Gjest 71a01...46d Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Hei! Februar i 2020 kom sjefen og dro ned bokseren på en kolega av meg som en "spøk". Tror han feilkalkulerte og dro ned slik at kolegaen min fikk blottet seg. Dette endte med at min kolega sykemeldte seg og forlanget ertstatning for seksuell trakasering. Alt som skjedde var vi alle fikk enn felles mail fra HR at denne oppførselen var uakseptabel og nevnt person fikk en advarsel. !?!?! Det første jeg tenkte på var om dette var en av mine kvinnelige kolegaer, hadde ikke vært spørsmål om oppsigelse og erstatning da. I etterkant har kolegaen min gått med saken videre til Diskrimineringsnemda som har gitt sitt siste svar om at dette ikke var seksuell trakasering. Litt ironisk spør du meg. Jeg har spurt om jeg har lovt til å gå til media med saken og fikk i svar at det er prøvd men begge parter i saken på godkjenne om saken skal på trykk. Såklart sa sjefen nei til det. Det har alikevell vært en artikkel anonymy på tv2: https://www.tv2.no/a/11898772/ Og mannsforum :https://www.mannsforum.no/nyheter/sjefen-dro-ned-trusa-pa-mannlig-ansatt-ikke-seksuell-trakassering-mener-diskrimineringsnemda/ Er det noe i det hele tatt jeg kan gjøre? Er ekstremt ubehagelig å jobbe for en sjef som kom seg unna seksuell trakasering. Anonymous poster hash: 71a01...46d Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Det er jo ikke seksuell trakassering. Det var ikke noe seksuelt ved det. 2 Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 hekomo skrev (12 minutter siden): Det er jo ikke seksuell trakassering. Det var ikke noe seksuelt ved det. Det kan vel diskuteres. Uansett rammes jo forholdet av samme paragraf i straffeloven uavhengig om det var ment som en seksuell tilnærmelse/fornærmelse eller ikke. Er saken anmeldt TS? 1 Lenke til kommentar
Gjest 71a01...46d Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 TS hekomo skrev (18 minutter siden): Det er jo ikke seksuell trakassering. Det var ikke noe seksuelt ved det. Du står og skifter til arbeidstøy, sjefen kommer bak deg og drar av deg bokseren slik at penisen din blottes for alle som er i gangen. Va hadde du kalt dette samme tilfellet om det hadde vært en kvinne? Juggel skrev (5 minutter siden): Det kan vel diskuteres. Uansett rammes jo forholdet av samme paragraf i straffeloven uavhengig om det var ment som en seksuell tilnærmelse/fornærmelse eller ikke. Er saken anmeldt TS? Såken er gått videre til LO etter diskrimineringsnemda ble henlagt og mente det ikke var noe å andmelde. Anonymous poster hash: 71a01...46d Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 (endret) Utrolig ekkelt. Dette er overhode ikke greit, og vedkommende burde fått en skikkelig reaksjon, ikke bare en "advarsel".. At vedkommende også har en lederrolle gjør jo denne saken ekstra alvorlig. At nemda ikke gjorde noe med saken synes jeg er merkelig og. Og jeg vil jo si dette er seksuell trakassering, uavhengig av kjønn. Ingen skal oppleve å bli behandlet av en overmodnet på denne måten. Endret 12. februar 2021 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Sjefen burde gå av. Det der er ikke greit. 7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Juggel skrev (19 minutter siden): Er saken anmeldt TS? Det vil jeg faktisk oppfordre TS til å gjøre. Lenke til kommentar
Gjest 71a01...46d Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 TS MrMarbles skrev (1 minutt siden): Sjefen burde gå av. Det der er ikke greit. Kan jeg gjøre dette selv om jeg ikke er direkte involvert? Har en følese at min kolega er redd for sin arbeidstilling og har en passiv holdning til hele saken. Siden sjefen kun fikk en advarsel skjønner jeg han godt. Anonymous poster hash: 71a01...46d Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Gjest 71a01...46d skrev (2 minutter siden): TS Kan jeg gjøre dette selv om jeg ikke er direkte involvert? Har en følese at min kolega er redd for sin arbeidstilling og har en passiv holdning til hele saken. Siden sjefen kun fikk en advarsel skjønner jeg han godt. Anonymous poster hash: 71a01...46d Akkurat problemet med slike ting er jo at man er så innihampen beskytta i Norge. Enkelte sjefer burde faen ikke være sjef. De prøver å være en av "gjengen" og gjøre morsomme ting på bekostning av andre. Problemet er at de er sjefen. De kan faktisk ikke kødde med andre. Det er totalt upassende. Har hatt en sjef som vi slet lenge med å bli kvitt på min arbeidsplass. Han gjorde aldri ting av denne art, men han dreit ut folk foran alle andre. Fikk folk til å grine. Tolererte ikke i hele tatt å bli sagt imot i plenum og avviste alle forslag som kom når flere enn du og ham var samlet. Klarte også alltid å snu det du sa til å bli noe negativt. Det tok 8 år, men ble kvitt ham til slutt. Sånn folk klarer bare ikke å la være å fucke opp. Det er vel 3 strikes i Norsk næringsliv virker det som. Det var det som skulle til, dessverre. Utrolig mange som led under ham. