Gå til innhold

Hyundai vil lage «gående bil»: Tror kombinasjon av fire ben og hjul er fremtiden [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant krysning. Men hvorfor ha hjul på føttene i stedet for hjul festet med tradisjonellt oppheng på understellet så føttene kan være føtter alene uten å måtte drasse på hjul og motor? Altså at kjøretøyet trekker opp beina for å kjøre på vei og strekker ned beina for å gå. Jeg ser for meg at sylindriske fotflater ikke nødvendigvis er like godt egnet i ulendt terreng som hjul er på vei.

Apropos smarte bruksområder kunne det vært en idé med gående båthenger i syrefast utførelse:

  • En sak som kan hente opp tyngre båter enn det man klarer å trekke opp med en personbil og båthenger, uten å måtte bruke kran og lastebil for å flytte den til krybba si på land.
  • Eventuelt en variant nr 2 for å tbære mindre båter opp rullesteinsfjæra til et naust eller helt opp på veien til en tradisjonell båthenger. Da er man ikke lengre avhengig av en slipp.
  • Eventuelt en tredje variant myntet på fastmontering på båtripa sånn at båten kan gå i land selv avsidesliggende steder uten slipp/infrastruktur. F.eks krabbe opp på et skjær der det er et fyr som trenger vedlikehold/ettersyn.
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Interessant krysning. Men hvorfor ha hjul på føttene i stedet for hjul festet med tradisjonellt oppheng på understellet så føttene kan være føtter alene uten å måtte drasse på hjul og motor? Altså at kjøretøyet trekker opp beina for å kjøre på vei og strekker ned beina for å gå. Jeg ser for meg at sylindriske fotflater ikke nødvendigvis er like godt egnet i ulendt terreng som hjul er på vei.

En fordel må jo være at man kan heve og senke hele greia, og fremdeles utnytte hjulene som hjul, fremfor til kun grep der de låses. Over bekker og elver f.eks? Jeg regner med at den prøver å rulle så mye den kan, der "gåingen" er siste alternativ om den setter seg fast? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (57 minutter siden):

Interessant krysning. Men hvorfor ha hjul på føttene i stedet for hjul festet med tradisjonellt oppheng på understellet så føttene kan være føtter alene uten å måtte drasse på hjul og motor? Altså at kjøretøyet trekker opp beina for å kjøre på vei og strekker ned beina for å gå. Jeg ser for meg at sylindriske fotflater ikke nødvendigvis er like godt egnet i ulendt terreng som hjul er på vei.

Apropos smarte bruksområder kunne det vært en idé med gående båthenger i syrefast utførelse:

  • En sak som kan hente opp tyngre båter enn det man klarer å trekke opp med en personbil og båthenger, uten å måtte bruke kran og lastebil for å flytte den til krybba si på land.
  • Eventuelt en variant nr 2 for å tbære mindre båter opp rullesteinsfjæra til et naust eller helt opp på veien til en tradisjonell båthenger. Da er man ikke lengre avhengig av en slipp.
  • Eventuelt en tredje variant myntet på fastmontering på båtripa sånn at båten kan gå i land selv avsidesliggende steder uten slipp/infrastruktur. F.eks krabbe opp på et skjær der det er et fyr som trenger vedlikehold/ettersyn.

Den båtversjonen du tenker på finnes det faktisk en variant av, men den kan ikke "gå" med bena, bare ta de opp og ned.

 

Lenke til kommentar

Små hjul som betyr lav topp hastighet og dårlig på terrengkjøring (større sannsynlighet for at små hjul setter seg fast i omtrent hver eneste dump i terrenget).

Løftehøyden på beina ser kort ut så det skal ikke store hindringen til for at denne ikke klarer å få beina over og komme seg videre.

Ser kjekt og futuristisk ut, men samtidig virker den veldig upraktisk. Med mindre den kun skal kjøre på grusveier og til nøds på en allerede opptråkket tursti.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Roger Hansen said:

Små hjul som betyr lav topp hastighet og dårlig på terrengkjøring (større sannsynlighet for at små hjul setter seg fast i omtrent hver eneste dump i terrenget).

Er det derfor jo bedre asfalten er i kommunen opp til  villaen jo bredere og større blir dekkene på SUVen?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...