går mye strøm på E6 i kulda. Kan hende det likevel er nok til at noen bestemmer seg for å spare smertefull køopplevelse og et par kroner i tillegg. Tipper det blir mayhem når det er så mange som ellers bruker vinterferien til å fly til utlandet, som nå har fått grønt lys til å feriere innenlands i åpne skianlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det var nok litt søkt med så lange avstander. Fremprovosert av at at hurtiglading insinuerer lange avstander. Jeg har selv vært kjørt på flere hytteturer (ulike hytter hver gang) uten behov for hurtiglading så det er fullt mulig. Jeg vil tippe det er mye vanligere enn å kjøre så langt at man må hurtiglade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det vært Ionity som gjorde dette for drop-in-kundene, så hadde vi sikkert fått en merkbar effekt. Vi snakker da 4,20 istedet for 8,40.Det ville ikke blitt så mye billigere enn hos knkurrentene, men det er nok mange som ville sett at da har de plutselig langt flere ladere å velge mellom

 For til 8,40 er disse bannlyst av meg ihvertfall, og jeg ser til konkurrentene. til 4,20 flatt, hadde jeg sikkert foretrukket disse over andre selskaper, for da ville de plutselig være blant de billigste for min del.

Med en Tesla model 3 LR i garasjen, ville et dropp fra 2,58 til 1,29 betydd maksimalt 74,30 spart, dersom man lader tilsvarende 80 % SOC. Da er det så lite, at det alene ikke ville betydd en døyt. Vi snakker tross alt en elbil som det ennå er vanskelig å få til noe særlig under 400 K. Ser SR+ starter på utropspris på 375K, LR fra 395 K.

Det det kan bety, er at noen svært få som uansett vurderer å dra lørdag istedet for å slippe å kjøre i køen, får et argument til. På den andre siden, tror mange av de er folk som uansett kan avspasere fredagen, og kjører på dagtid eller kvelden før om ikke unger i skolen gjør at de må vente til etter skoleslutt på fredagen.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (32 minutter siden):

Så sitter du der på på hytta til 3 mill, koser deg med rødvin til 250 kr flaska og ser ut på Teslaen. Da kan du glede deg over den femtilappen du sparte på å ta en ekstra fridag.

Og så kan du snyte i bommen til vei-samarbeidet til hyttefeltet, elbil skal moralsk sett være gratis.

Lenke til kommentar

Jeg hørte på radioen at batteribileiere ble oppfordret til å unngå lading mellom 8 og 9 på morgenen, var det vel. Allerede når elbiler utgjør 10-15% av bilparken. Har sett regnesrykker som tilsier 10-15% større effektbelastning på el-nettet ved full elektrifisering av bilparken, og det har vel hurtiglade-leverandører også sett. Det betyr vel at det kreves store oppgraderinger på effekt i løpet av 10-15 år, men finnes det planer? Man rekker jo å fase inn mange hydrogenstasjoner også i et slikt tidperspektiv, og hydrogen kan jo produseres ved energikilden og fraktes på eksisterende veier. Og i gassnettet der de har slikt, som i sentral-europa.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (33 minutter siden):

Jeg hørte på radioen at batteribileiere ble oppfordret til å unngå lading mellom 8 og 9 på morgenen, var det vel. Allerede når elbiler utgjør 10-15% av bilparken. 

I tillegg til at elbilandelen foreløpig er lav så er vi også midt inne i en pandemi som gjør at store deler av befolkningen holder seg hjemme og ikke trenger å lade/forvarme elbilen om morgenen. I  en normalsituasjon så ville problemet dermed vært mye større.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Oppfordringen kommer nok fra noen som ikke skjønner hva morgen-toppen kommer av. Toppen kommer av at folk dusjer synkront en stund før det sånn at varmtvannsberederne synkront vil pøse på med full effekt et par timer. Dette gjelder uansett om man kjører elbil, fossilbil, buss, tog, sykler eller går til jobb eller skole. Elbilene er derimot stort sett ferdig ladet på morgenen og settes stort sett til lading om kvelden igjen.

Sorry, men det er ikke elbilistenes feil at det sitter noen idiotiske forståsegpåere og tror noe om ting de ikke har peiling på, for ikke å si elbilhatere som bevisst planter hatretorikk og håper noen biter på.

For ikke snakke om disse som bør være smart nok til å vite at det er humbug, men ikke har kvaler for å spre påstanden selv om de vet bedre. Men alt for å få elblene til å se værre ut enn de er.

Finnes andre undersøkelser som viser at elbilistene allerede følger rådet, lenge før det var fremsatt. Som igjen viser at det mangler relevans til faktiske forhold. Effektbehovet øker fordi vi blir flere husstander, altså flere boliger på stadig mindre husholdninger, og økt tilflytning. Kombiner dette med manglende utbygging, men der man heller prøver å velte skylden på elbilene, enn de faktiske forholdene.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...