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 (endret) Gjest 71a01...46d skrev (21 minutter siden): TS Kan jeg gjøre dette selv om jeg ikke er direkte involvert? Har en følese at min kolega er redd for sin arbeidstilling og har en passiv holdning til hele saken. Siden sjefen kun fikk en advarsel skjønner jeg han godt. Anonymous poster hash: 71a01...46d Tror nok det må være vedkommende som opplevde dette som går til anmeldelse.. Jeg vil jo si dette også er prinsipielt, da det er snakk om en sjef dette her.. Tror ikke jeg personlig ville klart å hatt en sjef som hadde gjort det der mot meg. Det er jo også veldig ydmykende, og ødelegger jo på sett og vis forholdet som arbeidsgiver og arbeidstaker. Jeg ville nok ikke akseptert dette og gått videre med det. At dere tok det med LO, da antar jeg at de er fagforeningen. Man kunne jo eventuelt ta det med dem om de ville støttet dette. Endret 12. februar 2021 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Gjest 71a01...46d Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 TS Omnia vincit amor skrev (8 minutter siden): Tror nok det må være vedkommende som opplevde dette som går til anmeldelse.. Jeg vil jo si dette også er prinsipielt, da det er snakk om en sjef dette her.. Tror ikke jeg personlig ville klart å hatt en sjef som hadde gjort det der mot meg. Det er jo også veldig ydmykende, og ødelegger jo på sett og vis forholdet som arbeidsgiver og arbeidstaker. Jeg ville nok ikke akseptert dette og gått videre med det. At dere tok det med LO, da antar jeg at de er fagforeningen. Man kunne jo eventuelt ta det med dem om de ville støttet dette. Ja var fagforeningen jeg mente. Jeg skal snakke mer med min kolega og hørre hva han har tenkt. Er bare frustrerende når sjefen kommer rundt hjørne smilende og later som han ikke har gjort noe gale... Anonymous poster hash: 71a01...46d Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Gjest 71a01...46d skrev (Akkurat nå): TS Ja var fagforeningen jeg mente. Jeg skal snakke mer med min kolega og hørre hva han har tenkt. Er bare frustrerende når sjefen kommer rundt hjørne smilende og later som han ikke har gjort noe gale... Anonymous poster hash: 71a01...46d Forstår deg absolutt, og dette er rett og slett ikke greit.. Men som en annen skrev tidligere i tråden er det ganske vanskelig å få fjernet en sjef, men dette kan da ikke bli akseptert og en advarsel er rett og slett ikke nok synes nå jeg. Jeg er ingen jurist men såpass kan ikke aksepteres. Ta det som sagt opp med fagforeningen, og dette med å anmelde tror jeg kanskje de er interessert i og. Vil tro at man kan ha godt av å statuere et eksempel på hva man ikke kan akseptere av en leder. Lenke til kommentar
Gjest bb594...870 Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Selv om jeg har stor medfølelse for situasjonen din tror jeg ikke det er så mye du kan gjøre med problemet ditt. Selv om sjefen hadde blitt felt hadde ikke nødvendigvis det medført at han måtte slutte. Altså er din løsning å se etter ny jobb. Håper at saken blir tatt videre. Sliter selv, heldigvis ikke like drøyt, med sjefer som ikke skjønner hvor grensen går mellom å være jovial og uprofesjonell sett i lys av deres rolle med personal og lederansvar. Det er nok ganske vanlig, dessverre. Anonymous poster hash: bb594...870 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Hadde det vært en kvinne så hadde det stått i avisa dagen etter 2 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Helt enig med mange av de andre her. Dette er soleklar trakassering. Noen vil sikkert påstå at det ikke er det samme som seksuell trakassering av en kvinnelig kollega fordi det ikke var noen seksuelle tilnærmelser, men ærlig talt, dette er så hinsides uakseptabel oppførsel. Det er også direkte komisk at han kjønnsdiskrimineres av likestillingsnemda. Jeg synes han burde gå til mediene med dette. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Thorny skrev (6 timer siden): Helt enig med mange av de andre her. Dette er soleklar trakassering. Noen vil sikkert påstå at det ikke er det samme som seksuell trakassering av en kvinnelig kollega fordi det ikke var noen seksuelle tilnærmelser, men ærlig talt, dette er så hinsides uakseptabel oppførsel. Enig. Avhengig av kontekst så kan eg være med på argumentet om at nakenheit ikkje nødvendigvis er av seksuell art, og at denne episoden ikkje var seksuelt motivert og derfor ikkje er seksuell trakassering. Men dette er uansett heilt klart trakasering. I tillegg er det også brudd på fleire av formålsbestemmelsane i arbeidsmiljølova. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Gjest 71a01...46d skrev (17 timer siden): Du står og skifter til arbeidstøy, sjefen kommer bak deg og drar av deg bokseren slik at penisen din blottes for alle som er i gangen. Va hadde du kalt dette samme tilfellet om det hadde vært en kvinne? Det var jo ikke en kvinne. Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 (endret) 15 minutes ago, hekomo said: Det var jo ikke en kvinne. Men man sammenlikner her for å vise til hvordan utfallet/vinkling hadde vært veldig forskjellig fra om dette var tilfellet. Det er også slik at vi skal være ekstremt forsiktige med å tolke på vegne av andre hva de tenker om ting. At en del mennesker ikke finner situasjon X noe problematisk er ikke det samme som at det ikke er et problem. Endret 13. februar 2021 av The Very End 3 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 hekomo skrev (6 timer siden): Det var jo ikke en kvinne. No shit Sherlock. Men det må jo ikke være mindre pinlig av den grunn? I dag så lærer barn på skolen at kjønnet er privat og du bestemmer over det helt selv. Er det greit å få dette eksponert av en mannlig sjef når man selv er mann? 4 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. februar 2021 Del Skrevet 14. februar 2021 (endret) On 2/12/2021 at 6:00 PM, hekomo said: Det er jo ikke seksuell trakassering. Det var ikke noe seksuelt ved det. Så da kan vi begynne å dra ned trusa på kvinnelige kolleger uten at det kan gå under seksuell trakassering? Hvordan kan et blikk være det når det å kle folk nakne ikke er det? Dette er jo så j. på trynet resonert. Endret 14. februar 2021 av Theo343 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå