Gå til innhold

Kan man ha to separate trådløse nettverk på ett Altibox abonnement?


Sprakky

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal bygge nytt hus like ved det gamle. Det er ca. 10 meter mellom husene. Det er lagt opp fiber til det gamle huset, og vi skal legge opp til det nye huset. Vi skal ha både internett og tv. I hovedhuset er vi blitt anbefalt å ha 3 Google Nest WiFi for å få god nok dekning.

Er det mulig å sette hjemmesentralen i bromodus. Koble en switch til hjemmesentralen i port LAN3. Koble Google Neste WiFi til switchen for å ha trådløst nettverk i hovedhuset. Strekke kabel mellom husene, som går fra switch til ruter i det gamle huset, for å ha et separat trådløst nettverk der? Eller må vi gå for en løsning med to abonnement?

Det er viktig at de som kobler seg til det trådløse nettverket i det gamle huset ikke har tilgang til enheter i det nye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det vil gå med en 'dum' switch, for du vil trenge 2 'public' IP-adresser, en for hver ruter, og jeg vet ikke om Altibox støtter det. Hvis du bruker en ruter (nr.3) istedet for en switch, så vil du bare trenge én 'public IP', men da oppstår det potensielle problemer med 'port forwarding'; (innkommende trafikk fra internet kan ikke gå til begge ruterne; du må velge en av dem).

Så svaret er litt "det kommer an på". Hvis nettet i det gamle huset ikke trenger å kjøre servere som skal kunne kontaktes fra internet, så vil den 3-rutermetoden fungere. (Det går sikkert an å bruke en 'smart' switch istedenfor den 3. ruteren også, men de er gjerne litt tyngre å konfigurere for ikke-spesialister.)

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg svare på det det blir spurt om her, men...

Uansett så ville jeg lagt kabel mellom husene. TV er jeg litt usikker på om går, men bare for nettet sin del så sparer jo en en hel del kroner vs det å ha 2 abonnement. Vi valgte faktisk å si opp TV biten hos Altibox og heller benytte oss av strim.no i stedet. Kan noe slikt være ett alternativ? At nettet bare deles (2 subnets selvfølgelig) og ikke TV biten?

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Jeg har noe lignende bare ikke mellom to hus men mellom hus og hybel. 
 

jeg har en endgerouter som erstatter hjemmesentral. Så er det satt opp 2 vlan som har hvert sitt Lan 192.168.1.x/192.168.10.x med brannmur imellom sånn at hybelnett ikke har tilgang til mitt nett. Så kjøres iptv/nett trunk på begge nett. 
 

så har jeg bare aksesspunkt hos meg med eget wifi navn og eget aksesspunkt i hybel med eget wifi navn… fungerer som bare heiane 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...