fleur Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 (endret) Noen som har tatt ITIL foundation sertifisering og kan fortelle hva den gir? Lederne mine vil muligens at jeg tar en sertifisering innen ITIL og såvidt jeg har forstått er dette den første (og kanskje eneste som er relevant for meg). Men jeg er usikker på hva den gir meg i min rolle og om det egentlig er noe vits? Jeg forstår ikke helt hva man sitter igjen med av kunnskap? Kan nevne at jeg idag er systemansvarlig for et IT-system i en større bedrift. Systemet brukes hos våre kunder som består av 7-8 store kunder. Vi er ansvarlige for support, testing av utvikling (leverandør utvikler), opplæringsmateriell bl.a. Tjenesten er en skyløsning og vi har ingenting med selve serverdriften å gjøre eller utviklingen, vi er kun bindeleddet mot leverandør. Internt bruker vi et ITIL system for support. Vi har 1. og 2. linje support, jeg sitter på 2. linje. Vi håndterer kun incidents. Normalt kommer det kanskje inn 2-3 saker daglig på 2. linje og jeg selv håndterer ikke disse, det er det andre ansatte som gjør. Vi eskalerer en god del saker til leverandør, men da rett inn i leverandørens sakssystem (på utsiden). Når de kommer med nye releaser melder vi inn standardchanger som er ferdig definerte. Internt hos oss driftes ingenting av dette systemet, alt foregår på utsiden, så changene er mest for å få logget at det har skjedd noe. Når det er sagt drifter og forvalter bedriften jeg jobber i et tonn av IT-systemer, og de aller fleste har serverdriften internt, så de fleste tjenestene/systemene har et helt annet forhold til changer enn oss. Vi har aldri eskalert en problem internt, da leverandørene har håndtert det på utsiden. Kan ikke se for meg at vi kommer til å bruke denne heller. Det vi er opptatt av er god håndtering av våre rutiner og forbedringer om noe kan gjøres, dvs. innen saksløsning og release (changer). Hva annet består ITIL foundation av? Testing? Høres det ut som en sertifisering er noe for meg eller er det i overkant? Jeg selv er ikke spesielt gira på det for å være ærlig, tror det blir mye "kjekt å ha" og ikke nødvendigvis nyttig i forhold til det vi jobber med. Endret 12. februar 2021 av fleur 1 Lenke til kommentar
simen929 Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 (endret) Jeg er ikke ITIL sertifisert, men var på et kurs i perioden da jeg var lærling for ca 10-11 år siden. ITIL er ett rammeverk for kvalitetssikring av drift og leveranse. Den introduserer blant annet en del begreper som da er felles fagterminologi og gjerne brukes av det brede IT-faglige miljøet. ITIL sertifisering vil være svært positivt på CV'en. Jeg vurderer selv å ITIL sertifisere meg, nettopp på grunnlaget av at man blir mer ettertraktet for arbeidsgivere. Nåværende arbeidsgiver ønsker gjerne at du sertifiserer deg som et ledd i et kvalitetsstyringssystem, eller for å systematisere rutiner og prosedyrer i bedriften mot en mer felles strategi. Endret 12. februar 2021 av simen929 1 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Jupp, tok det selv for å være mer attraktiv ovenfor andre arbeidsgivere, leste selv om betalte for det selv. Vet om incidents, request og problems osv men husker ikke så mye mer men jeg har ihvertfall papirene på at jeg kan det. 1 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 12. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2021 Blåbær skrev (1 time siden): Jupp, tok det selv for å være mer attraktiv ovenfor andre arbeidsgivere, leste selv om betalte for det selv. Vet om incidents, request og problems osv men husker ikke så mye mer men jeg har ihvertfall papirene på at jeg kan det. Ja det er jo det jeg frykter, at det bare blir en puggeting som man ikke husker noe av eller får bruk for senere. For min del bryr jeg meg lite om det står at jeg har sertifiseringen på CV'n. Jeg tenker det bør ha skikkelig relevans for at jeg skal ta den for jeg har nok andre ting å bedrive tida mi med. Vi er en tjeneste i etablering så kan hende de tenker det er lurt ifbm etableringen, selvom vi har god kontroll på både incidents, knowledgeartikler og snart changer (saker har vi løst i 3 år så det er ikke noe nytt) 1 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Har jo litt med at firmaet jeg jobbet tidligere for var ikke interessert i itil prosesser men jeg hadde lyst til å lære mer om det og videre ta eksamen. Jobben ordnet bøker også leste jeg på kveldstid og tok eksamen i arbeidstiden. 1 Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Som det ble nevnt høyere opp her så er jo ITIL et rammeverk. ITIL 4 har gått noe mer i bort fra å være et rent IT drifts-rammeverk til å bli mer organisasjonsrettet, men IT er jo selvsagt i bortimot enhver organisasjon. ITIL 4 Foundation retter seg i stor grad mot en som har en posisjon som trådstarter. Ja, det er puggeting, men det er ting det er smart å vite om, og det er ting som kan være lurt å implementere i egen organisasjon. Hvis du allerede i dag jobber etter ITIL-prinsippene så er det selvsagt en god idé å lære seg hva disse prinsippene faktisk er, og hvordan rammeverket definerer det. Det er en grunn til at "alle" har samme forståelse for hva Incident, Problem og Change er, og det er derfor det er attraktivt for arbeidsgivere å hente inn noen som faktisk vet hva begrepene innebærer. Så lenge jobben betaler for et tredagerskurs + eksamen, så er det ingen grunn til å la være. Du får garantert utbytte av det, enten det endrer tankesettet ditt, hvordan du i praksis gjør det i din organisasjon, eller kun for mat til CV. 1 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 12. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2021 el_cash skrev (6 minutter siden): Som det ble nevnt høyere opp her så er jo ITIL et rammeverk. ITIL 4 har gått noe mer i bort fra å være et rent IT drifts-rammeverk til å bli mer organisasjonsrettet, men IT er jo selvsagt i bortimot enhver organisasjon. ITIL 4 Foundation retter seg i stor grad mot en som har en posisjon som trådstarter. Ja, det er puggeting, men det er ting det er smart å vite om, og det er ting som kan være lurt å implementere i egen organisasjon. Hvis du allerede i dag jobber etter ITIL-prinsippene så er det selvsagt en god idé å lære seg hva disse prinsippene faktisk er, og hvordan rammeverket definerer det. Det er en grunn til at "alle" har samme forståelse for hva Incident, Problem og Change er, og det er derfor det er attraktivt for arbeidsgivere å hente inn noen som faktisk vet hva begrepene innebærer. Så lenge jobben betaler for et tredagerskurs + eksamen, så er det ingen grunn til å la være. Du får garantert utbytte av det, enten det endrer tankesettet ditt, hvordan du i praksis gjør det i din organisasjon, eller kun for mat til CV. Hater bare eksamener og får alltid nerver. Er så redd for å stryke. Er det vanskelig? Tok noen itil4 quizer og selvom jeg åpenbart har jobbet mye med itil i praksis i bedriften jeg jobber i så hadde jeg ikke peiling på 70% av spørsmålene. 1 Lenke til kommentar
Tore Andreas Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 fleur skrev (3 minutter siden): Hater bare eksamener og får alltid nerver. Er så redd for å stryke. Er det vanskelig? Tok noen itil4 quizer og selvom jeg åpenbart har jobbet mye med itil i praksis i bedriften jeg jobber i så hadde jeg ikke peiling på 70% av spørsmålene. Har itil sertifiseringer verdi i jobbsmarkedet? Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Ja, så klart sertifisering har verdi i jobbmarkedet. Bare se på ts, som har jobbet etter ITIL, uten å kunne definere hva noe er. Hadde han kunnet det, så hadde det ikke vært så vanskelig. To ting om kurset, hvis du har jobbet med ITIL på et eller annet vis: 1. Du må lære av deg det du tror du kan 2. Du må lære hva som er korrekt definisjon, slik "alle andre" helst bør forstå ting ITIL er på mange måter et språkkurs, hvor du får ting definert korrekt. Så klart det er vanskelig, hvis du aldri har sett riktig definisjon noe sted. Selv synes jeg ikke selve sertifiseringen/eksamen er så viktig, så lenge du sitter igjen med en ganske klar forståelse etter kurset. Men man trenger bare å ha 65% rett i eksamen for å bestå, da... 2 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 12. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2021 el_cash skrev (4 minutter siden): Ja, så klart sertifisering har verdi i jobbmarkedet. Bare se på ts, som har jobbet etter ITIL, uten å kunne definere hva noe er. Hadde han kunnet det, så hadde det ikke vært så vanskelig. To ting om kurset, hvis du har jobbet med ITIL på et eller annet vis: 1. Du må lære av deg det du tror du kan 2. Du må lære hva som er korrekt definisjon, slik "alle andre" helst bør forstå ting ITIL er på mange måter et språkkurs, hvor du får ting definert korrekt. Så klart det er vanskelig, hvis du aldri har sett riktig definisjon noe sted. Selv synes jeg ikke selve sertifiseringen/eksamen er så viktig, så lenge du sitter igjen med en ganske klar forståelse etter kurset. Men man trenger bare å ha 65% rett i eksamen for å bestå, da... Ja altså jeg har jobbet med incidents og changer og det er det. Det er en haug andre begreper jeg ikke kjenner til eller bruker i hverdagen, slik som avtaler o.l. Tror heller ikke jeg får bruk for en brøkdel av å ta den sertifiseringen for å være ærlig. Kan godt lære mer om det men ønsker heller å sette meg inn i de tingene jeg faktisk bruker i praksis, og ikke alle mulige begreper bare fordi det er kjekt å ha. I tillegg er alt på engelsk og jeg er ikke kjempesterk i engelsk. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Hm, nei, kurset koster jo noen kroner, så kanskje like greit å la noen som ønsker å lære ta det i stedet for? Hvis du ikke har noe spesielt ønske om å skape verdi for din organisasjon, og ikke ønsker å ta tak i noe, så er det neppe kurset for deg. Det finnes sannsynligvis andre som er mer interessert, håper jeg. Litt rart at du spør om kurset, når du ikke vil? Det er jo bare å si nei takk? Eller er du helst ute etter spesifikke grunner til å ikke lære noe om jobben din? Lenke til kommentar
fleur Skrevet 12. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2021 (endret) el_cash skrev (17 minutter siden): Hm, nei, kurset koster jo noen kroner, så kanskje like greit å la noen som ønsker å lære ta det i stedet for? Hvis du ikke har noe spesielt ønske om å skape verdi for din organisasjon, og ikke ønsker å ta tak i noe, så er det neppe kurset for deg. Det finnes sannsynligvis andre som er mer interessert, håper jeg. Litt rart at du spør om kurset, når du ikke vil? Det er jo bare å si nei takk? Eller er du helst ute etter spesifikke grunner til å ikke lære noe om jobben din? Som jeg nevnte ønsker jeg heller å fokusere på de områdene som er relevante for vår tjeneste og lære mer om dem. I tillegg har nok leder stor forventning om at jeg skal bestå et evt kurs og jeg sliter skikkelig med nerver foran slikt, noe som kan ødelegge helt. Er kurs med kursbevis er mye bedre for min del. Pga en diagnose sliter jeg også med konsentrasjonen over lengre tid. Jeg fungerer utmerket på jobb men sånne puggeting er ikke min sterkeste side Endret 12. februar 2021 av fleur Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Som arbeidstager, så blir jeg glad for muligheten til å ta denne type matnyttige kurs. Det har alltid en verdi, selv om man kanskje ikke kan implementere det man lærer med én gang. Det er uansett kunnskap og tankesett som man bringer videre for å skape en form for verdi der man jobber. ITIL handler om å skape verdi i en organisasjon, og du er helt åpenbart i målgruppen. Som arbeidsgiver, så lyser det rødt når noen i IT-bransjen (eller hvor som helst annet sted som bruker IT) ikke er interessert i kurs om ITIL, DevOps, Agile, Lean, COBIT etc. Da er de sannsynligvis i feil bransje, og er neppe noen å satse på i fremtiden. fleur, du slår meg å være i feil stilling som systemansvarlig hvis slikt ikke er greia for deg? Kan gjerne gi mer info om ITIL 4 Foundation, men hvis du av prinsipp ikke vil, så bør du vel heller starte en tråd om hvordan du kan slippe? Lenke til kommentar
fleur Skrevet 12. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2021 el_cash skrev (6 minutter siden): Som arbeidstager, så blir jeg glad for muligheten til å ta denne type matnyttige kurs. Det har alltid en verdi, selv om man kanskje ikke kan implementere det man lærer med én gang. Det er uansett kunnskap og tankesett som man bringer videre for å skape en form for verdi der man jobber. ITIL handler om å skape verdi i en organisasjon, og du er helt åpenbart i målgruppen. Som arbeidsgiver, så lyser det rødt når noen i IT-bransjen (eller hvor som helst annet sted som bruker IT) ikke er interessert i kurs om ITIL, DevOps, Agile, Lean, COBIT etc. Da er de sannsynligvis i feil bransje, og er neppe noen å satse på i fremtiden. fleur, du slår meg å være i feil stilling som systemansvarlig hvis slikt ikke er greia for deg? Kan gjerne gi mer info om ITIL 4 Foundation, men hvis du av prinsipp ikke vil, så bør du vel heller starte en tråd om hvordan du kan slippe? Når alt kommer til alt er det nok frykten for å stryke som gjør at jeg ikke vil. Det hadde vært så flaut når leder forventer at man står. Er nesten 20 år siden sist jeg satt på skolebenken og hadde ikke planer om å havne der igjen. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 (endret) Vel, det er over 25 år siden jeg satt på skolebenken, så vi er ikke så ulike slikt sett. Forstår frykten din, ingen vil jo feile. Men hvis du ikke prøver, så har du feilet i å feile, og dét er jo ikke akkurat noe å hige etter. Uansett vil du lære noe. Det å være i vår alder og stagnere er aldri bra, eller hva synes du? Hvis jeg var deg, så ville jeg tatt en øl med meg, som Jokke sa. Alternativt så kan du ta en skikkelig prat med sjefen din, fortelle at du ikke er superskarp i engelsk, og så kan du si at du har hørt at eksamen forutsetter gode språkkunnskaper (for det gjør den). Si at du gjerne vil ta kurset for å lære tankegangen, men at du ikke ønsker eksamen da du selv tror du ikke vil bestå - rett og slett pga lurespørsmål som forutsetter gode engelskkunnskaper (og det er det i eksamen). Og så kan du be om å få et engelskkurs hvor du ønsker å ta en eksamen, uansett om du består eller ei. Da viser du i hvert fall vilje til å lære, og du gjør noe for deg selv. Ingen grunn til å slutte å lære - det gir deg også mer troen på deg selv, og det virker å være det viktigste her. Du jobber med IT og er systemansvarlig. Vil du fortsette med dét, så må du lære. Første steg er å beherske engelsk på en skikkelig måte. Gjør to ting fra nå av: les nyheter på nett på engelske sider (ja, skjønner at du må lese noe lokalt fra lille Norge også), og begynn å les bøker på engelsk. Sikkert lurt å skru av undertekster på Netflix også, evt sette engelske undertekster. Se der, du lærer kjapt! Endret 12. februar 2021 av el_cash Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 (endret) fleur skrev (53 minutter siden): Når alt kommer til alt er det nok frykten for å stryke som gjør at jeg ikke vil. Det hadde vært så flaut når leder forventer at man står. Er nesten 20 år siden sist jeg satt på skolebenken og hadde ikke planer om å havne der igjen. Ofte for min egen del når jeg er nervøs for noe er det beste bare å pushe igjennom. Det er alltid bedre enn det man tror, og man kommer sterkere ut på andre siden. jeg tok ITIL foundation for ikke lenge siden. Hadde kursholder 3 dager på rad. Utfordringen er egentlig at det er skrevet på et ganske kronglete språk, og temmelig puggeverdig. Men man kan laste ned ITIL appen, teste seg selv flere ganger, følge med på kursholder etc. så hjelper det. Les - pugg - test - repeat. I kurset jeg tok var det flere andre som var usikker på om de ville bestå, meg inkludert. Jeg leste på kvelden, ble aldri 100% komfertabel med stoffet. Siden du jobber med dette vil jeg anbefale at du kjører på. Null stress om du skulle stryke, er lett å ta opp igjen! Mener man har et gratis forsøk til. På eksamen var det gjerne slik at man eliminerte de mest åpenbare feilsvarene, så satt man igjen med det riktige. Man trenger ikke kunne alt utenat, det er tross alt multiple choice. Siden du allerede kjenner til begrepene tror jeg det vil gå ganske greit, gitt at du følger med på kurset og setter av timer på kvelden til å lese. vi fikk også tilsendt kursmateriale noen dager før selve kurset, så du kan tyvstarte om du vil (jeg gjorde ikke det). Jeg endte opp med å få 95% riktig, og jeg har ikke jobbet med ITIL sånn direkte som du har gjort. Gjorde det bedre på eksamen enn testeksamen. Så jeg ville kjørt på med kurset, går sikkert bra, og ikke farlig å måtte ta opp heller. Du får til dette! Endret 12. februar 2021 av PgUp Lenke til kommentar
fleur Skrevet 12. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2021 el_cash skrev (46 minutter siden): Vel, det er over 25 år siden jeg satt på skolebenken, så vi er ikke så ulike slikt sett. Forstår frykten din, ingen vil jo feile. Men hvis du ikke prøver, så har du feilet i å feile, og dét er jo ikke akkurat noe å hige etter. Uansett vil du lære noe. Det å være i vår alder og stagnere er aldri bra, eller hva synes du? Hvis jeg var deg, så ville jeg tatt en øl med meg, som Jokke sa. Alternativt så kan du ta en skikkelig prat med sjefen din, fortelle at du ikke er superskarp i engelsk, og så kan du si at du har hørt at eksamen forutsetter gode språkkunnskaper (for det gjør den). Si at du gjerne vil ta kurset for å lære tankegangen, men at du ikke ønsker eksamen da du selv tror du ikke vil bestå - rett og slett pga lurespørsmål som forutsetter gode engelskkunnskaper (og det er det i eksamen). Og så kan du be om å få et engelskkurs hvor du ønsker å ta en eksamen, uansett om du består eller ei. Da viser du i hvert fall vilje til å lære, og du gjør noe for deg selv. Ingen grunn til å slutte å lære - det gir deg også mer troen på deg selv, og det virker å være det viktigste her. Du jobber med IT og er systemansvarlig. Vil du fortsette med dét, så må du lære. Første steg er å beherske engelsk på en skikkelig måte. Gjør to ting fra nå av: les nyheter på nett på engelske sider (ja, skjønner at du må lese noe lokalt fra lille Norge også), og begynn å les bøker på engelsk. Sikkert lurt å skru av undertekster på Netflix også, evt sette engelske undertekster. Se der, du lærer kjapt! Ja akkurat den engelsken som stresser meg litt, iallefall om det krever veldig god forståelse pga lurespørsmål. Er mange år siden jeg sist praktisere engelsk og det var på ferie til Syden før corona 😀 og det er ikke akkurat businessengelsk. På jobb foregår absolutt alt på norsk, både skriftlig og muntlig. Vi har kun norske kunder også hvor arbeidsspråket er norsk. Så trenger ikke å beherske et eneste ord engelsk igrunn. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 12. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2021 PgUp skrev (14 minutter siden): Ofte for min egen del når jeg er nervøs for noe er det beste bare å pushe igjennom. Det er alltid bedre enn det man tror, og man kommer sterkere ut på andre siden. jeg tok ITIL foundation for ikke lenge siden. Hadde kursholder 3 dager på rad. Utfordringen er egentlig at det er skrevet på et ganske kronglete språk, og temmelig puggeverdig. Men man kan laste ned ITIL appen, teste seg selv flere ganger, følge med på kursholder etc. så hjelper det. I kurset jeg tok var det flere andre som var usikker på om de ville bestå, meg inkludert. Jeg leste på kvelden, ble aldri 100% komfertabel med stoffet. Siden du jobber med dette vil jeg anbefale at du kjører på. Null stress om du skulle stryke, er lett å ta opp igjen! Mener man har et gratis forsøk til. På eksamen var det gjerne slik at man eliminerte de mest åpenbare feilsvarene, så satt man igjen med det riktige. Man trenger ikke kunne alt utenat, det er tross alt multiple choice. Jeg endte opp med å få 95% riktig, og jeg har ikke jobbet med ITIL sånn direkte som du har gjort. Så jeg ville kjørt på med kurset, går sikkert bra, og ikke farlig å måtte ta opp heller. Du får til dette! Er denne appen verdt å kjøpe? Er det et slags interaktivt kurs hvor man kan teste seg underveis om man har forstått kapittelet? Noe slikt jeg evt ønsker. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 2 minutes ago, fleur said: Ja akkurat den engelsken som stresser meg litt, iallefall om det krever veldig god forståelse pga lurespørsmål. Er mange år siden jeg sist praktisere engelsk og det var på ferie til Syden før corona 😀 og det er ikke akkurat businessengelsk. På jobb foregår absolutt alt på norsk, både skriftlig og muntlig. Vi har kun norske kunder også hvor arbeidsspråket er norsk. Så trenger ikke å beherske et eneste ord engelsk igrunn. Ja skjønner. Du regner med å ha samme jobb om tre år? Fem år? Ti? Tyve? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 (endret) fleur skrev (6 minutter siden): Er denne appen verdt å kjøpe? Er det et slags interaktivt kurs hvor man kan teste seg underveis om man har forstått kapittelet? Noe slikt jeg evt ønsker. Ja, var ikke dyr. Er forskjellige typer tester, man kan ta, og en type "case studie". Den case studien tok jeg aldri da jeg ikke følte helt behovet. Mange av begrepene er ganske gresk i utgangspunktet, må bare lære seg definisjonene. Bruk ordbok mens du lærer. Endret 12. februar 2021 av PgUp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå